Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Emerce Conversion 2011 – ‘Online shrinking and seducing’ de nieuwe conversiemethode?

Door: Xuan Thai

Geschatte leestijd: 3 minuten

Afgelopen donderdag, 14 april 2011, was Tribal aanwezig bij het Emerce Conversion congres.  Dit congres richt zich door middel van verschillende sessies op het verhogen van het aantal online verkopen. Hieronder een korte samenvatting per sessie:

Michel van der Neut – AdLantic: retargeting

‘Segment retargeting, een stap verder naar 1 op 1 marketing’

AdLantic maakt gebruik van de zogenaamde exchanges, waar ze met een veilingmodel traffic kunnen inkopen voor adverteerders. Een manier van adverteren is retargeting: het opnieuw benaderen van bestaande bezoekers op de website (met eventueel gepersonificeerde boodschappen). Een andere vorm van retargeting is segment retargeting. Wat is segment retargeting? Op gedefinieerde momenten in het koopproces (funnel) online de gepaste prijs betalen voor aanwezigheid. Daarbij ook een aansluitende gepersonificeerde boodschap. Noem het gepersonificeerde funnel marketing. AdLantic beweert dat CTR’s hierbij 2-3% en conversieratio’s 10% hoger liggen. Een test waard?

Jonas de Groot – Sundio Group: de klant als uitgangspunt

‘100% conversie graag! Conversie verhogen met als uitgangspunt de klant’

We zijn met zijn allen zo verschrikkelijk aan het tunen en tweaken op de websites en de cijfers dat we de essentie missen. Hoe kunnen we van goede offline marketing leren en dit doorvertalen naar online marketing? Laten we kijken vanuit de klant. Denken vanuit de klant. Een website is een winkel. Conversies zijn verkopen in een winkel. Wat doen we in een winkel en kunnen we dit meer online  gaan toepassen ? Een mooi voorbeeld is de bakker om de hoek. Die heeft 100% conversie. Waarom?

1.       Iedereen weet waar hij zit (locatie)

2.       Iedereen weet wat hij verkoopt en ook niet verkoopt (duidelijke communicatie)

3.       Je gaat erheen met het doel om te kopen (intentie)

4.       Je weet al wat je wilt hebben. (kwalitatieve en doelgerichte bezoekers)

5.       Persoonlijke aandacht/verkopers (persoonlijke merkbeleving)

We zijn klanten online in onze shops aan het duwen en aan het kijken hoe we toch een percentage kunnen laten kopen. Is een pull-marketing strategie niet een betere optie? Kwaliteit boven kwantiteit. Meten is weten, maar overdrijf niet en ga terug naar de basis en waar het staat of valt: de klant. Wat motiveert hem, wat wil hij en waarom koopt die andere 99% niet? Is mijn communicatie niet duidelijk? Is mijn merkbeleving niet correct met het aanbod? Sundio gelooft in de kracht van een goed opgebouwd merk. Frappant weetje: alle succesvolle merken worden grotendeels offline gebouwd. Blendtec is misschien het enige merk wat puur zijn merk online heeft gebouwd. Branding, duidelijke communicatie, kwaliteit en luisteren naar de klant zijn dus nog steeds essentieel.

Emile de Bruijn – UPC: productpagina’s optimaliseren

Optimaal converterende productpagina

Wat zijn de stappen voor het bouwen van een optimaal converterende productpagina?

1.       Denk aan relevantie. Zorg dat bezoekers te zien krijgen wat ze willen en waar ze naar zoeken.

2.       Meer gebruik maken van pull marketing ipv push marketing.

3.       Less is more, zorg voor minimale afleiding op de productpagina.

4.       Ken je bezoekers. Wat doen ze op je site, waar kijken ze naar. Bouw profielen op:

– Behavorial targeting

– Via mailings kun je je klanten leren kennen

– Denk aan toevoegingen zoals quizjes

5.  Maak gebruik van Multivariate Testen en pas aan.

Aartjan van Erkel: verleiden op het internet

Verleiden op het internet, hoe doe je dat?

Hoe kun je het gedrag van mensen beïnvloeden via online teksten? Wat kunnen we vanuit de psychologie en neurologie toepassen op het web? Vijf tips:

1.       Zorg voor de aanwezigheid van een handboek voor de webredactie. Hierin staat exact wat je wilt uitstralen met je teksten en de groundrules. Dit zorgt voor regels en uniformiteit binnen het webredactieteam.

2.       Hou het persoonlijk. Communiceer met de klant online, zoals je dat ook offline zou doen. Goed voorbeeld zijn vaak de leveringsvoorwaarden. Hou het simpel, makkelijk en persoonlijk in dezelfde stijl als alle andere teksten op de website.

3.       Kweek sympathie. Wees ook aardig als het misgaat. Bedenk je hoe je zou reageren in de “echte”wereld en pas dit ook online toe. Een voorbeeld is de gebiedende wijs die vaak gebruikt wordt, zoals ‘vul in’.

4.       Loss aversion. Wees niet bang voor negatieve prikkels. Communiceer dingen als ‘tijdelijk niet leverbaar’ op een slimme manier. Dit zorgt ervoor dat mensen tot actie worden aangespoord en er toch een gevoel van behoefte wordt gecreëerd.

5.       Eindig met een happy end. Gebruik verrassingen aan het einde van het bestelproces. Een extraatje. Dit blijft het langst hangen!

Find the balance
Al met al een inspirerend congres, met toch een wat vernieuwende kijk (of juist weer back to basic) op conversie online. Psychologie, offline en verleiden op het web toepassen in combinatie met beproefde mvt testing, productpagina tweaken, meten en veel testen. Find the balance.

Discussie- 2 reacties

Video: 5 tips voor conversie-copywriting — Schrijven voor internet

20 april 2011, 16:50

[…] (Guido Jansen)Frankwatching: Je conversieration naar 100% – (Davine Martensen)Tribal: Online shrinking and seducing de nieuwe conversiemethode? – (Xuan Thai)Guido Jansen maakte ook een strakke fotoreportage.Seminar: Verleiden op […]

Reageer hier op

Anna

28 april 2011, 11:07

Dank voor de samenvatting, erg interessant.

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF