Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Gevonden worden in Google: zoekresultaten door de jaren heen

Door: Wiep Knol

Geschatte leestijd: 3 minuten

In 1997, bij de lancering van de zoekmachine, zagen de homepage en resultatenpagina van Google er nog erg simpel uit. In de loop der tijd zijn de indexpagina, maar vooral de manier waarop resultaten getoond worden, flink veranderd. Hieronder een greep uit toevoegingen aan de zoekresultaten, die niet alleen een verrijking voor de zoekmachine zijn gebleken, maar ook een extra manier zijn voor website-eigenaren om toch op de eerste pagina te kunnen verschijnen.

Universal Search

Hoewel alle toevoegingen door Google ‘Oneboxes’ genoemd worden, zijn de belangrijkste verrijkingen van de zoekresultaten ook wel bekend als Universal Search resultaten.

Afbeeldingen

Bij zoekopdrachten die relatief vaak worden gevolgd door een doorklik naar de Image Search van Google (alles wordt uiteraard bijgehouden door de zoekmachine), kunnen afbeeldingen die relevant zijn aan de zoekopdracht getoond worden.

rozen-google

Videoresultaten

Afhankelijk van de zoekopdracht kunnen twee, vier of soms wel zes videoresultaten worden getoond.

video-google

Nieuwsresultaten

Hoe belangrijker het nieuws, hoe dichter het bij de bovenzijde van de pagina getoond worden. Een voorbeeldje van een aantal weken geleden is daarom ook als eerste te zien.

nieuws-google

Blogresultaten

Indien over een bepaald onderwerp voldoende blogartikelen te vinden zijn, kunnen deze onder aan de resultatenpagina getoond worden.

blog-google

Google Maps

Waar deze kaarten eerst alleen tevoorschijn kwamen bij regionaal gerichte zoektermen, zoals ‘supermarkt den bosch’, zie je dat Google steeds vaker de regio waarin je je bevindt goed weet te bepalen. Dit kan bijvoorbeeld via je IP-adres worden herleid. Hierdoor kun je ook op bepaalde zoektermen, die vaker dan gemiddeld worden gevolgd door een regionale zoekopdrachtverfijning, een Google Maps kaartje te zien krijgen.

maps-google

Overige Oneboxes

Het weer, aandelenkoersen, het omrekenen van valuta en nog veel meer is rechtstreeks terug te zien in de zoekresultaten van Google. Ook grappige resultaten, zoals antwoorden op de vraag ‘hoeveel hoorns heeft een eenhoorn?‘ zijn in deze Onebox-resultaten terug te vinden. Uiteraard missen er nog wel een paar.

Weer

Wil je het weer in een bepaalde stad weten? Voeg dan ‘weer’ toe aan je zoekopdracht, en je krijgt de weersverwachting voor de komende dagen.

weer-google

Valuta

Ook omrekenen maakt Google erg eenvoudig en snel.

valuta-google

Calculator

Geen rekenwonder? Google biedt uitkomst.

calculator-google

(deze gaat overigens ook wel eens mis)

Films

En ook voor de aanvangstijden van een film, of het adres van de bioscoop waar deze film draait, hoeft niet ver gezocht te worden.

films-google

Google geeft op haar eigen website aan welke resultaten direct op te vragen zijn via een Onebox. Op de Engelse pagina zijn meer resultaten te zien, op Google.com is het Onebox-aanbod dus groter dan op Google.nl.

Google Suggesties

Google Suggest

In de zomer van 2008 lanceerde Google ‘Google Suggest‘. Deze functionaliteit maakt het voor gebruikers makkelijker om de juiste (lees: veel gebruikte) woorden te kiezen. Dat hiermee nog wel eens wat mis gaat doet weinig af aan het nut van deze toevoeging aan de zoekbox.

google-suggest

Verwante zoekresultaten
Onderaan de resultatenpagina zie je bij sommige zoekopdrachten enkele verwante zoekopdrachten staan. Dit heeft als doel gebruikers te helpen bij hun zoektocht.

verwante-resultaten

Deze suggesties worden overigens in sommige gevallen ook bovenaan de pagina getoond, zoals hier direct onder de Google AdWords advertenties.

verwante-resultaten-top

Bedoelde u?
Google verbetert al een aantal jaren de spelfouten die gebruikers in haar zoekbalk typt. Dat dit niet altijd goed gaat is te begrijpen. Gelukkig is Google er tegenwoordig snel bij om de fouten te herstellen.

bedoelde-u

Resultaatverrijking

Sitelinks
Sitelinks zijn extra links onder het eerste zoekresultaat in Google. Ze zijn bedoeld om gebruikers te helpen door een website te navigeren. De links worden getoond in twee kolommen en verwijzen naar belangrijke pagina’s binnen de website die Google als resultaat naar voren brengt.

sitelinks-google

Meer resultaten van…
Soms staat er onder een resultaat in Google een linkje met de tekst “Meer resultaten van [domein]”. Wanneer je hier op klikt krijg je meer resultaten te zien van dat domein. Deze is op de vorige afbeelding zichtbaar, maar kan ook op onderstaande manier getoond worden.

meer-resultaten

One-line sitelinks
One-line sitelinks zijn sitelinks die in plaats van in twee kolommen in één regel worden getoond, onder een zoekresultaat. Waar normale sitelinks alleen worden getoond bij het eerste resultaat, kunnen one-line sitelinks in principe onder iedere resultaat tevoorschijn komen.

one-line-google

In-snippet sitelinks
Nog niet zo lang geleden is Google begonnen met in-snippet sitelinks, of description sitelinks, zoals wij ze al eerder noemden. Deze sitelinks worden in de beschrijvende tekst getoond, en verwijzen naar andere secties op dezelfde pagina, in plaats van naar anders pagina’s binnen het domein van de website.

in-snippet-google

Zoeken binnen een resultaat
Google helpt je bij het zoeken naar de juiste website binnen het World Wide Web, maar wie helpt je bij het zoeken naar de juiste website binnen de soms tienduizenden resultaten die Google zelf terug geeft? Natuurlijk: Google zelf. Onder de onderste zoekbalk op een resultaten pagina van Google vind je de link “Zoek binnen resultaten”. Met deze optie kun je dieper in de resultaten zoeken die Google heeft gevonden. In feite is dit niets anders dan in-site zoeken (site:[domein] [zoekwoord]).

zoeken-binnen-resultaten

Foruminformatie

Ongeveer een jaar geleden is Google begonnen met het tonen van meer informatie bij forumresultaten, zoals het aantal reacties binnen een discussie, of de datum van het laatste bericht. Ook het tonen van een aantal threads uit het forum is een mogelijke toepassing.

google-forum

Breadcrumbs

En de laatste (in ieder geval in deze lijst) verrijking van Google aan de resultatenpagina is de vandaag gelanceerde breadcrumb URL. In plaats van het tonen van de URL waarop een pagina te vinden is, wordt nu in sommige gevallen het menu-pad getoond van de betreffende pagina.

breadcrumb-urls

Google heeft de afgelopen jaren zeker niet stil gezeten als het gaat om aanpassingen aan de zoekresultaten. In de internationale versie van Google zijn overigens nog meer toevoegingen te zien, maar zeker is dat de resultaten ook hier de komende jaren nog flink zullen veranderen.

Discussie- 1 reactie

Bauke

19 november 2009, 10:26

Gaaf om die ontwikkeling te zien. Tegelijkertijd is de homepage van Google sinds 1999 nauwelijks meer veranderd
https://blogoscoped.com/archive/2006-04-21-n63.html

De pure focus op het zoeken was blijkbaar succesvol 😉

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF