Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Tribal bij Marcom14!

Door: Julien Pols

Geschatte leestijd: 2 minuten

Tribal was dit jaar vertegenwoordigd met twee specialisten bij het Marcom14 evenement. In 2014 lag de focus van dit evenement op digital, e-commerce, mobile, innovatie, strategie en technologie. Aldus de organisatie zelf.
Vanuit mijn beleving was er veel aandacht voor het proces van klantbenadering, klantbinding, innovatie en content. Het evenement beslaat twee dagen met zo’n 100 sprekers. Hieronder een impressie en de highlights van de eerste dag van het evenement. 

Online magazines aanbieden is serious business!

Marcom14Het aanbieden van online magazines is duur, mits je het goed doet. Dat is de boodschap van spreker Alex Bos. Natuurlijk is het aanbieden van een magazine in pdf een goedkope optie, maar dat is niet waar Alex het over heeft. Volgens hem is een online magazine interactief, persoonlijk, relevant, altijd beschikbaar, voor elk apparaat en biedt het entertainment. Ook het sturen van de lezer is een heel ander verhaal dan op een traditionele website waar onder andere een navigatiemenu aangeboden wordt.

Innovatie is inspirerend

Tijdens de presentatie ‘Big in the world of digital’ bracht Ate van der Meer tien innovatieve ontwikkelingen aan het licht. Enkele ontwikkelingen die mij opvielen:

  • Realtime translation is al langere tijd in ontwikkeling. Dat echter alleen Microsoft in samenwerking met Skype (en niet Google) klaar zijn voor de markt was mij nieuw. Zie hier een demo van een Realtime translation via Skype.
  • Marcom14Drie weken geleden is er bij Tribal een demonstratie gegeven over de Google Glass en het zal niet lang meer duren voordat er meer van dit soort producten op de markt komen. Volgens de spreker zullen afspraken over het gebruik en dragen van dit soort producten onvermijdelijk zijn. Stel je voor: je geeft een presentatie aan een zaal mensen die allemaal een Google Glass dragen. Is dit wel wenselijk? Kan je met iemand die een Google Glass draagt wel een “sociaal” gesprek hebben? Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat ik het eens ben met Ate. Als de Google Glass aan gaat slaan, dan zullen er nieuwe sociale afspraken gemaakt moeten worden. 
  • Steeds meer verschillende apparaten met hun eigen screen op één scherm . Volgens Ate zal de verdere ontwikkeling van een multiscreen een enorme vlucht nemen. Informatie van je Ipad, Smartphone, Smart tv en slimme thermostaat op één scherm. Het bestaat al maar de potentie tot verdere ontwikkeling is groot.

Lead nurturing

Pas je communicatiegedrag richting de (potentiële) klant aan door te vragen wat de klant voor product wil, waar en wanneer. Houd hierbij ook rekening met zijn profiel. Zo is een klantenbestand in te delen in nieuwe, slapende, inactieve en actieve klanten. Ook zijn er vier types van benadering te segmenteren: untargeted, targeted, intergrated en dialogue marketing. Welke benadering je hanteert is afhankelijk van de mate van binding die de klant heeft met het bedrijf.

Content marketing

Marcom14Wat wil je vertellen, wat moet je vertellen en wat wil men horen? Volgens spreker Robert Doggers moet je jezelf dit afvragen bij het schrijven van content. Houd er rekening mee dat het gaat om ‘Why’ en niet om ‘What’. ‘It’s not about your product, it’s about the story’. Tenslotte zijn de benodigde middelen voor resultaat uit content altijd: de content zelf, genoeg budget en het gesprek aangaan met de lezer. 

Content marketing kan een erg gedetailleerd onderwerp zijn, heb ik vandaag wederom vernomen. Wil je er meer over weten? Dan raad ik je aan volgend jaar naar Marcom15 te gaan. Mits het onderwerp ‘content marketing’ nog steeds zo’n hot item is als nu en Marcom wederom weer georganiseerd zal worden.

De presentaties waren relatief kort, gemiddeld een half uur. Hierdoor hielden de sprekers er de  vaart in en bleven de presentaties boeiend. Kortom, het was een inspirerend evenement met interessante sprekers!

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF