Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

E-commerce summit Barcelona – 24 mei

Door: Emmy Faes

Geschatte leestijd: 2 minuten

Een prachtige dag in Barcelona en een interessante line-up bij het programma voor dinsdag. Zo kwamen de volgende personen hun zegje doen:

  • Bryan Eisenberg, best selling auteur en online marketing autoriteit.
  • Jonathan Wall, Ecommerce Director van Shopdirect.
  • Ulric Jerome, Managing director van Pixmaniacom.
  • Michele Azar, Vice president van de afdeling emerging platforms van Bestbuy co.

En daarnaast waren er nog break out sessies met Andrew McGregor (eCommera), Manish Madhvani (GP Bullhound), Nanie Navarro (Yoox Group).

Niet geheel onverwacht vallen de onderwerpen mobile, social en video  in iedere presentatie op.  Michelle Azar kwam met de opmerking dat iemand haar vertelde dat mobile het wel moet gaan worden, omdat het goed inspeelt op “laziness” van mensen (wie pakt er niet zijn telefoon als hij op de bank zit, terwijl de computer iets verder op staat?) en ongeduld (anywhere, anytime).

Korte bullets met interessante ideeën, waarnemingen en resultaten

Geen gestructureerd verhaal met strategieën, hypothesen en testen, en ellenlange onderzoeken, maar enkele korte bullets:

Bryan Eisenberg

  • De meeste bedrijven vinden het prettig dat mensen een account aanmaken op hun website. Soms wordt dit, tot frustratie aan toe, verplicht gesteld. Een andere mogelijkheid is uiteraard dat het optioneel is, maar hoe voorkom je verwarring? Een interessante mogelijkheid is om pas op de bedankpagina de optie te geven om daadwerkelijk een account aan te maken. Er is geen irritatie en bij goed opzetten ook geen verwarring.
  • Op mobiles wordt vaak niet (duidelijk) weer gegeven wanneer iemand in een beveiligde (SSL) omgeving zit. In een desktop browser wordt de URL balk groen en staat er duidelijk HTTPS. Mijn eerdere ervaring met een iphone was echter dat er een slotje voor kwam te staan. Helaas heb ik hier niet te beschikking tot mijn smartphone. Mochten sommige bekende mobile browsers echter een beveiligde verbinding niet duidelijk aangeven. Zorg er dan voor dat je dit op de website weergeeft. Ook bij mobile geldt (misschien nog wel sterker dan bij desktops/laptops) dat trust een sleutelfactor is.
  • De verhouding hoeveel er uit gegeven wordt aan het generen van traffic en het optimaliseren van de website is buitenproportioneel. Soms wel de verhouding 400:1. Zorg dat hier een verstandige balans in zit.
  • SNELLE ACTIE is belangrijk. De reden dat Amazon zo succesvol is, is omdat ze snel handelen. Twee uur nadat Michael Jackson overleden was, hadden ze een specifieke pagina over Michael Jackson al in de lucht staan.

De volledige presentatie vind je op zijn site. (Klik op de video)

Jonathan Wall

  • Veel bedrijven hebben een “deel dit product op facebook” knop. Maar gebruik dit ook na de aankoop. Hiermee kan iemand direct op zijn social medium aangeven dat hij/zij dit product heeft gekocht. Je kan voor de verkoop ook een poll laten houden via social media “moet ik dit product kopen?”.
  • Er is getest om in de mobile ads aan te geven dat er een mobiele site beschikbaar is. Dit is afgezet tegen andere mobile ads waarin de USP’s werden aangegeven zoals in de reguliere advertenties. Het melden van USP’s werkte daarin beter.
  • Veel partijen richten zich met mobile helemaal op mobile sales, maar vergeet mobile customer service en mobile customer engagement niet.
  • In 2014 bestaat 80% van de geconsumeerde content uit video. Mis deze slag niet. Een goede aanpak heeft invloed op directe bezoekers, SEO en CSI. Gebruik video’s bij de aankoop, op een productpagina en op de homepage (laatstgenoemde voor branding en engagement).

Ulric Jerome

  • Over een Europese benadering: Ieder land heeft zijn eigen karakteristieken en ik denk en hoop dat dit niet zal veranderen. Wij pakken ieder land aan met een eigen strategie gericht op dat specifieke land en cultuur.
  • Binnen Pixmania stimuleren ze ondernemerschap. En ondernemen is niet mogelijk zonder vrijheid.
  • Pixmania is zo’n partij die als webclub begonnen zijn, maar van de clicks juist ook naar bricks gingen. Vooral in landen waar de internet penetratie en E-commerce nog achter loopt (denk bijvoorbeeld aan Spanje).
  • Pixmania heeft shop-in-shops gelanceerd. Zo succesvol dat deze shops soms beter verkopen dan de eigen shop van het merk zelf. Twee voorbeelden zijn Chicco en Nintendo.
  • Een uitgebreidere samenvatting is te vinden op Twinkle.

De aanvulling volgt later, nu eerst op naar de awards!

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF