Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

E-commerce summit 25 mei & de awards

Door: Rick Vugts

Geschatte leestijd: 2 minuten

Op dinsdagavond (24 mei) zijn de European E-commerce Awards uitgereikt. De top 3 beste e-commerce stores in Europa:

1)      Thomann.de – E-commerce store in muziekinstrumenten (Duitsland).

2)      Tailorstore.com – E-commerce store in kleding (Zweden).

3)      Nemlig.com – E-commerce store in FMCG (Denemarken).

Hiermee bleven zij de onder andere bol.com en coolblue.be voor.

Op 25 mei, de dag na de awards, zou de laatste dag van de Global E-commerce Summit 2011 ingaan met o.a. sprekers van Forrester over “The state of Retailing Online”, LaRedoute over Facebook Credits, Compra3 over de groeiende (online) markt van Brazilië en Style Trek over waar je op moet letten als je van een nationaal uit gaat breiden naar internationaal.

Sucharita Mulpuru van Forrester

Een belangrijke ontwikkeling op 4 verschillende velden concurrentie, toeleveranciers, technologie en klanten.

Concurrentie

–          Overstijgt de nationale grenzen nog verder

–          Amazon wordt nog machtiger

–          Merken gaan B2C

Toeleveranciers

–          Merken gaan B2C

–          Ontbundling van de supply chains

Technologie

–          Mobiel groeit nog verder

–          SaaS

Customer

–          Cross channel

–          De invloed van social groeit nog verder

De uitdaging van de verdere groei van cross channel invloeden is dat het moeilijk wordt om de diverse invloeden van de kanalen op het eindresultaat te bepalen. De opmars van mobiel maakt dit probleem er niet makkelijker op.

De groei in diverse markten (geografisch gezien):

(afbeeldingen overgenomen van twinklemagazine.nl)

Interessant zijn de opmerkingen:

  • Mobile is the glue between online and the store.
  • Vaste kosten in e-commerce zijn relatief gelijk, maar de variabele kosten in E-commerce zijn lager, waardoor de prijs lager kan zijn van de producten als ze online worden aangeboden.
  • Het web maakt fabrikanten sterker.
  • Gebruik het online browsegedrag van ingelogde personen om de fysieke catalogus te personaliseren.

La redoute & Facebook Credits

Veel partijen geven korting om mensen over te halen tot kopen. Echter blijkt het soms lastig voor een bedrijf om van deze korting af te stappen. In plaats van korting te geven is het ook mogelijk een incentive te geven in de vorm van een virtual good zoals Facebook Credits.

Deze Facebook Credits hebben een hoge perceived value, zijn makkelijk te bezorgen, consumenten adopteren het massaal en het is makkelijk in social media in te pluggen.

De Facebook Credits kunnen uitgegeven worden in diverse social games. In Frankrijk is dit een enorme markt. Dit zijn niet voornamelijk jongeren, maar het blijkt dat het vooral wat oudere vrouwen zijn. Interessant is de opmerking dat elke Facebook fan $136 waard is (loyaliteit, product aquisitie, betrokkenheid bij het merk).

Volgens La Redoute spelen social media 4 strategische rollen: customer service, sales, fun/entertainment, opbouwen van relaties.

Zelf sta ik kritisch tegenover de Facebook Credit strategie die consumenten kunnen gebruiken in social games. De kwaliteit van de opgebouwde lijst kwam niet ter sprake. Zijn deze consumenten kopers? In de doelgroep? Alleen op zoek naar incentives? In ieder geval is het wel een creatieve manier bij het betrokken maken klanten. Het groeien van de fanbase ging hard, met wel 30.000 nieuwe Facebook fans in enkele weken.

Expedia Europe – E-commerce beyond the homepage

De grootste uitdaging en verschuiving door internet is dat van “sideways traffic”. Oftewel, iedereen die niet op de homepage binnen komt. Elke pagina moet zo optimaal zijn dat het zowel de eerste als een van de laatste pagina’s moet zijn. Zet je USP’s dus bijvoorbeeld niet alleen op de homepage. Zorg dat bezoekers weten waar ze zijn. Let verder op brand consistency, de content moet overal up-to-date zijn en houd rekening met sideways traffic als je personalisatie toepast.

Expedia is de strategie aan het wijzigen en de ervaring die bezoekers op hun site opdoen.

Voor Na
Segmented Personalised
Function Rob
Transactional Experience
Useful Inspiration
Information Supportive
Market place Place market

In de toekomst zullen de afdeling productontwikkeling, marketing en e-commerce samen 1 club worden.

Cor Molenaar – Shopping 3.0

Aan het einde van de dag gaf Cor Molenaar een presentatie over shopping 3.0, waarin het in de kern gaat om: “Shopping 3.0 and retailing is about people buying (and motivating them to buy) instead of selling, conversion rates, etc. It’s about communication and customer needs.”

Naar mijn mening geeft hij hier voornamelijk aan dat online marketing en marketing dichter naar elkaar toe moeten groeien.

Ter vermaak en lering een video over het verschil tussen de hersenen van mannen en vrouwen door Mark Gungor.

Ook gaf Cor Molenaar aan dat centra van steden vooral voor culturele en entertainment doeleinden zijn en niet voor shopping.

Discussie- 1 reactie

cor

28 mei 2011, 22:00

Juist, marketing en ecommerce moeten meer naar elkaar toegroeien. Ecommerce is klantgebaseerd, marketing marktgebaseerd. Als marketing nu ook eens klantgebaseerd zou worden is de synergie gerealiseerd.

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF