Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Google Adwords beleid aangescherpt: Zichtbare URL

Door: Robert van den Berge

Geschatte leestijd: 1 minuut

Per 1 april gaat Google AdWords haar beleid omtrent de zichtbare URL en bestemmings-URL aanscherpen. De uitzonderingen die nu live staan, worden vanaf die tijd niet meer vertoond.


De zichtbare URL van een AdWords advertentie moet in principe hetzelfde zijn als de URL van de landingspagina. Advertenties die doorlinken naar een andere URL dan de zichtbare URL zijn in principe niet toegestaan. Wanneer bijvoorbeeld de bestemmings-URL www.tribal-im.com is, dan moet de zichtbare URL ook www.tribal-im.com zijn.

De volgende zichtbare URL’s zijn niet toegestaan voor een advertentie met de landingspagina www.google.com:

  • www.google.nl: deze URL leidt naar een verschillende website
  • www.gogle.com: deze URL wordt simpelweg terug geleid naar www.google.com
  • www.goooogle.com: deze URL leidt naar een pagina welke identieke content vertoond als op www.google.com

Google staat het gebruik van meerdere domeinen of branding URL’s niet toe. Dit geldt ook voor re-directs en vanity URL’s. Daarnaast staan ze niet toe dat er meerdere advertenties voor hetzelfde bedrijf (of een verwant bedrijf), persoon of bureau verschijnen op dezelfde zoekresultaten pagina.

Het beleid ten aanzien van de zichtbare URL is geen nieuw beleid, maar een bestaand beleid welke vanaf 1 april strenger zal worden gehandhaafd. Vanaf dan worden er niet langer uitzonderingen gemaakt.

Update

Naar aanleiding van een aantal vragen over deze aanscherping, een nadere toelichting:

Ik gebruik tracking-URL’s, worden mijn advertenties nu afgekeurd?

Nee. Het gebruik van tracking-URL’s is nog steeds toegestaan, mits de uiteindelijke landingspagina maar het originele domein is. Voorbeeld:

google.com/adwords –> trackingurl.com/google123 –> google.com toegestaan
google.com/adwords –> trackingurl.com/google123 –> trackingurl.com niet toegestaan

Hoe zit het met subdomeinen?

Ook hierbij geldt: zolang het domein maar overeenkomt met de zichtbare URL, dan is het toegestaan. Voorbeeld:

https://adwords.google.com –> www.google.com toegestaan
https://adwords.google.com –> www.adwords.com niet toegestaan

Ik gebruik keywords in mijn zichtbare URL, wat nu?

Het is nog steeds toegestaan om keywords achter je URL te plaatsen, zolang de zichtbare URL maar hetzelfde domein bevat als de bestemmings-URL. Voorbeeld:

www.google.com/cool-keyword –> www.google.com toegestaan
www.cool-keyword.com –> www.google.com niet toegestaan

Discussie- 1 reactie

Martijn Hendriks

24 februari 2011, 18:39

Google Adwords verbied nu ook zogenaamde gebonden doorlink sites. Mijn site http://www.een-reisverzekering.nl is om die reden afgekeurd. M.a.w. tussenpersonen, distributeurs kunnen op termijn hun enige product niet meer via één site online verkopen. Dat heeft volgens google adwords geen toegevoegde waarde en is niet meer uniek. Bij deze doe ik een oproep of er meer zelfstandige ondernemers zijn met soortegelijk ervaringen door het nieuwe advertentie beleid door google adwords.

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF