Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Google advertenties analyseren met de Effective Succes Rate (ESR)

Door: Emmy Faes

Geschatte leestijd: 2 minuten

Zoals Claude Hopkins in zijn boek “Scientific Advertising” in 1923 al aangaf is het van ongekend belang om je advertentie inspanningen te meten en testen. Door de komst van internet zijn veel inspanningen met betrekking tot direct sales direct te meten en dus te testen. Zo ook met betrekking tot het adverteren met Google AdWords.

Maar wat moeten we meten bij de advertenties in AdWords? Wanneer is de ene advertentie beter dan de ander?

Google advertenties analyseren

Er zijn drie (directe) Key Performance Indicators (KPI) waar we binnen AdWords naar kijken om advertenties te beoordelen. De ESR is een combinatie van de eerste twee die we bij Tribal Internet Marketing gebruiken.

1. Click Through Rate (CTR)
2. Succespercentage (CR)
3. Effective Succes Rate (ESR)

Click Through Rate (CTR)

De Click Through Rate geeft aan hoeveel procent van de Google zoekers op jouw advertentie klikken.

Hoe beter je advertentie wordt, hoe meer mensen worden verleid om naar je site te gaan en als een bezoeker eenmaal op de site is, kan deze verder beïnvloed worden om tot een koop over te gaan.

Bezoekers kunnen nooit tot een aankoop over gaan als ze niet op je site komen, het is dus zaak om de CTR zo optimaal mogelijk te krijgen. Echter niet ten kosten van alles!

Zeg je bijvoorbeeld dat je gratis vliegtickets weg geeft (maar het niet daadwerkelijk doet), dan zullen veel mensen op de advertentie klikken maar zich echter bedrogen voelen. Zij zullen weggaan zonder tot een conversie over te gaan.De advertentie moet dus wel in lijn liggen met het aanbod en de website. Er moeten geen valse verwachtingen geschept worden. Door middel van goede Adwords (en aansprekende USP’s) advertenties kan dit geoptimaliseerd worden.

Succespercentage (CR)

Het succespercentage (ook wel conversiepercentage/conversion rate (CR)) geeft aan hoeveel procent van de bezoekers op jouw site ook daadwerkelijk tot een conversie over gaat. Een conversie is meestal een aankoop, boeking, etc. Dit kan echter ook een zachtere conversie zijn, zoals een bel-mij-terug verzoek of een offerte aanvraag. Naast de CTR is deze erg belangrijk. Als men eenmaal op de site terecht is gekomen, wil je ook dat zo’n groot mogelijk deel van hen converteert. Door middel van de algemene marketingmix te optimaliseren en usability in te zetten om de drempels op de site te verminderen of weg te halen, kan deze KPI geoptimaliseerd worden.

Effective Succes Rate (ESR)

Niet alleen een goede CTR is belangrijk, want mensen moeten daarna ook daadwerkelijk gaan kopen. Alleen een goed succespercentage is echter niet goed genoeg, want als er door een slechte CTR vrijwel geen bezoekers naar de site toe komen, zullen er ook weinig conversies zijn. Het gaat dus om een combinatie van optimale CTR en optimaal succespercentage. De combinatie van deze twee KPI’s is verwerkt in 1 duidelijke KPI: De Effective Succes Rate (ESR).

ESR = CTR * conversie percentage * 1.000

Ter illustratie: als de ESR een waarde van 75 heeft, betekent het dat van de 10.000 mensen die zoeken naar een product waarop je adverteert, er 75 mensen (de ESR) er converteren. De beste advertentie is dus die advertentie met de hoogste ESR, want die heeft een optimale combinatie van zowel CTR als succespercentage.

Kritiekpunten en kanttekeningen bij de ESR

De ESR kent echter ook kritiekpunten en zaken waarmee opgepast dient te worden.

–          Er moeten genoeg conversies binnen zijn om de ESR statisch verantwoord in te zetten. Een concrete grens is lastig aan te geven, maar ga uit van minimaal 50 conversies per advertentie die je test.

–          Er zijn geluiden dat de invloed van de advertentie op het succespercentage minimaal is. Met de advertentie trek je bezoekers naar de website toe. Vanaf daar ligt het helemaal aan het aanbod, de usability van de website, etc. of de bezoekers converteert.

–          Als de CTR 10% is en het succespercentage is 1% dan is de ESR hetzelfde als wanneer de CTR 1% is en het succespercentage is 10%. In beide gevallen zijn er dus evenveel conversies. Echter in het laatste geval koop je minder bezoekers in, dus zijn de kosten (per conversie) lager. Bekijk de ESR dus nooit als losstaand feit.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF