Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

GAUC Training Day: Meet de juiste data

Door: easy_admin & Redactie

Geschatte leestijd: 3 minuten

22 maart 2012 was het zover: De Training Day van de Google Analytics User Conference! Op deze dag hebben Paula Heesbeen (SEO Manager) en Véronique Marisaël (Webanalytics Consultant) namens de hele Tribal Internet Group interactieve workshops verzorgd.

Workshop: Meet de juiste data

Meten is weten en daarom stonden we tijdens deze workshop stil bij het goed zetten van de codering en de instellingen. Zonder betrouwbare data is het immers zeer lastig om betrouwbare analyses te maken. Tijdens deze workshop gaven wij acht optimalisatietips om de instellingen aan te passen.

1. Gebruik de asynchrone code voor de </head>

  • Controleer de broncode op het gebruik van de nieuwste Google Analytics Tracking Code (GATC), de asynchrone code
  • Zorg ervoor dat deze code voor de afsluitende </head> tag staat

Op deze manier kan er optimaal gebruik gemaakt worden van de nieuwste features van Google Analytics. Daarnaast voorkom je dat een Javascript error ervoor zorgt dat een bezoek niet correct gemeten wordt.

 2. Sluit eigen IP adressen uit door middel van een filter

  • Creëer een profiel voor ruwe data
  • Sluit eigen verkeer uit in het te bewerken profiel door middel van IP filters

Verkeer van eigen medewerkers, hostingpartij, webbouwer, of andere derde partijen zorgt ervoor dat de data in Google Analytics wordt vertroebeld, waardoor de betrouwbaarheid van de analyse daalt:

  • Het aantal bekeken pagina’s per bezoek wordt verhoogd
  • Het bouncepercentage wordt verlaagd
  • Het conversiepercentage wordt verlaagd
  • De bestede tijd op de website wordt verhoogd

Let op: filters zorgen ervoor dat de data blijvend is veranderd. Zorg er daarom voor dat je altijd een profiel voor ruwe data hebt, als back-up.

3. Stel de interne zoekfunctie in

  • Ga op zoek naar de queryparameter in de URL
  • Stel deze in bij de profielinstellingen

De gebruikte zoektermen kunnen op die manier inzicht geven in:

  • De gebruiksvriendelijkheid van de bestaande navigatiestructuur
  • Belangrijke informatie, die bezoekers snel willen vinden
  • Populaire producten en trends

De zoekparameter verschijnt in de URL, na het uitvoeren van een zoekopdracht. Voor www.eentweetest.nl/tribal/httpdocs is de queryparameter bijvoorbeeld de letter s.

4. Uniek identificeerbare parameters uitsluiten van rapportage

  • Ga via het inhoudsrapport op zoek naar uniek identificeerbare parameters, zoals session id, sid of vid
  • Sluit deze parameters uit bij de profielinstellingen

Google Analytics is niet bedoeld om te segmenteren op één individu, maar om doelgroepen te selecteren. Daarnaast kan het hierbij ook gaan om privacygevoelige informatie, zoals e-mailadressen en adresgegevens, die in de URL kunnen verschijnen. Daarom raden wij aan om deze parameters uit te sluiten.

5. E-commerce meten

  • Pas de GATC op de bedankpagina aan, zodat de transactie en de gekochte items dynamisch gemeten worden
  • Selecteer in de profielinstellingen dat de website een e-commercewebsite betreft

Als e-commerce is ingesteld verschijnen er meer rapportagemogelijkheden in de standaardrapporten, waardoor je in staat bent om te onderzoeken wat de ROI en marge is. Daarnaast kan je zien welke producten goed worden verkocht en dit afzetten tegen een tijdlijn. Ook is het mogelijk, door middel van het exporteren van transactiegegevens via een aangepast rapport, om mogelijkheden voor koppelverkoop te analyseren.

6. Doelen meetbaar maken

  • Stel zowel de ‘zachte’ conversies als doel in, zoals nieuwsbriefaanmeldingen of het versturen van een formulie
  • Als ook de ‘harde’ conversies: de werkelijke transacties

Onderstaande presentatie geeft meer informatie over de verschillende doeltypen, zoektypen en veel voorkomende reguliere expressies.

7. Koppel Google AdWords en Google Analytics

  • Zorg ervoor dat jouw inlog (@) beheerder is in Google AdWords en Google Analytics
  • Ga via Google AdWords naar Google Analytics
  • Selecteer het juiste account
  • Ga nu naar de accountinstellingen (dus niet naar de profielinstellingen)
  • Ga vervolgens naar het tabblad ‘Kostenbronnen’
  • Geef aan welke profielen de kostendata kunnen importeren

Het koppelen van Google AdWords en Google Analytics heeft grote voordelen:

  • De kostendata van Google AdWords wordt nu zichtbaar in Google Analytics, waardoor de ROI van de verschillende campagnes berekend kan worden in Google Analytics.
  • Het geeft meer inzicht in de gebruikte zoektermen van betaald verkeer. Zonder deze koppeling verschijnt (not set) als belangrijke zoekterm.

 8. Tagging van alle verkeersbronnen

Het correct taggen van de verkeersbronnen is belangrijk, omdat de resultaten anders aan andere, door Google automatisch gecategoriseerde bronnen worden toegewezen. Dit vertroebelt wederom de data, waardoor de analyses minder betrouwbaar worden.

Tot slot, hebben Paula en ik nog kort de voordelen en codering van virtual pageviews en event tracking besproken. Uiteraard komen we graag in een andere blogpost nog uitgebreid terug op deze interessante onderwerpen!

Bekijk ook de volledige presentatie:


Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF