Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Featured snippets: wat zijn het en wat kun je ermee?

Door: Piet Penninx

Geschatte leestijd: 2 minuten

Google wordt steeds slimmer in het presenteren van zoekresultaten. Featured snippets zijn daar een prachtig voorbeeld van. Deze functie wordt al enige tijd in de SERPs weergegeven, maar begin april worden de slimme snippets volgens Rank Ranger ook in Nederland op grotere schaal ingezet. Wat heeft dit voor gevolgen voor je CTR en kun je ze praktisch inzetten? SEO specialist Piet zet de belangrijkste zaken in dit artikel op een rij.

Wat zijn featured snippets?

Wanneer je als gebruiker een vraag stelt in de Google zoekbalk, worden resultaten getoond van website die het mogelijke antwoord bevatten. Featured snippets werken anders. Een featured snippet is een zoekresultaat dat een samenvatting van het antwoord al direct in de SERPs weergeeft. Naast het antwoord staat er in deze snippet ook een pagina titel en een link naar de bewuste pagina.

 Featured snippets 1

 

Featured snippets wel of geen toegevoegde waarde?

De meningen over de toegevoegde waarden van featured snippets lopen uiteen. Doordat de antwoorden al direct in de zoekresultaten worden weergeven kun je je afvragen of dit gunstig is voor je CTR. Andersom staan de snippets prominent in de zoekresultaten waardoor de kans nog groter is dat je juist meer verkeer naar je website haalt.

 

Hoe maak je een featured snippet?

Google gebruikt programmeertaal om de juiste antwoorden uit websites te halen. Zij geven daarbij aan dat het niet mogelijk is om een pagina te markeren of te optimaliseren als featured snippet pagina. Hoewel de middelen om te ranken beperkt zijn, zijn er toch enkele praktijkvoorbeelden die het tegendeel bewijzen. Om na te gaan of featured snippets werken kun je de volgende 3 stappen nemen:

 

  1. Identificeer een simpele vraag die past binnen je markt

Het belangrijkste onderdeel van de vraag is relevantie. Op vragen waar nauwelijks op gezocht wordt zullen zoekmachines niet snel een featured snippet tonen. Om op zoek te gaan naar relevante vragen kunnen tools als Google Search Console of de Keyword Planner worden ingezet. In beide tools kun je binnen de ‘zoekanalyse’ het filter met woorden als Wat, Wie, Waarom, etc. toepassen. Dit geeft vaak zinvolle informatie over relevante vragen.

Featured snippets vinden

Zoeken binnen Search Console

Featured snippets bepalen

Zoeken binnen Keyword Planner

 

  1. Beantwoord de vraag kort en krachtig

Uiteraard moet de vraag zo duidelijk mogelijk beantwoord worden. Dat is logisch. Maar omdat de ruimte in de snippet vaak beperkt is, dient het antwoord ook kort en krachtig te zijn.

Om het gebruikers en zoekmachines zo gemakkelijk mogelijk te maken is het aan te raden de vraag letterlijk terug te laten komen op de pagina.

 

  1. Maak het gemakkelijk voor gebruikers en zoekmachines om de informatie op de pagina te vinden

Maak de pagina zo strak en eenvoudig mogelijk op. Op deze manier help je de gebruiker zo snel mogelijk zijn antwoord te vinden. Een goede gebruikerservaring draagt bovendien bij aan betere vindbaarheid.

Draagt een afbeelding bij aan het antwoord? Plaats deze dan ook zeker op de antwoordpagina.
Featured snippets inzetten

De keuze voor featured snippets in de SERPS hangt geheel af van de vraag of ze van toegevoegde waarde kunnen zijn voor je website en potentiële gebruikers. Ga voor jezelf dus na of het zinvol is. En aangezien de featured snippets beperkt te beïnvloeden zijn is het daarnaast zinvol om te testen, te testen en nog eens te testen.

 

Geen featured snippets tonen

Mocht je, om wat voor reden dan ook, niet willen ranken met een featured snippet dan is het mogelijk om deze niet te laten indexeren. Door de code  <meta name=”googlebot” content=”nosnippet”> toe te voegen aan een pagina voorkom je dat de snippet getoond wordt in de SERPS. Bedenk wel dat deze code alle snippets van de bewuste pagina verwijderd, ook die voor de gewone zoekresultaten.

 

Aan de slag met featured snippets?

Wil jij ook aan de slag met featured snippets en wil je graag hulp bij het bepalen en opzetten van deze feature? Neem dan vrijblijvend contact met ons op, onze SEO specialisten vertellen je graag meer!

Op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen en handige tips om meer uit je online marketing te halen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en neem ook eens een kijkje op het Tribal blog!

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF