Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Een FAQ op je website: simpel en snel effect

Door: Andrea Viragh

Geschatte leestijd: 1 minuut

De klantenservice van je webshop of website wordt vast telefonisch of via e-mail vaak met dezelfde vragen geconfronteerd. Blijkbaar is iets nog niet geheel duidelijk en zijn (potentiële) klanten zelfs bereid om de tijd en de moeite te nemen om een antwoord op hun vraag te krijgen. De vragen die bezoekers van je website stellen, vormen een uitgelezen kans voor het creëren van unieke content. Hierbij moet je denken aan een blog, een kennisbank, of een FAQ.

In dit blogartikel worden de voordelen van het creëren van een ‘Frequently Asked Questions’ (FAQ) besproken. Daarnaast geef ik enkele tips om je alvast op weg te helpen bij het ontwikkelen van een goede FAQ.

Waarom een FAQ?

  • Google houdt van FAQ-secties op websites: het is dus goed voor SEO!
  • Een FAQ-sectie met transparante en concrete antwoorden wekt vertrouwen op bij je klanten.
  • Een FAQ-sectie is een eenvoudige manier om jezelf als autoriteit neer te zetten en jezelf te onderscheiden van je concurrenten.
  • Het is efficiënt: je ontzorgt je klanten en je bespaart tegelijkertijd tijd omdat er minder belletjes en e-mails met steeds dezelfde vragen binnenkomen.
  • En niet te vergeten: bezoekers houden van waardevolle informatie en feitjes; ze zullen het waarderen dat je niet alleen probeert te verkopen, maar iets extra’s biedt waar ze van kunnen leren.

Hoe ontwikkel je een doeltreffende FAQ?

  • Inventariseer de meest gestelde vragen. Vragen klanten naar productkenmerken? Of vragen ze juist om bewijs of referenties? Misschien zoeken ze naar een routebeschrijving of willen ze bijvoorbeeld meer weten over het bestelproces?
  • Geef antwoord op de meest gestelde vragen in de taal van je doelgroep. Wordt de FAQ te lang? Verdeel de vragen onder in subkoppen en hang ze onder een relevant thema.
  • Gebruik long tail SEO keywords in je vragen en antwoorden.
  • Zet in de antwoorden een link naar de algemene pagina’s die je wilt promoten en/of pagina’s waar je meer verkeer naartoe wilt trekken.
  • Benadruk en verwerk de key selling points en andere voordelen van je bedrijf of merk in je antwoorden.
  • Haal aankoopbezwaren weg door deze bezwaren te weerleggen in de antwoorden.
  • Zet productvideo’s in als er veel vragen zijn naar de werking van bepaalde producten.
  • Incorporeer een zoekfunctie als de FAQ-pagina zeer uitgebreid wordt.
  • Bied de mogelijkheid om contact op te nemen indien een bezoeker niet het gewenste antwoord heeft gevonden. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een formulier.

Zoals je ziet is een FAQ zowel voor de bezoekers van je webshop of website als voor Google interessant: je slaat dus twee vliegen in één klap! Vergeet vooral niet je FAQ regelmatig te verversen, want Google en bezoekers houden van verse en bruikbare content. Daarnaast is het belangrijk om een ‘call to action‘ onderaan het antwoord op de vraag te plaatsen. Je wilt je bezoeker uiteindelijk toch begeleiden richting het plaatsen van een bestelling.

Discussie- 1 reactie

Alles over Sales & Marketing Funnels - Deberoo Marketing

1 maart 2018, 20:33

[…] dat een probleem oplost, dan zal het gedrag na aankoop vanzelf goed gaan. Je zou bijvoorbeeld een FAQ-pagina kunnen maken, of ervoor kunnen zorgen dat het makkelijk is om hulp te […]

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF