Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Google AdWords meta-description

Door: Michel Brok

Geschatte leestijd: 1 minuut

Vandaag bereikte ons het bericht dat Google aan het testen is met het verwerken van de meta-description in AdWords-advertenties. Google is de laatste tijd flink bezig met het testen en toepassen van nieuwe advertentie-indelingen in AdWords, zoals het toestaan van langere kopteksten en langere zichtbare URL’s. Wat betekent dit voor adverteerders?

De meta-description is de tekst die Google veelal weergeeft in zijn organische zoekresultaten. Het toepassen van de meta-description is echter geen voorwaarde dat deze ook door Google wordt weergegeven. In sommige gevallen wordt hier een stuk tekst van de website weergegeven welke Google beter vindt passen bij de zoekopdracht van de gebruiker.

Meta-description organisch resultaat

Zoals nu blijkt uit testen, wordt de 3e beschrijvingsregel alleen toegevoegd aan advertenties met een toppositie. Dit komt overeen met de nieuwe advertentie-indelingen van AdWords, waarbij de 2e beschrijvingsregel wordt gecombineerd met de koptekst, ook alleen van toepassing op topadvertenties.

Langere koptekst in AdWords

Het belang van landingspagina’s

Het verwerken van de meta-description in de AdWords-advertenties betekent dat landingspagina’s meer moeten worden afgestemd op AdWords-campagnes. Eenzijdig een campagne opzetten, zonder hierbij na te denken over een goede bestemmingspagina, is hiermee verleden tijd. En zeker ook meerdere advertenties laten landen, op bijvoorbeeld de homepage, maken het lastiger aangezien het dan vaker zal voorkomen dat de meta-description niet meer aansluit op de tekst in de advertentie.

Met deze aanpassing in het achterhoofd is het noodzakelijk om als adverteerder invloed te kunnen hebben op bestemmingspagina’s, in ieder geval wat betreft het onderdeel meta-description. De disciplines van zoekmachine adverteren en zoekmachine optimalisatie lijken op deze manier weer verder richting elkaar op te schuiven.

Gaat Google dit doorvoeren?

Adverteerders hebben tot nu toe altijd de volledige beheersing gehad over hun advertenties in AdWords, een van de sterke punten van het systeem. Sommige adverteerders kiezen er juist voor Google AdWords in te zetten, ook al hebben zij goede organische posities op bepaalde zoektermen. Met AdWords is het mogelijk om 100% controle te hebben op de advertentie en dus op het zoekresultaat. Wanneer Google besluit om de meta-description toe te voegen aan advertenties dan komt er mogelijk een einde aan het hebben van volledige controle over advertentieteksten en zou adverteerders tegen het hoofd kunnen stoten.

Vanuit de gebruiker gedacht biedt deze mogelijke toevoeging wel een verbetering op het gebied van relevante teksten en de pagina’s waar zij op landen. Adverteerders zullen kritischer moeten zijn over het gebruik van landingspagina’s. Maar met de grote en nieuwe feature voor de deur, namelijk het toepassen van de +1 buttons om zoekresultaten met onze vrienden te delen, zal het waarschijnlijk nog even duren voordat we deze aanpassing terugzien in campagnes.

Discussie- 2 reacties

Karel Geenen

7 april 2011, 08:52

Hebben jullie ook een bron bij dit artikel? Of een screenshot? Ben wel eens benieuwd hoe dat er dan uitziet ;-).

Reageer hier op

Michel Brok

7 april 2011, 16:06

Bronvermelding was inderdaad wel zo netjes geweest :), bij deze alsnog: yargon.nl/meta-description-in-adwords/

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF