Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Google Analytics uitbreiden met ‘Meet UserReport’

Door: Bart Linskens & Redactie

Geschatte leestijd: 1 minuut

Google Analytics is de meest gebruikte tool om te bekijken wat de bezoekers op je website doen. Onderstaande vragen kunnen allemaal door dit programma worden beantwoord.

  • Hoe navigeren ze zich door de website?
  • Waar komen ze geografisch vandaan?
  • Met welk apparaat hebben ze mijn website bezocht?

Echter zouden online marketeers en eigenaren van een bedrijf natuurlijk nog meer informatie willen hebben over hun (potentiële ) klanten  ofwel bezoekers van de website. Om nog meer inzicht te krijgen in je bezoekers dien je extra informatie te vergaren over je klanten met behulp van onderstaande vragen:

  • Wie zijn je klanten (man/vrouw)?
  • Zijn ze oud of jong (leeftijd)?
  • Wat vinden ze leuk of niet leuk aan je website?

Bovenstaande vragen worden door Google Analytics helaas nog niet beantwoord. Je hebt natuurlijk de mogelijkheid om bezoekers die gegevens hebben achtergelaten, bijvoorbeeld door middel van het inschrijven voor een nieuwsbrief, te gaan contacteren om deze gegevens te achterhalen. Dit zal echter vaak een tijdrovende klus zijn. Nu bestaat er de mogelijkheid deze informatie toch beschikbaar te maken in Google Analytics door middel van het ‘Meet UserReport’.

‘Meet UserReport’

Met deze tool heb je de mogelijkheid om online surveys te combineren met de data in Google Analytics. Het rapport geeft je buiten de ‘oorspronkelijke’ Google Analytics data ook inzicht in de zaken als:

  • man/vrouw
  • leeftijd
  • inkomen

Door middel van een online vragenlijst over usability en demografische kenmerken beschikt deze tool over informatie die je nodig kunt hebben om betere en meer geschikte advertentiekanalen te kiezen. Het toevoegen van eigen vragen is ook mogelijk. Hierdoor kun je snel beschikken over de informatie waarnaar jij op zoek bent!

Integratie met Google Analytics

Met één klik kun je Google Analytics koppelen aan het ‘Meet UserReport’, hiervoor dien je wel eerst een broncode te plaatsen in de <head> sectie van je website.

Hoe gaat het in zijn werk?

  1. Allereerst ga je naar www.userreport.com
  2. Maak vervolgens een gratis account aan.
  3. Plaats de broncode die je ontvangt in de <head> sectie van je website.
  4. Klik op de button: ‘Autoriseer UserReport tot gebruik van Google Analytics data’ en kies vervolgens welke website er gesynchroniseerd moet worden.

Vanaf dit moment kun je zelf vragen bedenken zodat je inzicht krijgt in datgene wat je wilt weten van de bezoekers van je website. Dit geeft je een uniek inzicht en een compleet beeld van je bezoekers, waardoor je op een gerichte manier geschikte advertentiekanalen kunt kiezen, beheren en optimaliseren.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF