Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

FBTO case: marketing via online game

Door: Bauke Bergstra

Geschatte leestijd: 1 minuut

In opdracht van FBTO ontwikkelde Tribal deze winter de ‘Elfstedentocht rally’. Deze online game werd 21.000 keer gespeeld, hieronder meer over het hoe, wat en waarom.

Doelstelling
?
De online verzekeringsmarkt is zwaar bevochten. Voor de term ‘autoverzekering’ betaal je al snel €15,- per klik als je wilt dat je advertentie bovenaan in Google verschijnt. Alle reden om naast een goede SEA en SEO aanpak, ook eens iets nieuws uit te proberen.

Primair doel van de actie was om de nieuwe FBTO  aanschafwaardevergoeding op een ludieke manier online onder de aandacht te brengen. Het product houdt in dat je het volledige aanschafbedrag vergoed krijgt als je je auto total loss rijdt. Daarnaast was het doel van de game natuurlijk het verzamelen van e-mailadressen (leads).

De game
In de Elfstedentocht rally wordt het parcours van de Elfstedentocht gereden met een auto, over het ijs dus. Na de finish wordt duidelijk of en zo ja, met hoeveel schade je de race hebt volbracht. Daarnaast winnen de snelste coureurs een paar klapschaatsen.

Na de race doorloopt de bezoeker de volgende stappen:

Mailadres achterlaten                                 Meer info over het product                     Doorsturen stempelkaart

1. Om opgenomen te worden in de lijst met high scores moet een e-mailadres worden achtergelaten.

2. Vervolgens krijgt de coureur te zien hoe zijn auto door de race gekomen is en meer informatie over de aanschafwaardevergoeding die FBTO hanteert.

3. Tenslotte is er de score en is de mogelijkheid een persoonlijke ‘stempelkaart’ door te sturen naar vrienden.  Doel daarbij is natuurlijk dat zij het spel ook gaan spelen.

Traffic
De game ging op 12 januari 2010 live. Goede timing, gezien het feit dat heel Nederland op dat moment last had van de Elfstedentocht koorts.

Trend in Google zoekvolume op ‘elfstedentocht’ volgens Google Insights

Om bezoekers te trekken werd Google AdWords ingezet. Via het zoeknetwerk (Google zoekmachine) kwamen de meeste bezoekers binnen via de zoektermen:

  • elfstedentocht
  • schaatsen

Op het inhoudsnetwerk (advertenties op andere websites) scoorden de volgende websites goed:

  • spelletjes.nl (CTR 0,67%) & elkspel.nl (CTR 4,05%)
  • tekst- en beeldadvertenties bij nieuwsberichten op o.a. volkskrant.nl
  • weersites, zoals weer.nl

Resultaat
De game leverde op deze manier het volgende op:

  • Ruim 21.000 mensen speelden de game, en kwamen zo in aanraking me FBTO’s autoverzekering.
  • Er werden 829 unieke e-mailadressen achtergelaten welke in de toekomst benaderd kunnen worden.
  • Een geslaagde aanpak om een low-interest product speels, en met beperkte middelen, onder de aandacht te brengen. Een goede aanvulling op de inspanning voor de zoekmachines.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF