Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Geplaatst door

22 juni 2017

Online marketing draait om het tonen van de juiste, bruikbare content voor de bezoeker op het moment dat de bezoeker het nodig heeft.

Lees meer over mij >>

Featured Snippets – De stand van zaken medio 2017

Door: Emiel Tindemans

Geschatte leestijd: 3 minuten

Featured Snippets, er wordt veel over geschreven en je ziet ze steeds vaker. De strijd om de snippets op de meest populaire vragen lijkt volledig losgebarsten, maar wat is nu écht de stand van zaken en wat levert die heftige strijd nou uiteindelijk op? Ahrefs kwam onlangs met een onderzoek en ook wij zijn even onze eigen data ingedoken. In dit artikel bespreken we de stand van zaken medio 2017.

 

Wat is een Featured Snippet ook alweer?

Eerst nog even terug naar de basis. Mijn collega Piet schreef vorig jaar al eens over het fenomeen featured snippet en wat je ermee kunt. Een featured snippet is eigenlijk niets anders dan een dan een direct antwoord op een vraag of begrip in de SERP boven alle andere organische rankings. Ook wel positie 0 genoemd. Het verschil met een Google Answer Box? Een Google Answer Box is een antwoord van Google. Een featured snippet daarentegen kan van iedere willekeurige website afkomstig zijn, ook die van jou dus!

Featured Snippet

 

Hoeveel levert dat nu eigenlijk op?

Goed, het resultaat van een featured snippet wordt ook wel ‘positie 0’ genoemd en het staat boven de eerste organische resultaten. Echter wil dit niet direct zeggen dat het een hogere CTR oplevert dan het eerste organische resultaat. De grootste reden hiervoor is dat een featured snippet over het algemeen gegenereerd wordt bij vraag gerelateerde query’s. Het antwoord is dus direct te lezen in Google waardoor de bezoeker niet op jouw website hoeft te komen.

Featured Snippet 2

Bovenstaande afbeelding van Ahrefs, gebaseerd op meer dan 100 duizend zoekresultaten, toont dat een featured snippet ‘slechts’ een CTR heeft van 8,6%, terwijl het eerste resultaat nog altijd 19,6% van het zoekend verkeer opvangt. Een positie 1 in een SERP zonder featured snippet genereert hier gemiddeld 26% CTR.

Daarmee kunnen we dus concluderen dat een featured snippet verkeer afsnoept van het 1e SEO resultaat. Als je zowel positie 0 als 1 weet te bemachtigen, dan zal je ook 2% meer verkeer binnen halen dan een positie 1 op een zoekresultaat zonder featured snippet.

Tot slot is een groot bijkomend voordeel dat deze featured snippets vaak getoond worden op zoektermen die vooraan een customer journey worden gebruikt. Hiermee kan dus ook je naamsbekendheid een flinke boost krijgen.

 

Hoe kom ik erachter welke termen een featured snippet genereren?

Zonder dat je willekeurig termen in Google hoeft te strooien zijn er verschillende manieren om erachter te komen welke termen een featured snippet genereren. Een eenvoudige manier is door Universal Search aan te zetten in AWR of MOZ. Het probleem is echter dat je dan nog altijd eerst zelf de termen moet bepalen. Daarnaast biedt Ahrefs tegenwoordig een optie om specifieke features te filteren, waaronder dus ook featured snippets. Deze optie vind je onder ‘organic keywords’.  Een nadeel hiervan is echter wel dat je afhankelijk bent van de keywords die Ahrefs kent en data vaak niet compleet is.

Track je al rankings? Dan kunnen deze tools je eenvoudig helpen door te tonen of de termen waar jij je al op richt featured snippets genereren. Wil je nieuwe kansen op featured snippets onderzoeken? Dan is de tool Answer The Public een ideaal startpunt. Featured snippets worden voornamelijk getoond op vraag gerelateerde zoektermen en Answer The Public geeft per term een groot aantal mogelijke vragen terug. Deze zijn vervolgens eenvoudig te meten via de eerder genoemde tools. Zo controleer je of deze featured snippets tonen in de SERP en ook of jij deze wellicht al hebt geclaimed.

 

Moet ik mij mengen in de strijd om featured snippets?

Een featured snippet hebben loont, maar deze posities zijn ook enorm concurrerend en wisselen op sommige termen zelfs dagelijks. Daarnaast wordt het overgrote deel van de gegenereerde featured snippets getoond op long tail zoektermen en daarmee ook op minder hoge zoekvolumes. De vraag die we regelmatig krijgen is dan ook: Loont het om je te mengen in deze hevige strijd voor die felbegeerde positie 0?

Optimaliseren voor een featured snippet met redelijk zoekvolume kan eigenlijk nooit kwaad. Een featured snippet hoeft namelijk niet automatisch gevuld te worden door het eerste zoekresultaat, zo zijn er zelfs bewijzen gevonden dat een featured snippet gevuld is door een resultaat op pagina 5 of lager op datzelfde zoekresultaat. Ofwel je rankt laag en kunt op deze manier een featured snippet bemachtigen. Ofwel je rankt al hoog en door het optimaliseren van je pagina ga je hoger ranken op de betreffende zoekterm. Zo kun je dus alsnog stijgen in verkeer zonder de featured snippet te bemachtigen.

Heb je hulp nodig bij het genereren van meer verkeer door middel van featured snippets? Neem dan gerust contact met ons op. En vergeet niet ons Tribal blog te blijven volgen voor meer handige tips op het gebied van online marketing.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF