Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Gevolgen Google Instant Search: SEO, SEA en Analytics

Door: Emmy Faes

Geschatte leestijd: 3 minuten

Sinds gisteren is Google instant search een feit. Google toont met instant search direct ‘zoekterm suggesties’ en zoekresultaten terwijl de gebruiker nog typt. Google instant search is volgens Google bedoeld om slimmer en sneller in te spelen op de zoekopdracht van de gebruiker door meer interactie mee te geven.

Filmpje van Google met de uitleg hoe Instant Search werkt

Wat gaat er gebeuren?
Een opzienbarende ontwikkeling waarbij we in afwachting zijn wat dit precies voor ons werkveld gaat betekenen. We lopen alvast op de zaken vooruit en laten drie specialisten aan het woord over wat zij verwachten van Google instant search op het gebied van SEO, AdWords en Analytics.


SEO (Kevin Verleg)

Met Google instant search krijgt Google Suggest naar mijn verwachting een grotere rol in het zoekgedrag van de gebruiker, gebruikers kiezen eerder voor een optie vanuit Google suggest dan dat zij hun zoekopdracht volledig uittypen. SEO specialisten zullen zich dan ook meer gaan concentreren op de keywords die worden getoond in Google suggest. Het is zelfs mogelijk dat er duistere technieken ontstaan bedoeld om Google suggest te beïnvloeden om zo meer te halen uit SEO.

Keyword research data
Veel data voor keyword research is afhankelijk van Adwords. Het wordt lastiger om o.b.v. deze data gerichte beslissingen te maken. Omdat in Google search een impressie voor Adwords al telt als een gebruiker drie seconden stopt met typen, kan er veel vervuiling optreden doordat een gebruiker na drie seconden alsnog zijn keyword aanpast.

Topposities worden belangrijker
Omdat gebruikers tijdens het typen resultaten zien verschijnen zullen ze hun zoekopdracht telkens aanpassen op basis van de resultaten van de eerste drie posities in de SERP (de zoekmachine resultaten op de eerste pagina). Daarom verwacht ik dat een top drie positie  meer waard wordt.

Snippet optimalisatie
Snippets trekken de aandacht van de gebruiker in een split second, het  loont om meer op te vallen met snippets in de SERP om de aandacht van de gebruiker te trekken tijdens het typen.

AdWords (Rick Vugts)

Met de nieuwe update worden advertenties ‘direct’ vertoond voor algemene/korte zoekopdrachten. Deze korte zoekopdrachten krijgen daarom veel extra vertoningen ten opzichte van de oude situatie. Google registreert een view pas als men iets aanklikt, langer dan 3 seconden wacht of op enter drukt. Valt de toename in vertoningen dan mee voor de algemene/korten zoekopdrachten? Dat denk ik niet.

Versnipperde data
Op Google.com/instant staat: “Before Google Instant, the typical searcher took more than 9 seconds to enter a search term, and we saw many examples of searches that took 30-90 seconds to type.”

Grote kans dus dat men bij het intypen van de zoekopdracht afgeleid wordt door wat er in het beeld gebeurt en 3 seconden wacht. Ookal zijn ze nog niet tevreden over de zoekopdracht. Ondertussen heeft je brede zoekwoord al wel een vertoning, maar geen klik. Dit heeft een negatieve invloed op je CTR.

Uiteraard hebben alle adverteerders hier mee te maken, dus dat maakt het “minder ernstig”. Mocht de impact negatief zijn op de kwaliteitsscore van het heel account, dan zal Google dit hopelijk compenseren in hun algoritme.

Effect op de longtail: algemenere zoekopdrachten
Mensen zullen minder vaak hun long-tail zoekopdracht afmaken, omdat ze afgeleid worden door een breder matchend zoekwoord. Als men oorspronkelijk zocht op “maxi cosi cabriofix blauw”, zal men nu al op een advertentie klikken als men de advertenties ziet bij “maxi cosi cabriofix”. Evengoed zal “maxi cosi cabriofix” minder vertoningen krijgen omdat bezoekers al klikken bij “maxi cosi”.

Dit geeft de adverteerder minder controle omdat het publiek met diverse wensen (en oorspronkelijk diverse zoekopdrachten) vaak niet meer verder komt dan de algemene zoekterm. De reden dat algemene zoekwoorden steeds verder uitgediept worden, is dat de marketeer zo meer controle heeft en kan sturen op rentabiliteit, passende advertenties en landingspagina’s. Dit is dus geen prettige ontwikkeling voor adverteerders en marketeers.

Analytics (Johan de Groot)

Met de introductie van Google Instant Search moet er ook goed gekeken worden naar de zoekwoorden rapportages uit Google Analytics (en ieder ander webanalyse pakket).

Afgebroken zoekopdrachten
Zo zullen er meer ‘halve’ zoektermen, en mogelijk ook zoekwoorden verschijnen in de zoektermen-rapportage. Als een bezoeker al halverwege het typen van een zoekterm op een voor hem/haar relevant resultaat klikt, zal in Google Analytics de ‘gebroken’ term te zien zijn. En als je in de zoekwoorden-rapportage de term ‘google ad’ ziet staan, weet je dan ook waar deze bezoeker oorspronkelijk naar op zoek was: Google adWORDS, of adSENSE? Juist de intentie van de bezoeker is belangrijk bij de optimalisatie van je website.

Verstoring van data
Wat ook gaat veranderen is het aantal ‘impressies’ van zoekresultaten: binnen de Google Webmaster Tools kun je achterhalen hoe vaak jouw pagina’s worden getoond op de zoekresultaat-pagina’s – en met Instant kan dit flink gaan veranderen. Google heeft al aangekondigd hoe ze dit gaan meten, namelijk op de zelfde manier als Google Adwords – impressies gemeten gaan worden. Als ‘oude’ resultaten worden vergeleken met ‘nieuwe’ zou dat wel eens flinke verschillen kunnen opleveren.

Conclusie

Binnenkort wordt Instant Search uitgerold in Google.nl. Hoe gebruikers er precies mee om zullen springen kunnen we niet voorspellen maar het lijkt erop dat belangrijke details op het gebied van SEO, SEA en Analytics zullen veranderen. We houden je op de hoogte!

Discussie- 6 reacties

Jeroen Smeekens

10 september 2010, 09:51

@Johan de Groot: in Google Analytics ga je niet de “gebroken term” zien, maar de volledige zoekopdracht zoals de suggestie aangeeft. Dus wanneer je “google ad” zou intypen en Google zou dit voor je afmaken als “google adwords” en de bezoeker stopt met typen en klikt op een resultaat dan krijg je in Google Analytics als zoekopdracht “google adwords” te zien (en dus niet wat de afgekapte zoekopdracht die jij zelf typte).

Voor meer informatie, kijk hier:
https://raventools.com/blog/5861/google-instant-is-not-the-terminator

Reageer hier op

Johan de Groot

10 september 2010, 11:44

@Jeroen: je hebt gelijk. In de haast heb ik het omgedraaid: de daadwerkelijk ingetypte zoekterm komt juist niet in GA, alleen de ‘suggest’ variant.
Waarmee juist nog slechter de intentie van de bezoeker is te achterhalen…

Reageer hier op

Hoeveel impact heeft Google Instant op zoekresultaten? | Frankwatching

5 oktober 2010, 12:02

[…] Google Instant eerder op deze website en een andere aardige samenvatting vond ik die op het weblog van Tribal. Deze verandering aan Google is vrij uniek in zijn soort. Normaal schieten adverteerders, […]

Reageer hier op

Het effect van Google Instant op SEA | SEA Blog

5 oktober 2010, 15:15

[…] branche (online gaming) dus kijk me alsjeblieft niet boos aan als jouw resultaten opeens inzakken. Tribal bijvoorbeeld verwacht juist het tegenovergestelde van mijn bevindingen maar mensen uit Brabant moet […]

Reageer hier op

Wilfred Capinpin

18 januari 2011, 20:10

Extraordinary Page, i had being reading this blog website recent days but in today’s market i really took the time to thank you for ones material one is conveying around.

Reageer hier op

Rudy Krammes

18 januari 2011, 23:27

Exceptional Report, i got being reading this blog website recent years mornings but correct we all spent the time to say thanks for ones critical information you might downloading and sharing with us.

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF