Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Google AdWords: uw budget verhogen voor 100% zichtbaarheid?

Door: Redactie

Geschatte leestijd: 2 minuten

Er zijn veel nuttige statistieken in Google AdWords die niet (standaard) staan ingeschakeld in de Google AdWords interface. Omdat deze statistieken niet direct zichtbaar zijn, worden er regelmatig beslissingen gemaakt op basis van onvolledige informatie, zoals het verhogen of juist verlagen van het dagbudget.

Één van de nuttige tools die Google AdWords te bieden heeft, zijn de cijfers m.b.t. het vertoningsaandeel (vert. aandeel) . Het enige wat je hoeft te doen, is het toevoegen van enkele kolommen aan je Google AdWords dashboards, waarna je direct zeer waardevolle gegevens te zien krijgt voor het optimaliseren van je campagnes. In deze blog stellen we ons de vraag of we ons dagbudget wel of juist niet moeten verhogen  op basis van de volgende twee statistieken:

  • Vert. aandeel:  dit getal is het percentage vertoningen dat je hebt ontvangen, gedeeld door het geschatte aantal vertoningen waarvoor je in aanmerking kwam. Simpel gezegd, hoe hoger het getal, des te beter. Het liefste zien we een percentage van 100% of een getal daar net onder.
  • Verloren vert.aandeel (budget): deze kolom toont het percentage vertoningen dat je advertentie niet heeft ontvangen door een beperkt budget.

1. Vert. aandeel

Het vert.aandeel is een goed startpunt voordat je begint met het optimaliseren van een Google AdWords campagne.  Ben je dominant in de markt? Of heb je slechts grip op een klein stukje van de spreekwoordelijke taart? Doordat je inzicht hebt in waar je op dit moment staat, kun je beter beslissen hoe je verder wilt gaan. Als je nummer 1 bent, hoe blijf je dan nummer 1? En wat kun je juist doen om je concurrenten in te halen wanneer je achterblijft?

Wanneer je naar deze cijfers kijkt, is het belangrijk om jezelf de volgende vraag te stellen: “wat kunnen we doen om 100% vertoningsaandeel te krijgen?” Één van de opties is het simpelweg verhogen van je dagbudget zodat je, wanneer je reeds goede posities hebt, te allen tijde vertoond wordt en niet tegen een beperkt budget aanloopt.  Om te onderzoeken of budget inderdaad het probleem is, kijken we naar het verloren vert.aandeel (budget).

2. Verloren vert.aandeel (budget)

Jouw advertenties hebben slechts een vertoningsaandeel van 45%? Geen zorgen, dit kan o.a. komen door een niet toereikend budget. Door te evalueren hoeveel vertoningen je mist, puur vanwege het budget (vert.aandeel (budget)), kun je bepalen of je meer geld wilt steken in de campagne.

Het is erg belangrijk om alleen je budget te verhogen wanneer je zeker bent van de consequenties. Want wat als de campagne niet goed presteert en de kosten per conversie te hoog zijn om nog iets over te houden voor je eigen portemonnee?  Allereerst moet je dus bekijken of de campagne nog verder geoptimaliseerd moet worden voor een goede ROI. De waarde van elke conversie moet namelijk groter zijn dan het bedrag dat je uitgeeft om tot deze conversie te komen.

Voorbeeld 1:een negatieve ROI

Wanneer je gemiddeld € 20,- aan klikken uitgeeft om tot een verkoop te komen, maar slechts  € 15,-  voor die verkoop ontvangt, heb je geen geld verdiend en dus ook geen goed rendement uit je Google AdWords investering gehaald. Op dit moment heeft het dan ook geen zin om meer geld in de campagne te steken aangezien elke conversie je geld kost in plaats van oplevert.

Voorbeeld 2: een positieve ROI

Wanneer je gemiddeld € 5,- aan klikken uitgeeft om tot een verkoop te komen die  € 50,-  omzet oplevert, heb je geld verdiend en dus ook een goed rendement uit je Google AdWords investering gehaald. Op dit moment heeft het dan ook wel zin om meer geld in de campagne te steken wanneer je een vertoningsaandeel van onder de 100% hebt, aangezien elke conversie je geld oplevert.

Probeer de conversiecijfers zo optimaal en winstgevend mogelijk te krijgen binnen jouw campagnes. Pas als de campagne loopt als een trein (gelet op conversiestatistieken) verhoog je jouw Google AdWords budget. Alleen dan heeft het zin om een vertoningsaandeel van 100% te hebben en meer geld te steken in AdWords. Zoekwoorden die winstgevend zijn wil je namelijk voortdurend weergeven.

Conclusie

Statistieken met betrekking tot het vertoningsaandeel kunnen zeer waardevol zijn en een richting geven aan de mogelijkheden binnen je campagnes. Kijk dus ook eens naar waar het misloopt met je potentiële vertoningen, want deze moeten uiteindelijk tot potentiële verkopen leiden. Bepaal vervolgens of je jouw dagbudget wel of niet gaat verhogen.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF