Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Friends of Search 2015: inspiratie vs quickwins

Door: Paul Verboven

Geschatte leestijd: 2 minuten

logo-large-friendsofsearchDonderdag 19 februari 2015, op een koude donderdagmorgen begeven we ons naar Friends of Search in Pakhuis de Zwijger. Verschillende presentaties brengen ons langs verschillende SEO en SEA onderwerpen, waarbij wij hebben gefocust op SEO.  Een goed georganiseerde dag, waarbij er een goede mix was van onderwerpen en de presentaties van een hoog niveau waren.

SEO inspiratie: het betoog van de toekomst

lrt-friendsofsearch

Zoals vaker bij een congres zijn de uitgangspunten van sprekers vaak verschillend en op te delen in 2 groepen; degene die je direct iets willen bijbrengen en degene die je aan het denken zetten.  Zo betoogt Mike King om de reactieve houding waarbij je kijkt naar de ontwikkelingen in het algoritme op te geven en te focussen op het gedrag van de gebruiker.

Marianne Sweeny voorziet een toekomst waarin de gebruikservaring (UX) een veel grotere rol gaat spelen in SEO en Lisa Myers vertelt in duidelijke taal dat link buying “not done” is en we creatieve campagnes in moeten zetten voor de grote links.

Marcus Tober van Searchmetrics spoort ons aan om niet meer met een tunnelvisie te kijken naar losse zoekwoorden, maar in plaats daarvan te kijken naar onderwerpen en entiteiten. Zijn argument komt uit de vele data die hij tot zijn beschikking heeft en deze laat een nieuwe trend zien; steeds minder pagina’s ranken op hetzelfde aantal zoekwoorden. Anders gezegd: één pagina rankt steeds vaker voor meerdere zoekwoorden in plaats van dat er verschillende pagina’s ranken bij verschillende zoekwoorden. Food for thought…

Hands on SEO: snelle winst

Andere sprekers kozen ervoor om ons te voorzien van adviezen die meteen in de praktijk gebracht konden worden. Cristoph Cemper legt ons uit hoe we ons linkprofiel kunnen verbeteren door periodiek links te “disavowen”, maar ook disavowed links periodiek nader te bekijken en eventueel weer op de witte lijst te zetten. Hiervoor kan LinkResearchTools gebruikt worden, een product van diezelfde Cemper.

Cindy Krum legt ons in sneltreinvaart uit hoe we kunnen winnen met mobile SEO, zeer interessant en de heldere adviezen kunnen meteen in de praktijk gebracht worden. Waar dat ook voor geldt is de presentatie van Richard Baxter over SEO quickwins die het verschil maken. Hij komt met een lading kleine optimalisaties waar je wellicht nog niet aan hebt gedacht. Wat interessant is om te zien is dat er veel interesse is voor dit onderwerp, eigenlijk was er niet genoeg plaats (zie afbeelding).

IMG_1998

 

 

 

 

 

Na de presentatie werd er nog veel nagepraat over de zojuist vergaarde tips, meer dan bij de andere presentaties. Gaan we dan toch weer voor de snelle winst?

Toepassen van ideeën

Al met al is het een inspirerende dag geweest, waarin we zeker zaken hebben gehoord die we kunnen toepassen op onze klanten. Daarnaast is het goed om de strategie te toetsen aan het beeld dat wordt geschetst van de toekomst, een proces dat tevens een goede katalysator van creatieve ideeën is. Sommige quickwins, hoe klein ook, zijn zeker nuttig en zetten je op extra scherp. Op het blog van Tribal zijn de belangrijkste SEO inzichten te vinden.

Lijkt het je leuk om verslag te doen van Friends of Search 2016? Bekijk dan deze SEO vacature eens en wie weet ben je er dan bij!

Discussie- 2 reacties

Social webcare

16 juni 2015, 14:21

Interessant artikel!

Van meerdere kanten hoor je tegenwoordig al dat Google ook gaat kijken naar gebruikerservaring door middel van statistieken en algoritmes.

Reageer hier op

WeCreate

1 september 2015, 15:07

Goed artikel, het is tegenwoordig zeer belangrijk om meer op de gebruikservaring van websitebezoekers te richten en minder op het grote aantal links. Goede content die veel gelezen en gedeeld wordt is een sterkere factor dan een grote hoeveelheid links.

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF