Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Geen HTTPS website = minder waarde?!

Door: Emmy Faes

Geschatte leestijd: 1 minuut

Op donderdag 17 december heeft Google met dit artikel bekend gemaakt HTTPS (http over een TLS, SSL of Secure verbinding, uitleg!) websites voorrang te geven op indexatie en beoordeling ten opzichte van HTTP websites of http versies van websites. Google zal dus actief op zoek gaan naar een HTTPS versie van jouw website en die een voorkeurspositie geven in de zoekmachine resultaten ten opzichte van de HTTP versie. Op 6 augustus 2014 is er al aangegeven dat HTTPS zwaarder zou gaan wegen in de beoordeling van websites, uiteindelijk bleek er een 0.04% correlatie te zijn tussen rankings en HTTPS gebruik. We mogen er nu echter vanuit gaan dat Google het dit keer meent.

Heb je al een SSL certificaat en draait jouw website op HTTPS protocol, dan ben je al goed bezig! Draait jouw website op HTTP en heb je voor de rest geen idee, dan is het wellicht verstandig op korte termijn met jouw webbouwer of hostingpartij te overleggen wat nu de smart move is.

Denk je slim te zijn en een canonical link te gebruiken om naar de HTTP versie te verwijzen? Helaas, Google negeert in deze kwestie het canonieke signaal en zal dus toch de HTTPS versie indexeren. Als er helemaal geen HTTPS versie van de website aanwezig is dan loop je dus al achter ten opzichte van concurrentie die wel op HTTPS draait of een HTTPS versie van de website heeft.

Ja je dient over te gaan op HTTPS, maar vergis je niet in de impact. Mijn collega Freek heeft eerder een artikel geschreven over de omzetting naar HTTPS.

Google is being vague again!

Google stelt wel een aantal, naar ons idee, vage voorwaarden voor het actief opzoek gaan naar, en crawlen van de HTTPS versie. Hier zullen we later vast nog op terug komen omdat er ons inziens tegenstrijdige informatie wordt gegeven. Voorbeeld, Als je een canonical link van HTTPS naar HTTP hebt, zou Google alleen http indexeren. Onze ervaring leert dat in dit geval de canonieke link wordt genegeerd en Google gewoon de HTTPS versie indexeert. Dat brengt ons direct tot het vraagstuk: “Is dit een aankondiging van iets nieuws, of is Google hier al een tijdje mee bezig? Voor beide situaties zijn er namelijk passende voorbeelden en cases.

Een ander interessant vraagstuk: Wordt linkwaarde websites die linken naar een HTTP pagina van jouw website 1 op 1 overgenomen naar HTTPS? à We will keep you posted! Een goede reden om je in te schrijven op onze nieuwsbrief 😉

Mocht je vragen hebben over HTTPS of de implementatie ervan, neem dan gerust contact op met een van onze specialisten.

http bouncers

Discussie- 1 reactie

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF