Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Google Ad Planner: Vind de sites waarop jij wilt adverteren!

Door: Jeannette Franken

Geschatte leestijd: 1 minuut

In een eerdere blogpost is uitgelegd dat bij positiegericht adverteren in het Google Inhoudsnetwerk de advertentie op websites verschijnt die vooraf getarget zijn. Op basis van URL, onderwerpen en/of zoekwoorden kunnen specifieke websites door de adverteerder getarget worden. In deze blog wordt uitgelegd hoe je met de Google Ad Planner geschikte websites kunt vinden.

Search by audience
Voor een goede selectie van interessante websites gebruik ik de optie ‘Search by audience’ en daarbij activeer ik deze selecties:

  • Geography; stel het gewenste land in
  • Language; stel de gewenste taal in
  • Ad items; vink aan ‘In Google Content Network’ anders krijg je wel leuke sites, maar kun je er niet op adverteren
  • Category; dit is tot nu toe de belangrijkste tab om je doelgroep aan te geven, op basis van zoekwoorden (tab online activity) zijn de mogelijkheden vaak nog te beperkt voor Nederlandse sites
  • Ad specs; gebruik ik alleen als ik ook beeld- en videoadvertenties inzet
  • Domain suffix; bij targetting op Nederlandse sites vul ik .nl in om veel vervuiling te voorkomen

De selectie exporteer ik naar Excel voor verdere beoordeling. Daarna kun je de posities toevoegen aan de betreffende campagne. Als je tegelijkertijd ook contextuele en category campagnes actief hebt, is aan te raden om de posities daar uit te sluiten voor optimale controle over je geselecteerde sites.

Search by site
Als je meer wilt weten over een geselecteerde website kun je via dit tabblad meer informatie krijgen. Naast site-statistieken en advertentie-specificaties krijg je aanknopingspunten welke sites en zoekwoorden de bezoeker nog meer interessant vindt.

Vul je bijvoorbeeld buienradar.nl in, dan zie je dat deze bezoekers ook naar meteox.nl en knsb.nl gaan. Zoekwoorden die ze gebruiken zijn bijvoorbeeld piet paulusma en knmi weersverwachting. Deze gerelateerde sites kan je eventueel weer extra toevoegen aan je positie campagne en de gebruikte zoekwoorden aan je contextuele campagne.

Discussie- 2 reacties

gijs bos

2 maart 2010, 12:10

Leuk artikel. De link naar Adplanner klopt niet: https://www.google.com/adplanner/

Reageer hier op

Bauke Bergstra

2 maart 2010, 16:36

@gijs: dank voor de tip! We hebben het aangepast.

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF