Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Eindelijk antwoord op 10 belangrijke webanalytics vragen

Door: Emmy Faes

Geschatte leestijd: 3 minuten

Eind mei 2008 was ik aanwezig bij het tweede webanalytics congres van Nederland. De opkomst was boven verwachting, wat aangeeft dat het besef van het belang van webanalyse nog steeds groeit.

Nu het gros van Nederland snapt dat je door middel van website statistieken snel in de hoofden van je (potentiële) klanten kan kruipen, blijven er toch nog een hoop onduidelijkheden over. Lange tijd lagen er geen oplossingen voor het oprapen, totdat o.a. Neil Mason en Avinash Kaushik “came, puked out the answers, and left”.

Vraag 1: Waar moet ik in hemelsnaam beginnen?

Stel jezelf altijd de vraag: “Waarom bestaat mijn website?”. Geef geen vage antwoorden, zoals “dat moet tegenwoordig”, “vonden we leuk” of “we moeten de concurrentie bijhouden”. Concreet zijn is één van de belangrijkste pijlers van webanalytics. Neem een voorbeeld aan doelstellingen, zoals het bereiken van 50.000 online bezoekers per maand, €100.000 online omzet per maand of 5% stijging in winst per jaar.

Vraag 2: Hoe overtuig ik mijn baas?

Aangezien de meeste directeuren wel meer aan hun hoofd hebben dan alleen de website, moet je ze deze kwestie zo simpel mogelijk voorschotelen. Laat ze niet nadenken, maar maak de data in één oogopslag duidelijk. Wat helpt zijn kleuren (rood=slecht, groen=goed), grafieken in plaats van cijfers en vooral: geld! Zorg ervoor dat het eerste rapport in het dashboard betrekking heeft op de omzet.

Vraag 3: Hoe ga ik om met mijn IT collega’s?

Nog steeds is er vaak getouwtrek tussen marketing en IT afdelingen in geval van aanpassingen op de website. Je kunt de technische staf overtuigen van de noodzaak van deze aanpassingen door ze vanaf het begin te betrekken bij de analyse van de website. Indien je pas aan de bel trekt wanneer de aanpassingen liever gisteren dan vandaag doorgevoerd moeten worden, ben je vaak te laat om dit meteen voor elkaar te krijgen.

Vraag 4: Hoe moet ik mijn resources inzetten om optimaal gebruik te maken van mijn webanalyse pakket?

‘Getting the right numbers right’ is vooral gebaseerd op de goede processen en betrokkenheid binnen de organisatie. Ook moet je ervoor zorgen dat de persoon die verantwoordelijk is voor de statistieken, daadwerkelijk actie kan ondernemen zodra de cijfers dit aangeven. Zonder deze zaken, kun je goede webanalyse wel vergeten. Steeds vaker wordt ook de 10/90 regel aangehouden: besteed 90% van het webanalyse budget aan de mensen die ermee werken en 10% aan het pakket zelf.

Vraag 5: Is Google Analytics echt alleen bedoeld voor kleine start-ups?

Nee! Vele organisaties denken: hoe duurder het pakket, des te meer waarde het voor ons heeft. Toch geldt vaak: hoe groter de organisatie, des te ‘dommer’ deze wordt. Standaard kiezen voor het pakket met de meeste mogelijkheden (welke meestal ook de grootste investering vergt) is niet altijd even slim.

Bepaal daarom vóór de pakketkeuze welke gegevens je interessant vindt (vraag dit na bij elke afdeling, zoals sales, finance, directie en productmanagement). Vergelijk daarna de pakketten met elkaar. Vaak zal blijken dat – ook voor multinationals – Google Analytics een juiste keuze kan zijn.

Vraag 6: Een dashboard met gemiddelden van mijn website is genoeg, toch?

Helaas, onjuist. Je bezoekers zijn altijd onder te verdelen in verschillende segmenten, zoals informatie-zoekende, oriënterende of koopgerichte bezoekers, potentiële werknemers, enzovoorts: iedere groep bezoekers kan een verschillend doel voor ogen hebben. Kijk dus bijvoorbeeld naar de gemiddelden per bron, nieuwe/terugkerende bezoeker of pagina.

Vraag 7: Ik heb al meerdere pakketten gebruikt, maar ik word er geen steek wijzer van. Hoe pak ik dit aan?

Webanalyse kan niet binnen één week of maand volledig draaien. De ene organisatie doet er zes maanden over, de andere zelfs wel anderhalf jaar. Waarschijnlijk heb je de belangrijkste stap overgeslagen door jezelf af te vragen waar de website nou echt voor bedoeld is (zie vraag 1). Begin dus bij het begin, kies het juiste webanalyse pakket en zorg er vooral voor dat iedereen bij de organisatie betrokken en geïnteresseerd raakt. Zonder deze voorwaarden is webanalyse vrijwel onsuccesvol.

Vraag 8: Indien ik meerdere webanalyse pakketten gebruik, is dit dan niet dubbelop?

Het antwoord hangt af van de informatie die je nodig hebt. Vaak krijg je uit een webanalyse pakket een hoop informatie, maar geeft dit niet genoeg onderbouwing voor het bezoekersgedrag: je ziet wel wat er gebeurt, maar het waarom is onduidelijk. Wees niet bang om een aanvullend pakket te gebruiken: begin met webanalytics 2.0.

Denk aan een enquête (zie vraag 9), de Google Website Optimizer, een uitgebreid siteoverlay-programma of benchmarking. De meeste programma’s zijn gratis te gebruiken. Het is echter niet verstandig om twee dezelfde pakketten naast elkaar te gebruiken, aangezien dit niet alleen duur is, maar ook verwarring kan opwekken door de standaard meetverschillen die tussen statistiekpakketten bestaan.

Vraag 9: Mijn data geven een bepaald bezoekersgedrag aan, maar ik zou niet weten waarom mijn bezoekers dit gedrag vertonen. Hoe kom ik hierachter?

Deze vraag sluit aan op bovenstaande vraag. Indien je niet kunt achterhalen waarom bezoekers een bepaald gedrag vertonen, geef ze dan een stem. Gebruik een korte(!) enquête van maximaal drie vragen:

1. Wat is de reden van uw bezoek aan deze website?

2. Heeft u gevonden wat u zocht op deze website?

3. Zo nee, waarom niet?

Hiernaast biedt website usability een hoop antwoorden, welke je versteld doen staan. Actie dus!

Vraag 10: Raak ik wel ooit uitgemeten?

NEE! Internet verandert nog elke dag en daarom blijft webanalytics een continu proces waarmee je de website en internetmarketingcampagnes kan/moet blijven verbeteren.

Je leest het al: de inhoud van dit congres was zeer de moeite waard en verhelderend. Tot volgend jaar!

Anemone Romme

Analytics Consultant Tribal Internet Marketing

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF