Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Google Analytics Partner Summit – dag 2

Door: Emmy Faes

Geschatte leestijd: 2 minuten

Na de eerste dag (“Product Innovations”) werd het Google Analytics Partner Summit vervolgd onder het thema “Beyond the Site”

De start van deze dag was een beetje traag, omdat de eerste prestatie – over de impact van het gebruik van analytics op de bedrijfsresultaten – vrij droog werd gepresenteerd. Bovendien is dit onderzoek nog in het beginstadium, hopelijk worden de resultaten volgend jaar gepresenteerd.

Maar na deze sessie ging alles een stuk sneller.

Het grootste deel van de dag werd besteed aan de aangekondigde nieuwe mogelijkheden van Google Analytics. Veel functies konden al ‘live’ worden getoond, wat duidelijk maakte dat het geen concepten zijn, maar dat ze daadwerkelijk binnen afzienbare tijd (weken, maanden) geintroduceerd kunnen worden.

Zoals eerder gezegd mogen we nog niets verklappen over alle nieuwe ontwikkelingen, maar je mag ons op onze blauw/groene en bruine ogen op geloven dat ze interessant zijn voor iedereen, en veel meer inhouden dan kleine aanpassingen.

Business: marketing, privacy en de partners

Naast de functionaliteit van Google Analytics was er ook veel ruimte voor uitleg en discussie over ander zaken waar iedere Google Analytics Partner mee te maken heeft. Hoe je Google Analytics introduceert bij klanten bijvoorbeeld, maar op dit moment is met name privacy belangrijk.

Over dit laatste blijkt dat de aandachtspunten per regio erg verschilt. In Amerika gaat het met name om te voorkomen dat Personal Identifying Information (PII) wordt opgeslagen, in Europa is de cookie-wetgeving een hot issue. Google was wel erg blij dat ze tegenwoordig weer juridisch op een lijn zitten met de Duitse wetgeving, en daar dus zonder problemen gebruikt kan worden.

Techniek: functionaliteiten, data model en sampling

De technische sessies werden over het algemeen als boeiender beschouwt, maar dat zal ongetwijfeld te maken hebben met de nieuwe functionaliteit die daar nog eens dieper werden toegelicht als de vorige dag.

Bijzonder interessant – in ieder geval voor technisch geïnteresseerden – was een uitleg over het data model.
Hoe wordt de data verzameld, opgeslagen en geaggregeerd – en wat zijn de implicaties daarvan op de rapportages? Een van de belangrijkste frustraties van Google Analytics blijft de zogenaamde ‘sampling’, waarbij er in specifieke gevallen met een subset van de data wordt gewerkt (vanwege snelheid).
Sagnik Nandy vertelde wanneer exact de sampling wordt toegepast, en wat de statische berekening is die hier achter zit.

Als kleine toegift werden nog wat toekomstplannen op tafel neergelegd, die de harten van veel analisten maar vooral techneuten harder deed kloppen…

Android en Google Plus

Twee presentaties waren een beetje een vreemde eend in de bijt, omdat weinig met Google Analytics van doen hadden.

Allereerst een uitleg over Android: Marc Vanlerberghe vertelde over de geschiedenis van Android, en de mogelijkheden van het platform. Met praktische voorbeelden door middel van de nieuwste Android smaak “Icecream Sandwich” toonde hij live de kracht van het platform.

Google Plus – de belangrijkste product-introductie van het jaar voor Google – werd uitgelegd door Brett Crosby. De start, meerwaarde en vooral het potentieel van Google Plus duidelijk gemaakt. Met name de Hangouts kreeg hier veel aandacht  , en het zou me niet verbazen dat ze de kracht hiervan gaan inzetten om Google Plus op de kaart te zetten.

Afsluiting

Aan de Google Analytics Summit kwam rond half zes een officieel einde, met een flinke uitloop in de avond dankzij een netwerk-borrel inclusief optreden van een band.

Vanuit Google werd iedereen bedankt voor haar/zijn komst, en de reacties en ideeën die zijn ingebracht. Maar wij moeten ook Google bedanken voor twee fantastische dagen vol innovatie en inspiratie.
Die dank werd overigens door velen in geld omgezet door aankopen van goodies in de Google Store..

Discussie- 1 reactie

Google Analytics Partner Summit 2014 – dag 1 - sqoops

25 september 2014, 11:27

[…] berichten:  – Google Analytics Partner Summit – dag 2  – Google Analytics Certified Partner Summit 2012 – dag 1 […]

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF