Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Google Analytics Certified Partner Summit 2012 – dag 1

Door: Ineke Waas

Geschatte leestijd: 2 minuten

Tribal Internet Marketing is Google Analytics Certified Partner en jaarlijks komen alle partners samen tijdens de Google Analytics Certified Partner Summit. Dit jaar ben ik namens Tribal aanwezig en ik zal verslag doen van de interessante ontwikkelingen die gepresenteerd zijn tijdens dit jaarlijkse event.

Universal Analytics

De belangrijkste verandering is dat Google Analytics meer gaat focussen op de gebruiker van een website. Het gaat erom de bezoeker te volgen over verschillende sessies, over verschillende kanalen en uiteindelijk zelfs offline. Alle nieuwe ontwikkelingen en aanpassingen die zijn gepresenteerd tijdens de eerste dag zijn hieraan te relateren. Het valt allemaal onder de noemer ‘Universal Analytics’.

Op dit moment draait het in Google Analytics voornamelijk om sessies, oftewel wat gebeurt er tijdens een bezoek op de website? Maar vaak komen mensen meerdere keren terug op een site voordat ze daadwerkelijk overgaan tot een conversie. Het is veel interessanter om te weten wat de bezoeker over de verschillende bezoeken heen doet om uiteindelijk over te gaan tot conversie, dan wat er binnen één van die bezoeken gebeurt.

Aanpassingen in Google Analytics

Hieronder zal een aantal aangekondigde aanpassingen in Google Analytics besproken worden.

– Nieuw tracking protocol
Er wordt een nieuw tracking protocol gelanceerd waarbij de cookies kleiner worden en die het onder andere mogelijk maakt om te werken op bezoekers ID. Aan een bepaalde bezoeker kan op basis van bijvoorbeeld inloggegevens een uniek ID meegegeven worden. Dit unieke ID volgt de bezoeker over de verschillende apparaten die hij gebruikt (als hij ingelogd is) en zo kan het gedrag over die verschillende apparaten gemeten worden.

– Attribution modelling
‘Attribution modelling’ wordt ook in de publieke Google Analytics geïntegreerd en is dus niet meer alleen beschikbaar binnen Google Analytics Premium. In de publieke Google Analytics zitten al multi channel reports waarmee al te zien is waar bepaalde bronnen in het conversiepad zitten. Maar met attribution modelling wordt het ook mogelijk om waarde toe te kennen aan de verschillende bronnen. Het kan zijn dat de eerste klik het meest waardevol is, maar het is ook mogelijk om de eerste en laatste klik gelijkwaardig te maken. Ze willen zelfs zover gaan dat er een model gecreëerd wordt op basis van de bestaande data, dit is dus volledig aangepast aan de situatie van de site die gemeten wordt.

– Periode voor conversie aanpassen
In het multi channel rapport wordt het bovendien mogelijk om de periode voor de conversie aan te passen. Op het moment zie je altijd het pad gedurende de 30 dagen voor de conversie. Nu wordt het mogelijk om dit aan te passen naar 90 dagen voorafgaand aan de conversie.

– Kostendata importeren
Het wordt mogelijk om kostendata te importeren in de multi channel rapporten, zodat meteen de ROI te zien is. Hierbij gaat het niet alleen om Google AdWords data, maar het wordt ook mogelijk om andere kostendata te importeren.

– Custom dimensions en metrics
Dit houdt in dat custom variables gebruikt kunnen worden als dimensies om bijvoorbeeld segmenten aan te maken.

– Unified segmentation
Geavanceerde segmenten worden nog geavanceerder. Ze kunnen niet alleen op bezoek (sessie) niveau toegepast worden, maar ook op bezoekersniveau. Er kunnen opeenvolgende filters opgenomen worden: dus bijvoorbeeld bezoekers die binnen gekomen zijn via Google AdWords en geland zijn op landingspagina x.

Al met al heel veel interessante ontwikkelingen die eraan komen binnen Google Analytics. En dit was pas dag 1 van de Google Analytics Certified Partner Summit!

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF