Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Friends of Search 2015 – de belangrijkste inzichten in een notendop!

Door: Sander Wijdemans

Geschatte leestijd: 4 minuten

Afgelopen donderdag, 19 februari, ben ik samen met drie collega’s (Paul Verboven, John van Beek & Juliën Pols) naar Friends of Search 2015 geweest, het grootste search evenement in Nederland. FoS15 is het toonaangevende nationale congres, waar diverse sprekers uit binnen- en buitenland hun visie geven op de laatste ontwikkelingen binnen de SEO en SEA wereld.

Met sprekers als Michael King, Lisa Myers, Richard Baxter en Marcus Tober was FoS15 een zeer inspirerende dag waar we veel ideeën hebben opgedaan. Teveel om in één artikel aan te kaarten, dus bij dezen geef ik je de belangrijkste punten die mij het meest zijn bijgebleven op SEO gebied. De presentaties heb ik helaas nog niet ontvangen, dus deze zullen later worden toegevoegd!

Friends of Search 1

Mobile

Zoals eigenlijk al langer bekend is, wordt mobile search steeds belangrijker. Dit gaf Michael King van iPullRank in zijn aftrappende presentatie al aan en werd met name in de zeer inspirerende presentatie van Cindy Krum van MobileMoxie duidelijk. Zoekopdrachten vanaf een mobiel of tablet hebben de zoekopdrachten vanaf desktops al ingehaald en dit zegt dus al genoeg over de opkomst van mobile search. Daarnaast zien we dat Google steeds meer waarde gaat hechten aan mobiele apparaten, door enerzijds het aangeven of een website wel of niet mobielvriendelijk is en anderzijds met de mobiele app: Google Now.

Cindy Krum gaf ons tijdens haar presentatie veel inzichten in de verschillen tussen desktop en mobile search, waarbij de belangrijkste punten het beperkte aantal organische zoekresultaten – 1 à 2 – en de snelheid (laadtijd) van websites waren. Het minimale aantal organische zoekresultaten is het resultaat van het kleinere scherm, maar kan ook beïnvloed worden door factoren als advertenties, universele- en lokale zoekresultaten. De snelheid van websites speelt binnen mobile search wellicht een nog grotere rol dan binnen desktop search.

friends of search

Google Brain

Wat tijdens Friends of Search 2015 voortdurend naar voren kwam, was dat Google zich steeds verder ontwikkelt en dat binnen die ontwikkeling het ‘Google Brain’ een belangrijke rol speelt. Met name Michael King ging in op het ‘Google Brain’ en hij gaf aan dat Google menselijke gedragingen steeds beter gaat begrijpen en deze direct gaat vertalen in de zoekresultaten. Aangezien mobiele apparaten, een steeds prominentere rol gaan spelen heeft Google de app: Google Now ontwikkeld. Deze app functioneert als je persoonlijke assistent gedurende de dag en tracht antwoord te geven op al jouw vragen voordat je ze ook maar hebt gesteld.

Co-occurence & Co-relevance zijn andere termen die aangehaald werden in diverse presentaties. Met name Marcus Tober van Searchmetrics ging hierop in door te stellen dat het zoekwoord op zichzelf ‘dood’ is. Hiermee bedoelde hij het focussen op (te) specifieke zoekwoorden.Hij haalde hierbij het volgende voorbeeld aan:

“Voorheen werden de termen ‘denim jeans’ en ‘jeans denim’ als losstaande zoekwoorden combinaties gezien door Google. De top 10 van websites die goed scoorden voor één van beide combinaties was dan ook erg verschillend, in die zin dat er een andere top 10 was voor denim jeans dan voor jeans denim. Inmiddels snapt Google dat de zoekintentie van gebruikers voor beide combinaties hetzelfde is, waardoor er een vrijwel identieke top 10 wordt getoond in de zoekresultaten.”

Marcus Tober gaf de tip om je content per pagina op meerdere zoekwoorden te focussen die samen één onderwerp beschrijven. Richt je content per landingspagina op verschillende zoekintenties om zo een sterkere pagina te maken die zowel op short als long tail zoekwoorden vindbaar is.

friends of search

 

Social signals

Deze keynote zou eigenlijk goed aansluiten bij het Google Brain, maar ik wil hem liever apart nemen, omdat ik verwacht dat dit een grote impact gaat hebben op toekomstige zoekresultaten. Aangezien Google menselijke gedragingen steeds beter gaat begrijpen, is het te verwachten dat sociale signalen een grote rol gaan spelen. Immers, sociale media zijn voor Google de makkelijkste manier om gedragingen van ‘echte’ mensen af te lezen en te begrijpen.

We weten al langer dat de koppeling van een website met Google+ onmisbaar is bij het optimaliseren van een website en het is te verwachten dat dit in de toekomst alleen maar een belangrijkere rol gaat spelen. Het is volgens de sprekers aan te raden om ook Facebook, Twitter en andere relevante social media kanalen actief in te zetten als onderdeel van je online marketing campagne. Niet enkel voor (potentiële) klanten, maar ook voor Google dus!

Marianne Sweeny gaf in haar presentatie nog een goede tip bij het plaatsen van social share buttons, aangezien deze in veel gevallen verkeerd worden gebruikt. Ze gaf aan dat het onverstandig is om deze op alle pagina’s te plaatsen, aangezien je bezoekers de content dan minder serieus gaan nemen en ze dus minder snel zullen delen. Het komt het beste over wanneer je een social share button plaats op alleen de pagina’s die deelwaardige content bevatten.

Trust & bad link audits

Christoph C. Cemper, de oprichter van LinkresearchTools en Link Detox, sprak in zijn presentatie met name over het voorkomen en herstellen van Google Penalties. Een erg interessant onderwerp, waarbij ik graag twee punten aan wil halen.

Ten eerste doen we er volgens Cemper goed aan om te waken voor slechte link audits, waarbij hij expliciet aangaf het lijstje met te verwijderen backlinks dubbel te checken om zo te voorkomen dat er goede links worden gedisavowed. In het verleden is hier weinig rekening mee gehouden en zijn hele lijsten met backlinks verwijderd om zo snel mogelijk van een penalty af te komen. In veel gevallen is het dus verstandig om je disavow tool te herzien en links eventueel te ‘undisavowen’, aldus Cemper.

Ten tweede moeten we de waarde van nofollow links niet onderschatten. Dergelijke links geven misschien geen linkwaarde doorgeven, maar wel trust. Zo kwam Cemper met de uitspraak dat nofollow links vanaf Wikipedia een absolute meerwaarde zijn doordat er trust doorstroomt naar je website. Trust is tevens een metric om absoluut rekening mee te gaan houden, aangezien Google deze weleens kan gaan gebruiken bij het inschatten van de kwaliteit van een website.

friends of search

 

Friends of Search 2015

Friends of Search 2015 was een top evenement waar we veel interessante inzichten hebben gekregen over de toekomst van SEO. In de loop van de weken zullen we extra aandacht gaan schenken aan specifieke onderwerpen die aan bod zijn gekomen tijdens FoS15, dus houd ons blog in de gaten om op de hoogte te blijven!

friends of search

Discussie- 1 reactie

Friends of Search 2015: inspiratie vs quickwins | Tribal Talk - De weblog van Tribal Internet Marketing over zoekmachine marketing

26 februari 2015, 08:45

[…] hoe klein ook, zijn zeker nuttig en zetten je op extra scherp. Op het blog van Easy zijn de belangrijkste SEO inzichten te […]

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF