Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Gaat de Progressive Web App de traditionele website vervangen?

Door: Tom Wester

Geschatte leestijd: 3 minuten

De Progressive Web App moet de toekomstige vervanger worden van websites en apps en biedt verschillende interessante voordelen. Maar wat is het precies en is het ook interessant voor jouw bedrijf? SEO specialist Tom vertelt je in dit blog wat je wilt weten over deze hype.

 

Wat is een Progressive Web App?

Een Progressive Web App, afgekort PWA, combineert het beste van de browser en app. Het is een website met functionaliteiten van een app die erg snel laadt en zelfs offline te bezoeken is. Bekijk je als bezoeker de pagina in twee weken tijd meerdere keren? Dan krijg je de optie om de app toe te voegen aan het startscherm van je mobiele telefoon.

Als je dit doet vind je de PWA tussen je andere apps en veranderen de volgende zaken:

  • Geen adresbalk meer zichtbaar
  • De site kan offline bezocht worden
  • Enkel data verbruik bij nog niet bezochte pagina’s
  • Bezochte pagina’s worden opgeslagen in de PWA

Een soort offline website in app formaat dus.

 

Waarom kiezen voor een PWA?

Een website heeft vaak hoge bezoekersaantallen, terwijl een app juist qua engagement hoog scoort. Met de komst van PWA’s probeert Google het gat tussen die twee media op te vullen en de ultieme combinatie te creëren. Kortom, één platform met een hoog bezoekersaantal én veel engagement. Of dit ook gaat gebeuren is nog te bezien. Het is in ieder geval een interessante ontwikkeling. De eerste cases zijn dan ook erg positief.

 

Voordelen van een Progressive Web App

Zoals je net al kon lezen heeft een PWA diverse voordelen. We zetten alle voordelen even op een rijtje in het overzicht hieronder. Een Progressive Web App:

  • Werkt voor iedere gebruiker, ongeacht browserkeuze
  • Is responsive (mobile first)
  • Is zowel online als offline te gebruiken
  • Heeft de gebruiksvriendelijkheid van een app
  • Is altijd up-to-date
  • Gebruikt een beveiligde HTTPS verbinding
  • Is vindbaar voor zoekmachines
  • Creëert gemakkelijker engagement door push notificaties
  • Is te installeren op het startscherm van je mobiele telefoon
  • Is linkbaar met URL en vereist geen complexe installaties

Een PWA lijkt een ideale oplossing als je als bedrijf zowel een app als website wilt, maar niet onnodig veel wilt investeren. Zeker als je bedenkt dat de bouwkosten en onderhoudskosten lager zijn. Je hoeft tenslotte enkel de PWA te laten bouwen en onderhouden. Afzonderlijk de website en app beheren is dus niet meer nodig.

 

Nadelen van de Progressive Web App

Natuurlijk is het niet enkel zonneschijn en zijn er ook nadelen. Onderstaand een kort overzicht:

  • iOS ondersteunt momenteel niet alle functionaliteiten (zoals service workers, het plaatsen van de app op je startscherm en push notifications). De reden hiervoor is dat ze met de App Store meer verdienen dan met native apps
  • Niet alle functies van een native app werken bij een PWA. Zo kun je geen toegang verlenen tot je contacten, heb je geen bluetooth en niet de mogelijkheid om je schermbeveiliging uit te schakelen

 

De hamvraag: “moet ik nu overgaan op een PWA?”

Ik heb meerdere keren de vraag gekregen of een bepaalde website over zou moeten gaan op een PWA. Hoewel het een erg interessante hype is met veel potentie, zijn er nog weinig cases te vinden van grote websites die op PWA zijn overgegaan. Het lange termijn effect en de mate van impact is dus nog onduidelijk.

Ik zal een PWA dan ook zeker niet afraden. Wel zou ik persoonlijk nog even wachten op iets meer case studies om dit meteen goed te implementeren. Zo krijg je ook niet te maken met de standaard eerste golf kinderziektes die bij een nieuwe techniek komen kijken.

Daarnaast moet er rekening gehouden met een aantal andere factoren. Denk bijvoorbeeld aan gebruiksvriendelijkheid; moeten er bepaalde elementen anders ingericht worden?

Ook moet er goed nagedacht worden over een strategie van push notificaties. Wat ga je in de berichten zetten? En met welke frequentie ga je deze sturen?

Kijk tot slot goed naar de technische kant van de implementatie. Wist je bijvoorbeeld dat het zelfs mogelijk is om de offline bezoeken te meten in Google Analytics? Ook kun je de bezoekers die via push notifications op de site komen tracken. In een later blog ga ik nog verder in op de eisen van de technische implementatie. Houd het RIFF blog dus in de gaten.

 

Meer weten over de PWA?

Wil je meer weten over de impact en mogelijkheden van de Progressive Web App? Of wil je er al mee aan de slag? Neem dan vrijblijvend contact op met onze SEO specialisten. We vertellen je graag meer.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF