Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Google Customer Match: Koppel al je klanten aan Google AdWords

Door: Kimberley Nelis

Geschatte leestijd: 3 minuten

Een nieuwe mogelijkheid is sinds oktober 2015 toegevoegd aan Google AdWords: Google Customer Match oftewel ‘Klantenmatch’.  Met Google Customer Match is het mogelijk een lijst met e-mailadressen aan het Google AdWords account toe te voegen waar Search Campagnes aan kunnen worden gekoppeld.

Search

Het werkt in principe grotendeels hetzelfde als Remarketing Lists for Search Ads (RSLA) aangezien je een doelgroep gebruikt om te targeten of een bodaanpassing toepast op deze specifieke doelgroep, zodra de mensen in deze doelgroep gebruik maken van de zoekmachine van Google. Zo kun je juist meer of minder bieden voor mensen die reeds met je bedrijf in contact zijn geweest. Let op het is dus alleen mogelijk in Google Search en niet in Google Display.

Koppel e-mail lijsten aan je AdWords Search campagnes met Google Customer Match

 

Vereisten

Er zijn uiteraard enkele vereisten waar aan voldoen moet worden om gebruik te kunnen maken van Google Customer match;
– De e-mailadressen dienen aangeleverd te worden in een CSV bestand van maximaal 17 MB;
– Klanten dienen te zijn ingelogd met hun Google-account zodat Google ze kan herkennen. (Alleen klanten met een Google account worden dus geretarget);
– E-mailadressen dienen te worden gescheiden door een komma of regeleinde;
– E-mailadressen van klanten die jonger dan 13 jaar zijn, zijn uitgesloten;
– Daarnaast zijn er beperkingen met betrekking tot het gebruiken van gevoelige informatie (zoals een negatieve financiële situatie of gezondheidsinformatie);
– Let op: de lijsten zijn niet dynamisch. De lijst dient handmatig up to date gehouden te worden.

Privacy

Omdat het om persoonlijke informatie gaat heeft Google ook gedacht over privacy. Zo is het mogelijk de lijst met e-mailadressen te hashen. Op die manier kan niemand die de lijst inziet de e-mailadressen herkennen. Uiteraard gaat Google vertrouwd om met de informatie maar voor bedrijven geeft dit toch een extra zekerheid dat Google niet beschikt over deze gevoelige informatie.

Daarnaast heeft Google nog een privacybescherming ingebouwd. Zo kan, bij meerdere gebruikers van een account, niet iedereen de lijsten zien onder het tabblad ‘Doelgroepen’. Alleen gebruikers met beheerderstoegang tot het Childaccount-niveau kunnen lijsten van elkaar zien. Een gebruiker die toegang heeft op MCC niveau kan deze lijsten dus niet inzien.

Kansen en strategieën

Google Customer Match biedt vele kansen. Het grootste voordeel is dat je cross device mensen kunt retargeten. Zolang klanten zijn ingelogd met hun Google account, worden ze herkend en kan de targeting of bodaanpassing worden toegepast. Geadviseerd is om vooraleerst de doelgroepen aan te maken en te volgen. Gedragen bezoekers die ‘klant’zijn, zich inderdaad anders dan ‘nieuwe’ bezoekers? Aan de hand van deze resultaten kan dan een strategie worden vastgesteld waarmee  specifiek getarget kan worden of een bodaanpassing kan worden toegepast.

Koppel e-mail lijsten aan je AdWords search campagnes met Google Customer Match

Het is ook mogelijk verschillende strategieën vast te stellen, passend bij de doelgroep en doelstelling van je bedrijf. Zo lijkt het wellicht voor de hand liggend om één lijst toe te voegen met alle e-mailadressen maar denk ook eens aan het volgende;

Verschillende doelgroepen
Maak een splitsing op verschillende doelgroepen. De klantgegevens zijn bijvoorbeeld op verschillende manieren verzameld. Maak daar een verdeling in. Voorbeelden;
– Klanten die een item op de website hebben gekocht (wellicht zelfs een onderscheid in de hoeveelheid conversies en daarmee dus hoe ‘trouw’ een klant is)
– Klanten die zich hebben ingeschreven voor een nieuwsbrief
– Klanten die zich in de fysieke winkel hebben aangemeld

Verschillende productgroepen
Daarnaast kun je natuurlijk ook een specifieke indeling maken op productgroepen. Heeft iemand bijvoorbeeld interesse getoond of zelfs een conversie gedaan op ‘kinderkleding’, dan kun je wellicht deze doelgroep op de search campagne kinderkleding extra pushen door een bodverhoging toe te passen. Het is dan namelijk aannemelijk dat deze bezoekers hier wederom in geïnteresseerd zijn.  Dit zelfde geldt bijvoorbeeld voor een ‘Wintersportvakantie’ circa een jaar na voorgaande boeking.

Loyaliteitsprogramma
Tevens is het mogelijk nieuwe specifieke campagnes aan te maken voor doelgroepen met e-mailadressen. Zo kun je bezoekers een advertentie laten zien die landt op een specifieke pagina. Denk daarbij aan kortingen of speciale aanbiedingen. Uiteraard wil je dat de klant zo min mogelijk doorheeft dat hij/zij geretarget wordt dus pas op dat je het niet ‘Too Obvious’ maakt.  Dit kan je klanten namelijk alleen maar afschrikken.

Uitsluiten
Naast het targeten en meer bieden kun je er natuurlijk ook voor kiezen je klanten uit te sluiten voor weergave van je advertenties. Wanneer je bijvoorbeeld een product of dienst aanbiedt die iemand maar 1 maal in een lange periode afneemt, zijn de mensen die deze reeds hebben afgenomen niet meer interessant.

Het kan natuurlijk ook altijd een slimme tactiek zijn om Google Customer Match eerst generiek toe te passen waarna later kan worden geoptimaliseerd en uitgebreid. De mogelijkheden zijn eindeloos maar pas op dat het beheerbaar en overzichtelijk blijft!

Op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen en handige tips om meer uit je online marketing te halen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en neem ook eens een kijkje op het Tribal blog!

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF