Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Geplaatst door

02 november 2017

Het draait (te) vaak alleen om conversies. Het creëren van awareness, het scheppen van vertrouwen en het bouwen aan relaties wordt hierbij vaak vergeten waardoor kansen blijven liggen.

Lees meer over mij >>

Facebook introduceert nieuwe advertentievorm Canvas

Door: Pim Brans

Geschatte leestijd: 2 minuten

Facebook komt met een nieuwe manier om je boodschap optimaal over te brengen. Deze nieuwe advertentievorm genaamd Facebook Canvas biedt de kans een volledige schermervaring te delen op mobiele apparaten. Canvas kan worden opgezet vanuit elke advertentievorm die Facebook en Instagram biedt. Dus zowel als solo afbeelding, carrousel, video en diavoorstelling. Een mooie nieuwe toevoeging dus voor online marketeers. Lees in dit artikel alles dat je wilt weten.

Dit blog verscheen eerder op Marketingtribune

Wat is het?

Canvas is een uitsluitend mobiele ervaring die direct na een advertentie wordt geopend. Met deze functie kun je producten presenteren, een brand uitlichten en mobiele shoppers inspireren. Hierbij kan de gebruiker vegen, kantelen en zoomen zodat de boodschap optimaal wordt overgebracht. Zo is de Canvas een soort Social Media magazine die je zelf op een gemakkelijke manier inricht aan de hand van je doelstellingen en doelgroepen.

Hoe werkt Facebook Canvas?

Je kunt een aangepaste Canvas maken of gebruik maken van de sjablonen die Facebook biedt. Deze plaats je vervolgens als (tussen)landingspagina van je advertentie. De Canvas kan ingezet worden voor meerdere doelstellingen waarbij het creëren van awareness, klanten werven en het inspireren van de mobiele shopper het meest effectief zijn. Onderstaand meer over deze doelstellingen.

Creëer awareness

De Canvas kan onder andere zorgen voor bereik, brand awareness, engagement en video views. De video views doelstelling zorgt voor de hoogste mate van aandacht en brengt tegelijk het verhaal van een merk goed over. Wanneer de kijker op de Canvas video klikt en vervolgens verder scrolt, blijft de video bovenin afspelen. Hierdoor blijft deze toegankelijk en interactief.

Bovenstaande afbeelding is afkomstig uit de Facebook Advertentiebeheer interface

Klanten werven

Naast awareness kan de Canvas ook een actie oproepen. Dit kan in de vorm van verkeer (website), conversies (website) en bijvoorbeeld app installaties. Met dit onderdeel van de functie kun je ook een fotogalerij maken inclusief verhalen en bijpassende tekst.

Bovenstaande afbeelding is afkomstig uit de Facebook Advertentiebeheer interface

Inspireer de mobiele shopper

Net als bovenstaande mogelijkheid kun je de Facebook Canvas ook gebruiken om producten te tonen. Mooie productfoto’s in combinatie met de omschrijving, prijs en bestemmings-URL zullen conversie verhogend werken.

Bovenstaande afbeelding is afkomstig uit de Facebook Advertentiebeheer interface

Creatie is key

Omdat de creatie het belangrijkste onderdeel is van de canvas geef ik je onderstaand een aantal creatieve handvatten die helpen bij het maken van de best presterende Canvas voor Facebook en Instagram.

Start sterk

De Canvas opent vanuit een advertentie. Hierdoor moet je de gebruiker een reden geven op de advertentie te klikken om deze te zien. Creativiteit in beeld en video is de beste manier om de aandacht van de doelgroep (en dus op de Canvas) te krijgen.

Kom to the point

De aandachtsspanne van de mens is tegenwoordig korter dan die van een goudvis. Mensen die op je Canvas terecht komen zullen deze dus niet altijd tot het eind bekijken. Zorg daarom dat de aandacht niet verslapt door in de Canvas aandachtpunten in te brengen. Kom daarbij to the point en maak het verhaal niet te lang. Zorg hierbij onder andere voor een vroege call to action.

Structuur in je verhaal

Begeleid mensen in je Canvas door een helder en gestructureerd verhaal te vertellen. Gebruik hiervoor kaders en koppen. Daarnaast kun je stappen of hoofdstukken gebruiken zodat mensen weten waar ze binnen de Canvas zijn en waar ze naartoe moeten scrollen.

Combineer en varieer

Een Canvas die slechts één afbeelding of één video gebruikt presteert minder goed dan degene die vijf tot zeven uitingen inzet. Daarnaast is het goed om variatie aan te brengen om de aandacht langer vast te houden. Dit doe je door afwisseling van afbeeldingen in combinatie met video, maar ook door het gebruik van overtuigende koppen en kleine kopjes waarmee je mensen door de Canvas begeleidt.

Recycle en wees consistent

Een van de voordelen van de Canvas is dat hij erg gebruiksvriendelijk is en gemakkelijk om op te zetten. Gebruik hierbij afbeeldingen en video’s die je ook bij andere (online) marketinguitingen gebruikt om het proces verder te vereenvoudigen. Naast efficiëntie in materiaal zorgt dit ook voor synergie tussen kanalen en hun uitingen. Een mooie wisselwerking die je online inzet extra kracht bijzet.

 

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF