Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

eFashion 2011: het modebeeld wordt bepaald door bloggers

Door: Priscilla Traets

Geschatte leestijd: 3 minuten

Afgelopen donderdag 23 juni 2011, was Tribal aanwezig bij het eerste eFashion event, georganiseerd door Textilia en Emerce. Dit event stond geheel in het teken van de ontwikkelingen in de fashion branche, met name online en mobile innovaties. Wij geven een samenvatting van een aantal interessante sessies tijdens deze dag.

Willem Wijnen – Men_at_Work

Hoe kan content efficiënt worden gebruikt in meerdere kanalen?

Men_at_Work is al jaren een begrip in de fashion industrie met vele fysieke winkels. Men_at_Work richt zich voornamelijk op hippe jongeren, wat in de winkels ook duidelijk ervaren wordt. De winkels kenmerken zich met luide hippe muziek, en stoere stellingen. Willem Wijnen kreeg een aantal jaren geleden de opdracht deze ervaring te verwerken in een webshop, zodat Men_at_Work ook online een actief verkoopkanaal kreeg.

Willem Wijnen bespreekt de valkuilen waar veel retailers mee te maken krijgen bij het realiseren van een webshop. Het uitdragen van een merk heeft veelal te maken met een beleving. Consumenten willen zich associëren met het merk, maar functionaliteit gaat altijd nog boven creativiteit. Creativiteit en functionaliteit gaan alleen niet optimaal samen. Het zou toch geweldig zijn, als de retailer de merkbeleving online mee kon geven, zonder dat dit ten koste gaat van de functionaliteit?

Joost Nauten – Fashiolista

Van top-down naar bottom-up: hoe social media fashion verandert.

Fashiolista een van de snelstgroeiende fashion communities ter wereld, een sociaal netwerk voor fashion liefhebbers in meer dan 100 landen.  Online worden allerlei kledingstukken verzameld en gedeeld met elkaar, en dat wereldwijd.

Vroeger werd het modebeeld voornamelijk bepaald door de bekende modebladen, Elle en Vogue. Tegenwoordig zijn het de actieve bloggers die het modebeeld grotendeels bepalen, dit tot grote waardering van de grote modehuizen als Burberry en Louis Vuitton. Actieve bloggers worden daarom ook vaak uitgenodigd om frontrow de international fashion weeks bij te wonen.

Fashiolista richt zich op deze doelgroep. Modeliefhebbers delen en verzamelen online hun favoriete mode-items. Dit is een zeer interessante ontwikkeling, en naast de grote modehuizen zijn deze actieve bloggers ook zeer geliefd bij publishers van affiliate netwerken (bron: Roger Kenbeek, Zanox).

Ibrahim Ibrahim – Portland Design London

Creëren van een emotionele dimensie bij het shoppen, online en offline!

Portland Design is een bureau wat gevestigd is in London. Ibrahim vertelt tijdens zijn presentatie hoe merken een beleving meegeven aan hun klanten. Volgens Ibrahim gaat het niet alleen om het verkopen van een product of merk, maar om het gevoel wat wordt meegegeven aan klanten. Voornamelijk in de fashion branche spelen merken een belangrijke rol. Mensen willen zich kunnen vinden in de uitstraling van een bepaald merk.

Een aantal sterke voorbeelden werd aangehaald, zoals Apple, Samsung, Tmobile en Starbucks. Louis Vuitton en Burberry.

Links: Louis Vuitton, Parijs - Rechts: Apple Store, New York

Ellen Snijder – Fashionchick.nl

Verhoog je conversie met social shopping!

Ellen Snijder heeft als afstudeerscriptie het idee van Fashionchick ontwikkeld. In samenwerking met No Search heeft zij haar idee kunnen verwezenlijken. Fashionchick is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot een social fashion platform. Allerlei jonge meiden in de leeftijd 14-24 jaar bloggen over de nieuwste kledingstukken die zij gevonden hebben op een van de aangesloten webshops. Meer dan 80 webwinkels maken onderdeel uit van Fashionchick, en zij krijgen dagelijks bestellingen binnen via het sociale platform.

Fashionchick is op vele online kanalen actief, zoals bv. de zeer succesvolle Facebook campagne. Dagelijks worden er nieuwe ‘hot items’ gepromoot onder de fans. Fashionchick heeft in korte tijd al meer dan 26.000 fans, die dagelijks de ontwikkelingen bijhouden.

Wesley van Wijnbergen – Protest

Hoe voorkom je kanaalconflicten bij de opzet van een brand e-commerce portal?

De presentatie van Protest ging over de problemen die grote merken hebben wanneer zij de keuze maken online te gaan. Het merk heeft natuurlijk een groot netwerk van retailers opgebouwd die Protest in het assortiment hebben opgenomen. Welke keuzes maak je wanneer je als merk besluit online te gaan?

Protest heeft als merk een sterke associatie met sport, en dan voornamelijk in de boardwereld. Dit is in iedere reclame uiting ook duidelijk zichtbaar. Welke keuzes maak je als merk wanneer je bereik ineens veel groter wordt dan alleen de doelgroep die je jarenlang hebt aangesproken. Houd je vast aan die doelgroep, of ga je de grenzen verleggen?

Van Wijnbergen geeft in zijn presentatie aan dat de vele bekende issues allemaal de revue zijn gepasseerd bij het lanceren van de webshop, zoals:

  • Lanceren webshop: aparte shop of huidige site ombouwen tot shop?
  • ERP systeem: voor controleren voorraad, facturering en bezorging
  • Kortingsacties: niet doorgevoerd bij alle retailers
  • Organisatie klaarmaken voor een omslag: offline naar online

De vernieuwde versie van de shop is inmiddels live en Protest heeft ervoor gekozen om, naast een verkoopkanaal, ook een sociaal platform te verwerken, zodat de bezoekers via deze site ook ervaringen met elkaar kunnen delen.

Bekijk de promofilm van Protest >>

Onderzoek waar de online kansen liggen!
Al met al waren sommige partijen die presenteerden op het eFashion event zeer vernieuwend en echte voorlopers in de markt, terwijl andere juist nog bezig zijn met het op de juiste manier vertalen van de merkbeleving in een online shop. Onderzoek waar de online kansen van je fashion company liggen, maak gebruik van social media en start stap voor stap met je online marketing activiteiten!

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF