Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Een kortingscode veld is niet klantvriendelijk

Door: Wil Salden

Geschatte leestijd: 1 minuut

Voor Babyentiener.nl zijn we continu bezig om de conversies van de website te verhogen. Één van de instrumenten die we gebruiken om dit te realiseren is een gebruikerstest. Deze hebben we in januari uitgevoerd en nu staat er een nieuwe, klantvriendelijke en salesgerichte website! Super mooi! Één van de opvallende punten tijdens deze test was de positionering en het gebruik van het kortingscode veld. Dit veld wordt namelijk nog regelmatig verkeerd gebruikt. Om jullie te overtuigen vinden jullie onderstaand het bewijs en de oplossing.

Wat gebeurt er?

In de winkelwagen komen de respondenten een kortingscode veld tegen. Verschillende respondenten geven duidelijk aan dat ze hierdoor gaan twijfelen of dat ze het aankoopproces wel moeten afronden. Vragen als ‘Betaal ik wel de juiste prijs?’, ‘Kan ik nog korting krijgen?’ en ‘Moet ik de korting ergens anders gaan zoeken?’ worden erg actueel.

Waarom is dat een probleem?

Een kortingscode lijkt vanuit gebruikersperspectief een interessante en klantvriendelijk oplossing, want je geeft tenslotte korting! Maar voor de bezoekers die geen code hebben, is het alles behalve klantvriendelijk. Naast dat een bezoeker het gevoel krijgt dat hij of zij te veel betaalt, moedigt het  veld de bezoeker aan om naar een kortingscode op zoek te gaan. Met als gevolg dat de kans bestaat dat een bezoeker niet meer terugkomt, dat de marge op het product verloren gaat of dat het product ergens anders gekocht wordt.

Wat is de oplossing?

Door het kortingscode veld  achter een link te plaatsen, valt de link niet zo op. Hierdoor zullen bezoekers die geen code hebben sneller over de link heen lezen en bezoekers die wel een code hebben zullen naar de link op zoek gaan. Indien een  bezoeker op de link klikt, toon het formulier dan middels  een dynamisch veld, zodat de code alsnog ingevuld kan worden.

Discussie- 1 reactie

Bart Pluijms

22 januari 2014, 08:49

Bedankt voor dit interessante artikel. Het zet me inderdaad aan het denken over het nut van een kortingscode veld.

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF