Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

E-mail meten als conversie in AdWords

Door: Bauke Bergstra

Geschatte leestijd: 2 minuten

email1Zo nu en dan komt de vraag voorbij of het ook mogelijk is e-mails te meten als een conversie in Google AdWords. Hierbij het antwoord: dit kan. Het principe erachter is dat het klikken op een linkje (in dit geval de link naar het e-mail programma) als conversie wordt geregistreerd. Hoe dit in te stellen wordt hieronder uitgelegd.

Conversies meten met AdWords
Doorgaans worden conversies in Adwords gemeten door het plaatsen van de conversiecode op de bedanktpagina van bijvoorbeeld een bestel- of contactformulier. Zo wordt gemeten welke mensen die via een AdWords advertentie op de website terecht zijn gekomen, ook overgaan tot bijvoorbeeld het bestellen van een brochure, een informatie- of contactaanvraag of een online aankoop. Er zijn websites die de bezoeker de mogelijkheid bieden een e-mail te sturen, bijvoorbeeld om een vraag te stellen. Ook dit is een relevante conversie die als conversie kan worden gemeten

Link meten als Google AdWords conversie
Zoals gezegd kan het klikken op een link worden gemeten in AdWords. Voorwaarde voor het meten van e-mails is dus dat dit via een link (mailto:) gaat, zodat de klik op die link kan worden gemeten. Hieronder wordt uitgelegd hoe het klikken op een linkje kan worden gemeten in AdWords.

Stap #1
De volgende code moet voor de links geplaatst worden in de conversie pagina. Liefst in de <head> sectie van de pagina.


<!-- Tribal Code for Google Adwords conversions links -->
<script language="javascript" type="text/javascript">
function tr_trackLinkConversion()
{
var tr_google_conversion_id = 000000000;
var tr_google_conversion_label = "xxxxxxx";

var gCVURL = ((“https:” == document.location.protocol) ? “https://” : “https://”);
gCVURL += “www.googleadservices.com/pagead/conversion/” + tr_google_conversion_id;
gCVURL += “/?label=” + tr_google_conversion_label + “&amp;amp;guid=ON&amp;amp;script=0”;

if(document.images) {
var cImg = new Image(1,1);
cImg.src = gCVURL;}
}
</script>

Stap #2

Kopieer van de originele Google conversie code de google_conversion_id en google_conversion_label in de volgende 2 variabelen.

var tr_google_conversion_id = 000000000;
var tr_google_conversion_label = "xxxxxxx";

Wijzig de bestaande link die de conversie moet triggeren en plaats daar volgend stuk code in onclick=”tr_trackLinkConversion()”.

Example <a href="mailto:conversie@tribal-im.com" onclick="tr_trackLinkConversion();" >email link</a> now with Adwords conversion code.

Stap #3

Weet wat je meet
Nadeel van deze methode is natuurlijk dat het klikken op het e-mail linkje geen garantie is dat iemand ook daadwerkelijk een e-mail verstuurd. Het kan dus gebeuren dat er een onterechte conversie wordt geregistreerd. Het is daarom aan te raden met een formulier te werken waarop bijvoorbeeld vragen en opmerkingen kunnen worden achtergelaten. De conversie wordt dan pas gemeten bij het tonen van de bedanktpagina, dus ná het versturen van het formulier.

PDF download meten met AdWords en andere toepassingen
Hetgeen hierboven beschreven is kan ook op andere manieren worden toegepast, een voorbeeld hiervan is het downloaden van PDF-documenten zoals een brochure. Zodra een websitebezoeker dan op het linkje ‘download brochure (pdf) ‘ klikt wordt deze door AdWords als conversie geregistreerd.

Vaak wordt deze methode ook gebruikt als ‘noodoplossing’ omdat technische problemen de standaard conversiemeting in de weg staan. Bijvoorbeeld omdat op de bedanktpagina van een sollicitatieformulier geen conversiecode mag of kan worden geïnstalleerd. Alternatief is dan de klik op het linkje ‘solliciteer direct’ te meten. Op deze manier meet je toch de (sollicitatie) conversie.

De code hierboven is overigens geschreven door Arturo Ronchi, Head of SEO bij Tribal.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF