Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Een hogere positie leidt tot een hogere conversieratio …toch?

Door: Robert van den Berge

Geschatte leestijd: Minder dan 1 minuut

Af en toe komt de vraag naar voren: leidt een hogere advertentiepositie in Google AdWords tot een hogere conversieratio? Google geeft op haar eigen AdWords weblog een antwoord. En wat blijkt: het varieert nauwelijks.hal-varian

Vraagstelling
De Chief Economist bij Google, Hal Varian, heeft met zijn team onderzoek gedaan naar de conversieratio’s per advertentiepositie. Dat hogere posities (met name top-drie posities) leiden tot meer kliks en potentieel dus tot meer conversies (in absolute aantallen) is volgens hem helder. De vraag is echter, hoe de conversieratio varieert per positie (de verhouding tussen conversies en klikken).

Onderzoek
Omdat Google advertenties rangschikt op basis van biedprijs & kwaliteit (prijs * kracht), is de kans groot dat de hoge advertentieposities ook de hoogste kwaliteit hebben (en dus de hoogste conversieratio). Er zou dus een samenhang ontstaan juist dóór het kwaliteitssysteem van Google. Maar, wat gebeurt er dan als we die topadvertenties weergeven op een lagere positie?

De advertentiepositie die Google rapporteert is echter een gemiddelde van alle veilingen waaraan de adverteerder deelneemt. Op het moment dat het CPC-bod wordt verhoogd, kan de adverteerder in aanmerking komen voor meerdere veilingen. Hierdoor kan het dus voorkomen dat bij meer bieden de gemiddelde positie daalt! Toelichting Google.

Het resultaat
Rekening houdend met bovenstaande effecten heeft Hal een statistisch model ontwikkeld. Hiermee heeft hij ontdekt dat er erg weinig variatie is in de conversieratio’s per positie voor dezelfde advertentie.

“The bottom line: conversion rates don’t vary much by position.”

Discussie- 3 reacties

Mark van Werven

19 augustus 2009, 14:13

Daarmee is ook de aanname zoals Wim in zijn vorige blogpost opnam plausibel. Marginale kostprijsbereking op de manier zoals hij onderbouwde is dus heel goed mogelijk.

Reageer hier op

Online Geld Verdienen

12 september 2009, 19:29

Zelf heb ik gemerkt dat de hoogste advertentiepositie minder conversie heeft dan plaats 2 tot en met 4. Dit geldt ook voor de SERP’s. De nummer één wordt wel vaker bekeken maar daar blijft het dan ook bij. De onderliggende posities zijn meer winstgevend,

Reageer hier op

Index People vermogensbeheer

26 september 2011, 14:54

Voor ons is het duidelijk dat het beiden mogelijk is. De advertentiepositie hangt namelijk nauw samen met de relevantie van de pagina aan de zoekterm. Dit is een deel van de kwaliteitsscore, waar de advertentiepositie over bepaald wordt. Vaak is het dus zo: hoe relevanter, hoe hoger de advertentiepositie is. Dit principe in het achterhoofd heeft een logisch gevolg, hoe hoger de advertentie, hoe hoger ook de conversie.

Echter, bij een zoekterm met een zeer dicht concurrentievolume zullen de verschillen in advertentiepositie nauwelijks zichtbaar zijn. Allemaal goede kwaliteit, allemaal zeer relevant en dus allemaal een relatief hoge conversie. Weinig verschillen tussen posities.

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF