Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Geplaatst door

27 februari 2017

Zorg ervoor dat je een Google account hebt waarmee je Google Maps en Google Places kunt instellen om beter zichtbaar te zijn in de lokale zoekresultaten van Google.

Lees meer over mij >>

Filtering op websites – de best practices op een rij

Door: Esther de Pooter

Geschatte leestijd: 4 minuten

Met de komst van uitgebreidere websites en webshops wordt het steeds moeilijker je bezoeker datgene te laten vinden waar ze naar op zoek zijn. Het gebruik van filters biedt hierin uitkomst, mits je het goed doet. Daarom in dit artikel meer over de verschillende soorten filtering op websites én hoe jij ze toepast.

 

Wat is een filter?

Laten we bij de start beginnen: wat is een filter eigenlijk? Hiervoor quote ik even mijn collega Gerk Mulder:

“Een filter gebruik je voor elementen waarmee je een bezoeker zijn keuze wil vergemakkelijken, maar die niet noodzakelijkerwijs bijdraagt aan de waarde van je categorie voor Google.”

Zoals je leest draagt een filter bij aan het zoekgedrag van de gebruiker. Een filter heeft normaliter verder geen toegevoegde waarde voor de categorie. Zo kun je bijvoorbeeld bij een product filteren op maat, maar hier zit geen zoekvolume op. Hier biedt een filter uitkomst.

Hier bestaan echter ook uitzonderingen op. In eerste instantie hoeven filters niet geïndexeerd te worden door Google. Heb je echter een filtercombinatie waar wel zoekvolume op zit, dan kun je er voor kiezen om deze filters volgbaar te maken door Google. Denk hierbij aan zoektermen in combinatie met merken, typen of kleuren. Dat betekent dat deze combinaties gezien en geïndexeerd worden door Google, waardoor je mogelijk op een veel breder aantal zoekwoorden posities in de zoekmachine verovert.

 

Welke filters wil je volgbaar maken?

Het zoekgedrag van je doelgroep bepaalt welke filteropties volgbaar moeten worden. Met een zoektermenonderzoek achterhaal je of er zoekvolume zit op je belangrijkste zoektermen in combinatie met andere variabelen zoals merk, type of kleur. Denk bijvoorbeeld aan ‘gele bikini’ of ‘Maxi Cosi autostoel’.  Aan de hand van dit onderzoek bepaal je dus welke filters volgbaar moeten worden en welke niet. Breng dus alle mogelijke combinaties in kaart en bekijk of er relevante zoekvolumes aan vast zitten.

Kijk daarnaast ook goed of de filters al terugkomen op de website. Wellicht is deze al aanwezig via een merkeningang of categorie. Dan hoeven de merken niet ook nog eens via filters volgbaar te worden.

 

Wanneer is filtering negatief voor SEO?

Filters in je webshop kunnen echter ook een negatieve impact hebben op je SEO als je niet de juiste uitsluitingen maakt. Als je dit namelijk verkeerd aanpakt ontstaan oneindig veel combinaties tussen de ‘gecombineerde’ URL’s op je site en zullen deze URL’s gecrawld en geïndexeerd worden.

Het gevolg? Het risico dat de ‘bot’ van Google vaker op minder belangrijke pagina’s terecht komt. Dit is onwenselijk aangezien Google een ‘crawlbudget’ heeft, waardoor deze maar een maximum aantal pagina’s per dag kan indexeren. Dus hoe meer onbelangrijke pagina’s hij moet indexeren, hoe kleiner de kans dat je wél belangrijke pagina’s geïndexeerd worden. Niet wat je wilt natuurlijk.

Uitleg en tips over filtering op websites

 

Filters op de juiste manier uitsluiten van indexatie

Wil jij dat onbelangrijke gefilterde pagina’s niet in de Google index terecht komen? Bekijk dan onderstaand de meest gebruikte methodes voor het uitsluiten van filters.

 

Filter optie 1: AJAX/Scripts

Deze methode is geschikt indien de filtering voor de categorie overlap heeft met zaken die reeds in de menustructuur voorkomen. Hierdoor voorkom je het aanmaken van onnodig pagina’s die zorgen voor een langere laadtijd en van invloed zijn op het crawlbudget.

Voordelen AJAX/Scripts

  • Geen aparte URL voor elke filtercombinatie
  • Google volgt deze filtering niet, dus geen invloed op crawlbudget
  • Beter voor de snelheid
  • Goede gebruikerservaring

 

Nadelen AJAX/Scripts

  • Complexere implementatie
  • Geen landingspagina’s voor AdWords en SEO

 

Filter optie 2: REL=canonical

Het gebruik van REL=canonical voor je filtering is een complexe zaak die je goed uit moet werken. In het positieve geval is het mogelijk om je bezoekers naar de meest relevante pagina te leiden en blijft de SEO waarde van de oorspronkelijke pagina redelijk intact. Aan de andere kant kan Google ervoor kiezen deze ‘aanbeveling’ te negeren en is het zeer foutgevoelig. Een foute implementatie kan er namelijk voor zorgen dat belangrijke pagina’s uit de index kunnen verdwijnen.

 

Voordelen REL=canonical

  • Verwijzing instelbaar naar een andere voorkeurspagina, bijvoorbeeld de hoofdcategorie
  • Klein deel van de linkwaarde wordt doorgegeven, wat beter is voor je SEO
  • Google heeft inzicht in je structuur

 

Nadelen REL=canonical

  • Is slechts een ‘aanbeveling’, geen harde regel. Google kan ervoor kiezen dit te negeren
  • Bedoeld voor identieke pagina’s, dit is bij filtering niet het geval
  • Foutgevoelige implementatie

 

Filter optie 3: Robots.txt

Deze methode zorgt er alleen voor dat de gefilterde pagina’s niet in de Google index terecht komen. Echter crawlt Google uiteindelijk wel al deze pagina’s, waardoor dit ten koste gaat van je crawlbudget. Daarom wordt deze methode tegenwoordig weinig toegepast. Bovendien geef je op deze manier veel informatie weg over je site, wat niet aan te raden is.

 

Voordelen Robots.txt

  • Toegang wordt geweigerd voor bepaalde delen van je site
  • Crawler specifiek in te stellen

 

Nadelen Robots.txt

  • Je geeft veel informatie weg
  • Beïnvloedt alleen crawling, niet de indexatie
  • Geen invloed op crawlbudget
  • Grote foutkans

 

Filter optie 4: NOINDEX, FOLLOW/NOFOLLOW

De keuze om te kiezen voor FOLLOW of NOFOLLOW hangt er vanaf of je de gefilterde URL’s gaat gebruiken in andere uitingen. Is dit het geval? Dan wil je de URL graag FOLLOW hebben, waarbij de waarde van de pagina wordt doorgegeven. Is dat niet het geval, kies dan voor NOFOLLOW.  Op categorieniveau geef je de filteropties vervolgens een rel=nofollow. De gefilterde URL dient vervolgens op pagina niveau een NOINDEX, FOLLOW/NOFOLLOW te bevatten. Deze methode vergt wel een complexere implementatie waarbij een ervaren webbouwer gewenst is.

Voordelen NOINDEX, FOLLOW/NOFOLLOW

  • Zelf bepalen wat Google volgt
  • Zelf bepalen wat google indexeert
  • Vrijheid bij uitzonderingen

 

Nadelen NOINDEX, FOLLOW/NOFOLLOW

  • Foutkans in combinatie met andere factoren
  • Er wordt geen linkkracht doorgegeven
  • Complexere technische implementatie

 

Filter optie 5: Google Search Console

Ondanks dat dit een overzichtelijke en eenvoudige methode is om te gebruiken, werkt deze alleen voor Google. Andere zoekmachines (zoals Bing) zullen je website dus normaal crawlen en de pagina’s opnemen in hun index.

Voordelen Google Search Console:

  • Je zegt Google wat te doen bij bepaalde URL onderdelen
  • Alles zelf beheren en eenvoudige implementatie
  • Opheffen wanneer nodig
  • Alles in 1 overzicht

 

Nadelen Google Search Console:

  • Deze regels gelden alleen voor Google
  • Niet flexibel
  • Grote foutkans

 

Welke filtering kiezen voor jouw webshop?

Natuurlijk ben je benieuwd welke filtering het beste bij jouw webshop past. Volg hiervoor de volgende 2 stappen:

  1. Breng in kaart welke filters je wel en niet volgbaar wilt maken
  2. Overleg met je webbouwer welke implementatie volgens hem of haar het beste bij het CMS past

Lijkt logisch, maar ik zie het te vaak fout gaan bij bedrijven. Met een hoop problemen en stress als gevolg. Werk het proces dus goed uit voordat je aan de slag gaat met de uitvoering!

 

Vraag het onze SEO specialist

Heb je vragen omtrent de filtering op jouw website of webshop of heb je hulp nodig bij de implementatie daarvan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op, we vertellen je graag meer!

Meer handige SEO tips en op de hoogte blijven van het laatste online marketing nieuws? Kijk dan ook eens op het Tribal blog.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF