Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Gedrag van uw AdWords verkeer in Analytics: wat kunt u zien?

Door: easy_admin & Redactie

Geschatte leestijd: 1 minuut

In Google AdWords heeft u toegang tot vele statistieken. Zo is het aantal vertoningen, gemiddelde kosten per klik en de doorklikratio (CTR) per zoekterm te raadplegen via de AdWords Interface.

Na de klik wordt komt de bezoeker op de geselecteerde bestemmingspagina van een website. Het is uiteraard interessant om te weten wat een bezoeker, die via een bepaalde zoekopdracht op de advertentie heeft geklikt, vervolgens op de website gaat doen. Deze gegevens staan, wanneer er een koppeling is met Google AdWords, in Google Analytics.

Koppeling AdWords met Analytics

Gegevens als hoeveel pagina’s een bezoeker gemiddeld op de website bezoekt, de gemiddelde tijd en of een bezoeker eventueel de pagina direct weer verlaat zijn hier te raadplegen.

Het is bijvoorbeeld waardevol om de zoektermen met een hoog bouncepercentage (bezoekers welke alleen de landingspagina bekijken) in kaart te brengen. Elke bezoeker die via AdWords op de pagina landt, maar de website direct weer verlaat, is uiteraard weggegooid geld.

De meest relevante landingspagina instellen

Breng daarom eerst in kaart waar de bezoekers, die zoeken met een bepaalde zoekterm, op de website landen. “Is dit de meest relevante landingspagina voor deze zoektermen of is er een pagina die relevanter is?”. Wellicht is een minder relevante pagina mede verantwoordelijk voor een relatief hoog bouncepercentage. U kunt uiteraard ook verschillende landingpagina’s testen.

Een bezoeker die zoekt naar ‘adverteren in Google’ wil hoogstwaarschijnlijk informatie over online marketing lezen, maar nog liever een pagina die gaat over het adverteren met Google AdWords.

Nog meer factoren die van belang zijn

Is de meest relevante landingspagina ingesteld, dan zijn er natuurlijk tal van andere factoren van invloed waarom een bezoeker niet verder klikt op de pagina. Een mogelijkheid kan zijn dat bepaalde zoektermen, die in eerste instantie heel relevant blijken te zijn, toch niet helemaal goed aansluiten bij een product of dienst.

Het is belangrijk om hier bewust van te zijn. Tijdens het optimaliseren van een campagne kan hier rekening mee worden gehouden om een dergelijke zoekterm al dan niet te onderbreken.

Op die manier kunt u uw Google AdWords campagne continu verbeteren met behulp van de gegevens uit Google Analytics.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF