Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Fase 4 ‘Conversie optimalisatie’ – Wat is je verkeer nu echt waard?

Door: Andrea Viragh

Geschatte leestijd: 2 minuten

Online conversies verhogenDe ontwikkeling die de Tribal Internet Group in de afgelopen 15 jaar heeft doorgemaakt is op te delen in vijf fasen. De eerste 3 fasen zijn in eerdere artikelen besproken. Fase 4 kenmerkt zich door een kwalitatieve verdiepingsslag op het gebied van online marketing: van veel verkeer naar relevant verkeer. Het begin van conversie optimalisatie.

Kijken, kijken én kopen – van verkeer naar conversie

Veel bezoek naar je website is fijn, maar van omzet kun je niet leven. Van conversies wel. In 2011 heeft de Tribal Internet Group een conversieteam opgericht: een groep specialisten met als voornaamste taak het trekken van relevant verkeer dat converteert. Usability, Content en Analytics begonnen hun opmars binnen de Tribal Internet Group. Nu zijn deze diensten niet meer weg te denken, maar in het begin waren ze moeilijk te verkopen: ‘We hebben toch al veel verkeer?’ was een veelgehoord argument in die tijd. Na een aantal optimalisatietrajecten ging het toch snel: meetbare resultaten overtuigen immers. Iedereen wilde voortaan de waarde van het eigen verkeer weten en aan de slag gaan met conversie optimalisatie.

Strategie onder de loep

Om te zorgen dat je website goed converteert is het nodig je business model nog eens goed onder de loep te nemen en te kijken of het aansluit bij wat je online doet. Conversie vindt pas plaats als je weet wie je naar je website wilt trekken, waar je verkeer moet landen en welke handeling er vervolgens moet plaatsvinden. Conversie begint dus met focus leggen en doelen stellen: wat zijn de belangrijkste productgroepen of diensten en welke doelen hang je aan je website? Wie is je focusdoelgroep en wat je wil je dat ze doen? Wil je dat mensen iets kopen, zich inschrijven voor de nieuwsbrief of wil je dat ze je gaan bellen? Vervolgens richt je je website daar op in en ga je je doelen meten. Aan de hand van de resultaten weet je waar verbeteringen en kansen liggen en ga je verder met optimaliseren.

Zinvol optimaliseren

Iets is pas zinvol als het relevant is. Om relevant verkeer te trekken moet je weten wat de zoekintentie van je doelgroep is. Om dit te achterhalen zet je online marketing diensten in. Heb je al veel relevant verkeer, maar doen ze niet wat je wilt? Dan ga je met Usability en Content aan de slag. Zij kijken naar de gebruiksvriendelijkheid en de inhoud van je website. Is de navigatiestructuur wel duidelijk, staan de ‘call to actions’ op de juiste plek en zijn de teksten duidelijk en goed leesbaar? Misschien ligt  – zonder dat je het zelf door hebt – de weg naar conversie vol drempels en haken bezoekers voortijdig af.

Integrale marketing

Zoals je hebt kunnen lezen zijn er bij de Tribal Internet Group steeds meer diensten bij gekomen en hebben we door de verdieping te zoeken een inhoudelijke kwaliteitsslag weten te maken voor zowel onszelf als voor onze klanten . Van veel verkeer naar relevant verkeer, van conversies naar conversie optimalisatie, van het inzetten van losse diensten naar het inzetten van strategische marketingplannen. De volgende fase – de fase waarin we nu verkeren – zullen we in ons volgende artikel bespreken: Fase 5 – ‘Integrale marketing’. Een fase waarin we onze diensten met elkaar integreren en waar ‘online’ en ‘offline’ elkaar gaan versterken.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF