Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

“Ga toch bloggen!”

Door: Emmy Faes

Geschatte leestijd: 3 minuten

In november moest ik voor het eerst een blog schrijven. Na veel zweten en zwoegen is er een leuk blogartikel op papier gekomen. Want wanneer je eenmaal waarover je wilt gaan schrijven, wordt het opeens een stuk gemakkelijker. Althans, dat zei ik achteraf. Nu moest ik er weer aan geloven, want ook voor de accountmanagers is er een blogagenda opgesteld waarin staat dat we allemaal één of twee keer een blog moeten schrijven het komende jaar. En daar is het weer, het welbekende ‘writers block’.

Maar waarom maak ik het mezelf zo moeilijk? Waarom schrijf ik niet gewoon over bloggen en haak ik in op de introductie van mijn vorige blog van in november. Ik geloof namelijk echt in bloggen en dat het ook effect heeft. Ik probeer dan ook al mijn klanten zo ver te krijgen om hier gestructureerd mee aan de slag te gaan. Daarnaast is het eigenlijk ook heel erg leuk om te doen, want je mag immers schrijven over de dingen die jou bezighouden en die je leuk vindt. Een ondernemer mag dus schrijven over zijn of haar vakgebied en daar wil je toch graag over schrijven!

Reisverhaaltjes voor intern bloggen

Eigenlijk schrijf ik al heel mijn leven verhaaltjes en dan met name tijdens mijn vakanties. Over dingen die ik heb gedaan en heb beleefd. Eigenlijk heb ik deze verhaaltjes altijd voor mezelf gehouden, maar nu begrijp ik hoe belangrijk het is om deze ervaringen te delen. Andere mensen zijn namelijk juist op zoek naar de ervaringen van een ander. Zo ervaren Marcella en Pieter van Sable Tours dat ook. Voor hen zijn deze vakantieverhalen juist heel erg belangrijk. En het werkt ook nog!

Via de reisverslagenpagina komen bezoekers op sabletours.nl terecht en wordt de bezoeker direct enthousiast gemaakt door de mooie ervaringen die men heeft en de fantastische reizen die ze bieden. Juist door deze reisverslagen krijgen ze bezoekers via andere zoekwoorden op hun website binnen, die ze anders nooit gekregen hadden. Daarnaast zijn de reisverslagen van mensen die bij Sable Tours een reis hebben geboekt heel erg krachtig. Het is een goede referentie en het zorgt voor vertrouwen. Indien deze reisverhalen geplaatst worden op een andere/eigen website, dan zorgt dit ook nog eens voor extra linkkracht.

Zo ervaren we dit zelf bij Tribal ook. Sinds het moment dat we intern zijn gaan bloggen zien we het verkeer enorm stijgen. De vindbaarheid van onze website wordt door het schrijven van deze content ook steeds groter. Deze informatie zorgt er ook voor dat er een trouwe groep aan volgers is en de naamsbekendheid alsmaar groeit.

Extern bloggen in de B2B

Niet alleen voor de reisbranche werkt bloggen. Ook in de B2B markt is het van toegevoegde waarde, maar je moet soms ‘out of the box’ denken. Neem bijvoorbeeld KRATZ Business Solutions. Dit bedrijf verzorgt kantoorautomatisering en ICT-oplossingen in binnen- en buitenland. In eerste instantie geen business waar je als eerst aan denkt bij bloggen, maar niets is minder waar. Er valt namelijk ongelofelijk veel te schrijven over de verschillende vormen van dienstverlening en de diverse producten die ze bieden. De doelgroep van Kratz is juist op zoek naar deze informatie en leest hier graag over. En dat is ook gebleken! Via Google Analytics kunnen we zien dat de blogs ”Hoe zakelijke apps zorgen voor meer succes”en “De 4 beste zakelijke apps voor meer succes” goede resultaten opleveren. Niet alleen bezoek, maar ook conversies. In dit geval het invullen van het offerteformulier.

Dit geldt ook voor Block Uniq Print, dé specialist op het gebied van naambadges en naamplaatjes. De externe blogartikelen “Tips voor succesvolle beursdeelname” en “Hoe een naambadge uw merk menselijk kan maken” leveren niet alleen traffic op, maar ook aanvragen via de website.

Bloggen B2C

Intern en extern bloggen in de B2C markt is waarschijnlijk wel te begrijpen, omdat over bijvoorbeeld fashion en wonen veel te vertellen valt. Neemt niet weg dat je het wel moet doen en vooral ook moet blijven doen. Daarom blijven we onze klanten hieraan herinneren en helpen we ze uiteraard ook graag. Het spreekwoordelijke “schrijven is blijven” klopt als een bus voor De Graaf BV, specialist op het gebied van kasten op maat. Zij zijn zowel bezig met intern als extern bloggen en met succesvolle artikelen. Bijvoorbeeld met “Zo praktisch mogelijk omgaan met kastruimte” (intern) en “Onmisbaar in elk huis een inloopkast in de slaapkamer” (extern). Deze artikelen geven handige tips, zijn leuk om te lezen en zijn heel erg herkenbaar. Belangrijke punten om rekening mee te houden bij het schrijven van een blog.

Ik hoop dat ik jullie heb kunnen overtuigen en dat jullie zelf, of met de hulp van Tribal, ook aan de slag gaan met bloggen. Ben je op zoek naar wat praktische tips, lees dan ook de blogartikelen van mijn collega Danny Bijl: “Hoe maak ik mijn blog populair” en “Hoe maak ik mijn blog populair – deel 2”.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF