Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Eye For Travel Sales&Marketing Summit 2009: een verslag

Door: Mark van de Laak

Geschatte leestijd: 2 minuten

Dinsdag 13 en woensdag 14 oktober werd in Praag de Sales&Marketing Summit 2009 gehouden door Eye for Travel. Tijdens dit congres vertelden verschillende internationale partijen hoe zij omgaan met de veranderende internetklant en social media. Hieronder een verslag van de zaken die bij mij zijn blijven hangen.

Emotie

Wat veel Sales- en marketingmensen in de travel-wereld vergeten is dat reizen bij consumenten om emotie gaat. Op vakantie gaan is een beleving en die ervaring begint bij het uitzoeken van de reis en bijvoorbeeld het via internet oriënteren op wat er te doen is in de omgeving. Centerparcs haakt hier op in door zwaar in te zetten op local content op hun website. Door veel aandacht te besteden aan de bestemmingen, activiteiten in de regio en het plaatsen van tips begint het vakantiegevoel al op de website. Ook is dat natuurlijk erg goed voor je zichtbaarheid in de zoekmachines.

Conversie-attributie

In mijn beleving kon de groep sprekers in twee groepen gedeeld worden. De bedrijven die zwaar inzetten op Analytics en dit als basis gebruiken voor hun ‘ROI-marketing’en de groep die vooral op de branding-kant van internet marketing mix mikt. Zeker bij de eerste groep worden de eerste vragen gesteld rondom het idee van conversie-attributie. Bedrijven worstelen met de vraag hoe de verschillende internet marketing-campagnes op elkaar in werken en welk onderdeel nu verantwoordelijk is voor elke specifieke boeking. Hilton heeft voor zichzelf de keuze gemaakt om elke sale toe te kennen aan de laatste klik. Transavia kiest voor een geavanceerder model en rekent 30% toe aan de eerste klik, 30% aan de laatste klik en het restant wordt verdeeld over de tussenliggende kliks.

Social Media werkt in de reiswereld…maar hoe?

Er kwamen verschillende nieuwe initiatieven voorbij op het gebied van social media, de een succesvoller dan de ander. Visitbritain.com wist bijvoorbeeld een groei van 5% in verkeer te genereren door actief links te verkrijgen binnen Wikipedia op pagina’s van Harry Potter.  TUI lanceerde in Nederland Cheqqer.nl. Op het eerste gezicht een concurrent van Zoover, maar ze willen verder. In plaats van alleen tonen van reviews wordt het inspiratie- en adviesplatform. Eén vakantie biedt immers 25 verschillende ervaringen.

Interessante quotes:

–    If you can’t measure it, you can’t improve it.
–    We are the official “I give up button on the web”. (over www.tripology.com)
–    Een gemiddelde Engelsman is bereid om 8 uur te zoeken naar de beste deal (volgens Google)
–    The smaller you are, the bigger you can be on the web
–    Brand Equity = Investering x Tijd x Inzicht in gebruikers
–    If you want to sell, put an offer in your email. (Disney zet e-mail in als sales-kanaal)
–    Als je 80 jaar aan je merknaam gebouwd hebt, moet je deze ook ten gelde maken (waarom Hilton adverteert op zijn eigen merknaam in AdWords)
–    Meer dan 10 reviews over je product zorgen voor conversieverbetering van 315% (aldus Trivago, aggregator van reviews)
–    We are the official “I give up button on the web“. (Tripology bemiddelt tussen reizigers en gespecialiseerde offline reisbureaus)

Interessante concepten:

  • Joobili.com: stelt niet als eerste vraag “waar wil je naar toe”, maar geeft inspiratie als je alleen nog maar weet wanneer je op vakantie wilt.
  • Twitalyzer.com: een manier om de ‘softe’ kant van je twitter-campagne te meten. (tip)
  • Socialmention.com: tool om je online reputatie te monitoren.
  • Postrank.com: Analyse-tool voor social media die ook mooi integreert met Google Analytics.
  • Bing.com: komt binnenkort met visual search om de ervaring al binnen de zoekmachine te laten beginnen.
  • Discussie- Geen reacties

    Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

    INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF