Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Google AdWords verandert: 4 ontwikkelingen op een rij!

Door: Mark van Werven

Geschatte leestijd: 1 minuut

Deze blogpost verscheen eerder (12 oktober) op Molblog

Google AdWords advertenties bestaan al jaren uit een kop, een tweetal tekstregels en een zichtbare url. In de loop der jaren is hier weinig aan veranderd.  Google introduceert echter in snel tempo nieuwe geavanceerde advertentiemogelijkheden. Dit werd duidelijk tijdens ‘Think With Google‘, een meetup tussen bureaus en Google, vorige week in Dublin.

Na Universal Search nu ook Universal Ads
De organische – niet betaalde – zoekresultaten van Google hebben de laatste jaren al een metamorfose doorgemaakt. De organische resultaten bestaan al lang niet meer alleen uit tekstlinks naar websites, maar bevatten ook verwijzingen naar video’s, foto’s, Google maps,  nieuwsblogs en tegenwoordig ook Twitter berichten. Deze samenvoeging van zoekresultaten wordt aangeduid als blended search  of universal search.

De Google AdWords advertenties staan een soortgelijke ontwikkeling te wachten. Google noemt het nieuwe type advertenties universal ads. De V.S. loopt voorop qua introductie hiervan. In Europa zal dit grotendeels in 2011 plaatsvinden. Hieronder vier belangrijke ontwikkelingen op een rij:

1. Sitelinks in AdWords
Sitelinks in AdWords zijn al te zien in Google.nl. Net als binnen de organische zoekresultaten kunnen sitelinks opgenomen worden bij een advertentie. Hierdoor is het mogelijk om bij één advertentie meerdere links op te nemen naar een website.

Screenshot van AdWord Sitelinks: ook al in Nederland is geïntroduceerd

2. Producten tonen in AdWords Ad
Een andere nieuwe toepassing is het opnemen van meerdere producten direct bij een advertentie. Die producten kunnen vanuit de advertentie worden opengeklikt met daarbij een foto per product, de prijs en een deeplink.

Voorbeeld van product extensions in AdWords (in de V.S. al actief)

Zo kunnen bij een generieke zoekopdracht, bijvoorbeeld een zoekopdracht naar een fotocamera, meteen meerdere concrete camera’s aangeboden worden. Deze toepassing zal volgend jaar in Nederland gebruikt kunnen gaan worden. In de V.S. zijn de zogenaamde ‘product extensions‘ al enige tijd optioneel in AdWords.

3. Campagnes o.b.v.  productfeeds
Een andere optie die Google steeds verder uitwerkt, is het compleet ontsluiten van productfeeds. De productfeed  met daarin alle producten van een adverteerder, wordt door Google omgezet in een campagne waarbij Google zelf de biedingen, teksten, productfoto’s en relevante zoektermen bepaalt. Afrekenen doe je vervolgens als adverteerder op basis van aantallen verkopen (Cost Per Action ofwel CPA).

4. En meer…
Andere integraties binnen Google AdWords advertenties die er aan komen zijn ratings, maps en video. Met name de video integratie is nog experimenteel.

Al met al verandert de wijze van adverteren met Google AdWords drastisch. Per branche biedt dit andere kansen. Zo is een Google Maps integratie interessant voor horeca gelegenheden.  Denk aan het targetten van consumenten die zoeken naar de dichtstbijzijnde pizza keten. Video integratie is interessant om trailers van nieuwe films te tonen.

Actief beheer van campagnes en het testen van verschillende opties is cruciaal om de mogelijkheden te achterhalen en optimaal toe te passen.

Bron afbeelding 2: adwords.blogspot.com

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF