Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Google AdWords Bid Simulator; Een kijkje in de glazen bol

Door: Wim Nomen

Geschatte leestijd: 2 minuten

De Bid Simulator (Nederlands: Bodsimulator) is alweer enige tijd geleden geïntroduceerd door Google en is inmiddels voor veel gebruikers beschikbaar. Een tijdje geleden hebben we hier al even aandacht aan geschonken en omdat we hem nu zelf ook getest hebben, werd het tijd voor een update omtrent deze handige tool van AdWords.

De Bid Simulator maakt het mogelijk om in je AdWords campagne te analyseren wat er gebeurd zou zijn met de vertoningen, het aantal klikken en de kosten voor een bepaald zoekwoord, als je een ander CPC bod had ingesteld in de afgelopen week. De Bid Simulator gebruikt hiervoor de gegevens van jouw account en die van je concurrenten van de afgelopen 7 dagen, zoals het CPC bod en de kwaliteitsscore.

Voor- en nadelen van de Bid Simulator

Voordelen:

  • De Bid Simulator geeft een veel betere indicatie van het aantal vertoningen, klikken en kosten dan de verkeersschatter, omdat het rekening houdt met het CPC bod en de kwaliteitsscore van zowel jou als die van je concurrenten.
  • Met deze gegevens kun je eenvoudig uitrekenen wat de daadwerkelijke kosten per klik geweest zouden zijn bij elk CPC bod, zodat je daar beter op kunt sturen. Dit bespaart je flink wat trial and error-tijd!

Nadelen:

  • Aangezien de schattingen gemaakt worden op basis van oude gegevens, biedt het geen garanties voor de toekomst.
  • Deze extra functie kan AdWords voor gebruikers complex maken naast alle andere extra functionaliteiten die AdWords te bieden heeft.

Een voorbeeld:

Bid simulator screenshot

In de linkerkolom staan verschillende CPC biedingsmogelijkheden, met daarnaast de bijbehorende schattingen van het aantal klikken, kosten en vertoningen. Bedenk goed dat het geen adviezen zijn, maar simulaties. Het feit dat er soms bijna alleen maar hogere biedopties aangegeven staan, betekent niet dat meer bieden de juiste optie is. Soms zul je ontdekken, dat als je gaat rekenen met de getallen, het juist beter is om minder te gaan bieden.

Zo wordt in dit voorbeeld geadverteerd op een zoekterm met een maximum CPC van €0,36 en er werd afgelopen week daadwerkelijk (8,70/208) €0,04 per klik betaald. Hier lijkt op het eerste gezicht niks mis mee, maar nu geeft de bodsimulator aan, dat als de maximum CPC op €0,06 had gestaan, er 190 klikken zouden waren geweest voor €4,53, waarmee er daadwerkelijk (4,53/190) €0,02 per klik betaald zou zijn.

Kort samengevat; 8,7% minder klikken zouden voor dit zoekwoord een kostenbesparing van 47,9% betekend hebben in de afgelopen week! Oftewel, die 18 extra klikken die nu werden gehaald, hebben nu €4,17 gekost, wat €0,23 per klik is! Erg duur t.o.v. de €0,02 die de eerste 190 klikken hebben gekost, vooral als je je bedenkt dat dit slechts 1 zoekwoord is in het account.

Marginale Kostprijs

Wat de Bid Simulator dus als voordeel te bieden heeft, is de mogelijkheid om eenvoudig de marginale kostprijs te berekenen bij verschillende CPC biedingen. Je deelt de extra kosten door de extra conversies en je weet wat de extra conversies je gekost zouden hebben. Of indien je terugrekent naar lagere CPC biedingen, bepaal je zo wat de extra conversies je de afgelopen week gekost hebben. Hierbij neem je dan aan dat het conversiepercentage en de gemiddelde orderwaarde hetzelfde blijven als de positie daalt of stijgt. Wanneer de marginale kostprijs boven de (gemiddelde) orderwaarde ligt, kosten de extra conversies dus feitelijk geld. De vraag is of de extra kosten de extra conversies waard zijn.

Toepassing nu en in de toekomst

Omdat het nu nog alleen op keywordniveau kan worden gebruikt, is het interessant om de Bid Simulator te gebruiken voor bijvoorbeeld de top 10 zoekwoorden van je account. Google heeft aangekondigd dat er in het vierde kwartaal een vernieuwde versie komt van de Bid Simulator. Er komen dan twee extra variabelen in;

– Incremental costs, dus de marginale kosten
– Conversies

Bovendien kan de Bid Simulator dan ook op advertentiegroep- en campagneniveau worden toegepast. De Bid Simulator wordt dan echt interessant, omdat het grootschalig ingezet kan worden en omdat Google zelf het geschatte aantal conversies aangeeft.

Nog even geduld dus…

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF