Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Google Analytics Sociaal is er!

Door: easy_admin & Redactie

Geschatte leestijd: 3 minuten

Google Analytics kondigde onlangs al aan dat het de sociale rapporten zou gaan uitbreiden. Sinds 12 april hebben wij dan ook toegang gekregen tot deze feature. In het verkeersbronnenrapport zijn er (onder sociaal) zes knoppen bijgekomen in het menu, maar welke informatie vind je hier en wat kun je ermee? Een samenvatting vind je hieronder.

Overzicht

In het overzichtrapport probeert Google Analytics met een blauwe stip overzichtelijk weer te geven wat de waarde is van social media voor jouw website.

Google Analytics Sociaal - Sociale Waarde

In één oogopslag zie je hoe vaak een sociale bron de laatste interactie van een klant was voor een conversie (de donkerblauwe stip), hoe vaak een sociale bron assisteerde in een conversie (de lichtblauwe circel) én het aantal totale conversies (de witte circel). Deze informatie is verder uitgewerkt in het conversiesrapport.

Bronnen

Het bronnenrapport is eigenlijk vergelijkbaar met het verwijzingenrapport. Het enige verschil is dat in het bronnenrapport onder sociaal alleen de sociale bronnen worden meegenomen. Hier kun je goed analyseren hoe mensen die uit een sociale bron zijn gekomen zich gedragen op je site.

In dit rapport zit ook de ‘slapende Mickey Mouse’ voor het eerst verstopt. Dit icoontje geeft aan dat het sociale netwerk een ‘social hub partner’ is en dus data rechtstreeks naar Google Analytics stuurt over de activiteiten die plaatsvinden op dit sociale netwerk. Wanneer je op de slapende Mickey Mouse doorklikt, krijg je meer informatie over de gedeelde url. Je kunt ook zien wát er mee gebeurd is. Als er bijvoorbeeld activiteit rondom een url op Google+ is geweest dan kan dit betekenen dat deze is ‘geplust’ of dat deze is gedeeld of dat er commentaar op is gegeven. Dit is zichtbaar in het ‘sociaal netwerk en actie’ tabblad. Bovendien kun je nóg een keer doorklikken naar ‘activiteitenstream’ waar de off-site activiteiten per sociaal netwerk in een tijdlijn worden weergeven.

Pagina’s

Sociale activiteit off-site hoeft natuurlijk niet per se bezoek op te leveren. Daarom is het paginarapport zeker zeer interessant. In dit overzicht zie je namelijk per pagina op je website het aantal ‘activiteiten op gegevenshub’. Wanneer je in dit rapport op een url doorklikt, kun je dus zien waar en hoe deze gedeeld is. Zie bijvoorbeeld onderstaande voorbeelden waarbij een url op Read It Later is gelezen en bewaard en waar op Google+ iemand een pagina een +1 heeft gegeven. Deze activiteiten hebben dus niet per se bezoek opgeleverd maar zijn wel geregistreerd in Google Analytics.

Omdat dit om twee pagina’s gaat, krijg ik deze twee rapporten nog niet gemakklijk in één overzicht. Heeft iemand hier misschien al meer ervaring mee? Ik hoor het graag in de comments! Mochten wij hier updates van zien dan laten we het ook zeker horen.

Conversies

Het conversierapport is een verdere uitwerking van de informatie die je reeds krijgt in het overzichtrapport. In dit rapport wordt per sociale bron uitgesplitst aan hoeveel conversies een bron heeft bijgedragen en hoe vaak een bron als laatste klik heeft bijgedragen aan een conversie. Met dit rapport zullen veel internet marketeers hun bazen kunnen laten zien dat de bijdrage van sociale netwerken toch nog erg hoog kunnen zijn.

Sociale plug-ins

Het sociale plug-ins rapport is een rapport dat we al kennen. Voorheen vonden we dit rapport onder doelgroep – sociaal – actie. Het geeft weer wat er op je website gebeurt. Er is een speciale code nodig om dit goed te kunnen meten (behalve voor Google+ natuurlijk) maar je kunt dan zien hoe vaak mensen op je site op een Facebook like-button klikken of hoe vaak ze iets via Twitter delen via een tweet-button op je site. We zien hier dus de on-site sociale acties die plaatsvinden.

Sociale bezoekersstroom

Ook dit rapport is een verdere uitwerking van een rapport dat reeds bestond. Bezoekersstroom (onder doelgroep) liet al zien hoe het gros van de bezoekers zijn weg baant door je website. Het sociale bezoekersstroomrapport geeft dit ook weer, en dan gegroepeerd per sociale bron. Dit is vooral handig om te analyseren of bezoekers vanaf sociale bronnen op de juiste landingspagina’s terechtkomen of dat deze totaal niet aansluiten bij de verwachting, dan zou je dus bijvoorbeeld hoge exit percentages zien in dit rapport.

Samenvatting

We hebben alle nieuwe rapporten kort besproken. Waar zit nu de waarde in deze nieuwe rapporten? Ik denk zelf dat dit vooral zit in de off-site activiteiten informatie en in de conversierapportage. De eerste biedt grote mogelijkheden tot het beter analyseren waar en wanneer er over je gesproken wordt en zal in de toekomst misschien social media monitoren overbodig maken. De conversierapportage geeft goed inzicht in de bijdrage van social media in je conversies en zal menig baas er misschien toch van overtuigen om meer in social te investeren als hij ziet dat het ook daadwerkelijk iets opbrengt. Ik hoor ook graag wat jullie vinden. Waar zit de waarde in deze rapporten en waar ga jij naar kijken als je Google Analytics induikt?

Discussie- 1 reactie

Vind backlinks met Google Analytics | Paula Latifa . nl | Online Marketeer & SEO specialist

27 februari 2013, 21:37

[…] maand schreef ik al over de nieuwe sociale rapporten die in Google Analytics te vinden zijn. Deze maand heeft Google deze rapporten uitgebreid met […]

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF