Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Google +1 – Social Search

Door: Pieter Willemsen

Geschatte leestijd: 1 minuut

Wat is Google +1?

Google heeft afgelopen week een eigen ‘like’-knop gelanceerd waarmee zoekresultaten gedeeld kunnen worden met je sociale netwerk. Google gaat met deze nieuwe +1-knop de strijd aan met de Facebook like-knop. Google: “Met één klik kunnen Google-gebruikers via +1 inhoud op internet aanraden aan vrienden en contactpersonen op het moment dat ze daar het meeste profijt van hebben: tijdens het zoeken met Google.”

De dienst wordt de komende dagen uitgerold, maar zal vooralsnog alleen beschikbaar zijn op google.com. Verwacht wordt dat de dienst later ook op andere domeinextensies wordt geïntroduceerd.

Hoe werkt Google +1?
Gebruikers van Google die beschikken over een Google Profile (of Google Account) kunnen de +1-functie aanzetten via Google Experimental. Ze zien dan vervolgens een +1-icoontje naast elke link in de Google zoekresultaten. Wanneer er op de +1-knop wordt geklikt, dan wordt deze blauw gekleurd:

De +1 websites worden dan opgeslagen in het Google Profile van de gebruiker. Bij een zoekopdracht in de Google zoekmachine zal het aantal +1-aanbevelingen in de resultaten worden weergeven. Die aanbevelingen worden getoond aan aan je Google-accountvrienden (uit o.a. Gmail, Talk, Buzz, Google Contacts en Google Reader), zodat ze kunnen zien welke websites jij hebt aanbevolen. Dit werk overigens alleen wanneer men is aangemeld bij het Google account. In het geval een natuurlijk zoekresultaat ooit is gedeeld, dan verschijnt de +1 ook in de advertentie-versie van dit resultaat:

SEA

Net als op Facebook kunnen ook Google AdWords advertenties van de gebruiker een +1 krijgen, waardoor advertenties ook ‘socialer’ kunnen worden. Dit geldt overigens niet alleen op de zoekpagina’s van Google, maar het hele Google Display Netwerk. U hoeft uw advertentiestrategie overigens verder niet aan te passen aan de nieuwe +1-knoppen.

Google: “We verwachten dat gepersonaliseerde annotaties gebruikers kunnen laten weten of uw advertenties en organische zoekresultaten relevant voor hen zijn. Hiermee wordt de kans groter dan ze de site zullen bezoeken. (…) De manier waarop uw kwaliteitsscore wordt berekend, verandert ook niet (…). U kunt de +1-knoppen zien als een uitbreiding waarmee succesvolle zoekcampagnes nog beter kunnen presteren.”

+1-knop op websites
Google wil eigenaren van websites binnenkort ook de mogelijkheid geven om een +1-knop te publiceren, net zoals dat ook met de Facebook Like-knop kan. De komende weken verschijnen de nieuwe +1-knoppen ook in andere Google diensten, zoals bijvoorbeeld Google Maps, YouTube, Picasa en Google Docs.

Zie voor meer info ook:
https://adwords-nl.blogspot.com/2011/03/adwords-1.html
http://www.emerce.nl/nieuws/google-lanceert-eigen-likebutton
https://www.techzine.nl/nieuws/25675/like-button-voor-zoekresultaten-google.html

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF