Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Eerst geven, dan ontvangen: Bol.com en personalisatie

Door: Emmy Faes

Geschatte leestijd: 2 minuten

Een veel gemaakte fout van webwinkels, is het op een verkeerde manier vragen om niet-noodzakelijke persoonlijke gegevens van de bezoeker. Te denken valt aan verplichte registratie alvorens een aankoop te kunnen doen, maar ook verplichte velden tijdens het bestelproces om extra informatie, zoals geboortedatum, van een bezoeker te weten te komen.

De gedachte hierachter is, dat de marketingafdeling graag zo veel mogelijk informatie van haar klanten wil weten, zodat zij hier op in kunnen spelen. Het probleem is echter dat je bezoekers op deze manier afschrikt en ze hierdoor wellicht minder kopen.

De gouden regel op internet is: eerst geven, dan ontvangen. Bezoekers zijn best bereid om hun persoonlijke gegevens achter te laten, mits ze vertrouwen in jou hebben en er iets tegenover staat.

Zou kun je bijvoorbeeld pas na afloop van een bestelling je bezoeker uitnodigen tot het aanmaken van een account, om een volgende bestelling makkelijker te maken. De bezoeker heeft op dat moment al aangegeven graag klant van je te willen zijn, en zal eerder geneigd zijn om dit te doen dan in het begin van het bestelproces.
Ook zullen meer mensen jouw e-boek downloaden wanneer je ze bijvoorbeeld het eerste hoofdstuk gratis geeft, zodat ze weten wat ze krijgen en kunnen bepalen of ze het leuk genoeg vinden.

Best practice: Bol.com
Desondanks zullen veel mensen nog steeds een drempel ervaren om hun persoonlijke voorkeuren achter te laten. Bol.com heeft het goed begrepen en heeft een slimme methode bedacht om zijn klanten ervan te overtuigen deze door te geven.

Middels een e-mail wordt de klant uitgenodigd voor een ‘persoonlijke rondleiding’. Wanneer je deze doorloopt, krijg je maar liefst ‘vier exclusieve cadeaus’, waaronder korting op je volgende bestelling:

Bol.com e-mail

De drempel om deze rondleiding te volgen is laag en de voorgehouden beloning groot.

Om ervoor te zorgen dat je het hele filmpje doorloopt en niet direct doorskipt naar het einde om je cadeaus te ontvangen, moet je onderweg 5 ‘bollen’ verzamelen.

Bol.com - verzamel bollen

De inhoud van de rondleiding stelt op zich niet veel voor. Voor de meeste vaste klanten van Bol.com zal er niet veel nieuws verteld worden. Echter, halverwege het filmpje word je ineens gevraagd naar je interesses:

Bol.com - persoonlijke interesses

Blijkbaar heeft Bol.com met deze actie helemaal niet het doel om de bezoeker ‘rond te leiden’, maar wil men gewoon jouw persoonlijke voorkeuren achterhalen. Heel slim bedacht: je bent nu al halverwege het filmpje en hebt dus al redelijk wat van je tijd geïnvesteerd, dus kun je net zo goed verder gaan. Bovendien krijg je de cadeaus niet wanneer je nu afhaakt.

Na het doorgeven van je voorkeuren wordt de ‘rondleiding’ vervolgd, waarna je je cadeaus ontvangt.

Oh maar wacht, wil je je cadeaus ophalen, dan moet je wel nog even je geboortedatum en je geslacht invullen:

Bol.com - meer persoonlijke gegevens

Nu je bijna aan het einde bent, is ook hier de drempel veel lager om dit dan maar te doen.

Had Bol.com gewoon een mailtje gestuurd met het verzoek je persoonlijke gegevens en voorkeuren door te geven, zodat ze hun aanbiedingen beter op jouw wensen kunnen afstemmen, dan zou de respons hoogstwaarschijnlijk veel lager zijn geweest dan nu het geval is.

Bol.com heeft het duidelijk begrepen: wil je iets ontvangen van de bezoeker, dan zul je eerst moeten geven. En bovendien moet je de bezoeker verleiden om de eerste stap te nemen en tijd te investeren, zodat de neiging om af te haken klein wordt. Mensen maken nu eenmaal graag af waar ze aan begonnen zijn, omdat het anders voelt als zonde van hun tijd.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF