Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Google Analytics doelen importeren in AdWords

Door: Pieter Willemsen

Geschatte leestijd: 1 minuut

Gebruikers van zowel Google AdWords als Google Analytics hebben sinds kort de mogelijkheid om de in Google Analytics ingestelde doelen en transacties direct te importeren in hun AdWords account en ze te gebruiken als conversie. Hierdoor is het mogelijk om de analytics conversiegegevens van AdWords campagnes rechtstreeks in de interface van AdWords te bekijken. In het verleden was dit alleen mogelijk als ook AdWords “Conversies bijhouden” was ingeschakeld in AdWords en de data werd utgewisseld met Google Analytics.

De voordelen
Enkele voordelen van het gebruiken van het bijhouden van conversies in combinatie met Google Analytics:

  • Eenvoudige toegang tot Analytics-doelen, -transacties en -sessiegegevens over je AdWords-advertentie klikken.
  • Meer informatie over doelen en hoe je deze instelt voor je website.
  • Conversies van AdWords en doelen en transacties van Google Analytics worden naast elkaar weergegeven. Zo kun je sneller meer mogelijkheden vinden voor de optimalisatie van uw advertentiecampagnes. Hoewel adverteerders hun gegevens van Google Analytics moeten koppelen aan Conversies bijhouden van AdWords om statistieken weer te geven, hoeven ze de AdWords-code voor het bijhouden van conversies niet op conversiepagina’s van Google Analytics te plaatsen.
  • De gegevens van Google Analytics worden automatisch geïmporteerd in de Conversion Optimizer. Dit is een in AdWords geïntegreerde bidmanagement tool die op basis van een vooraf ingestelde maximum CPA zo veel mogelijk conversies realiseert. De Conversion Optimizer optimaliseert de plaatsing in de “veiling” om er voor te zorgen dat je alleen slecht-converterende klikken ontvangt wanneer deze goedkoop zijn, terwijl je ook zoveel mogelijk winstgevende klikken ontvangt die veel conversies leveren. Als je hiervoor in aanmerking wilt komen, moet “Conversies bijhouden” worden ingeschakeld en moeten er tijdens de campagneperiode ten minste 30 conversies zijn uitgevoerd in de laatste 30 dagen.

Instructie
Hieronder wordt beschreven hoe het importeren van uw Google Analytics Doelen en Transacties in AdWords in z’n werk gaat. Uiteraard moeten de Google Analytics en AdWords accounts gekoppeld zijn en dient er ten minste één Google Analytics doel te zijn ingesteld of tenminste één Google Analytics transactie te worden bijgehouden. Verder moet ook ‘enable data sharing’ in Google Analytics worden ingesteld.

analytics-doelen-in-adwords-small

Importeren van doelen in AdWords:

1. Navigeer naar de “Conversiecode” pagina in uw AdWords-account.
2. Klik op ‘Uw Analyticsdoelen en transacties koppelen”.
3. Selecteer de doelen of transacties die je wilt bijhouden uit de lijst.
4. Bewerk desgewenst de naam van de actie, zodat je de doelen in de AdWords-rapporten kunt onderscheiden.
5. Klik op “Link” aan de onderkant van de tabel om de koppeling te voltooien.

Dat is alles. De ingevoerde Doelen en Transacties worden nu weergegeven in je account, samen met AdWords conversiestatistieken. Je kunt deze gegevens gebruiken om te zien welke advertenties, zoekwoorden en campagnes de beste ROI opleveren en op basis van deze informatie de campagnes verder optimaliseren.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF