Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Geplaatst door

30 september 2016

Door te zorgen dat Google Analytics op de juiste manier geïmplementeerd is en de data te analyseren verkrijg ik inzicht in de prestaties van de website.

Lees meer over mij >>

Google Data Studio 360 nu ook in Nederland beschikbaar

Door: Ineke Waas

Geschatte leestijd: 2 minuten

Begin dit jaar is de Google Analytics 360 Suite geïntroduceerd. Hierin worden alle Google Analytics producten zoals Google Tagmanager, de attributie tool Adometry en Google Analytics Premium samengevoegd. Daarnaast zijn twee nieuwe producten toegevoegd; de a/b test tool Optimize 360 en de rapportage tool Data Studio 360. Een veelbelovende tool waar we lang op moesten wachten, maar die nu eindelijk ook in Nederland beschikbaar is. Analytics specialist Ineke praat je bij.

 

Positieve reacties op Google Data Studio 360

Het voordeel van een poosje moeten wachten op een tool, is dat anderen er al mee getest hebben. Je weet dus nog voor je begint of een tool goed is of tegenvalt. In dit geval is mijn eerste beoordeling van de Google Data Studio 360 erg positief. Onderstaand een overzicht van de mogelijkheden van de tool. Zo kun je met Google Data Studio 360:

  • Data op allerlei manieren weergeven zoals met tabellen, meerdere soorten grafieken, cirkeldiagrammen, kaarten. Daarnaast kun je tekst, afbeeldingen en vormen toevoegen;
  • Eenvoudig een koppeling maken met Google Analytics data;
  • De standaard koppeling gebruiken voor het ophalen van data uit AdWords, YouTube en de andere Google Analytics producten;
  • Andere gegevens gebruiken in de rapporten via Google spreadsheet;
  • Zelf statistieken en dimensies ‘berekenen’ voor de databron die je hebt toegevoegd. Denk bijvoorbeeld aan verkoopregio’s waarbij je onderscheid wilt maken tussen Noord- en Zuid-Europa, dit zit namelijk niet standaard in Google Analytics. Je kunt hier zelf een dimensie aanmaken waarin je Noorwegen en Zweden etc. aan ‘Noord-Europa’ en Italië en Spanje aan ‘Zuid-Europa’ toekent. Handig, want hiermee vergelijk je het aantal bezoeken en de opbrengst. Een voorbeeld van een statistiek die je kunt berekenen is het conversiepercentage van gebruikers in plaats van het standaard conversiepercentage voor sessies;
  • Filters op de rapportage toepassen waarmee je bijvoorbeeld kunt switchen tussen de resultaten van Organic en AdWords verkeer;
  • Vergelijkingen maken met de vorige periode of vorig jaar;
  • De opmaak van het dashboard en elke individuele widget naar je eigen wensen aanpassen;
  • Rapporten en databronnen eenvoudig delen door andere personen rechten te geven om alleen data te bekijken of ook te laten bewerken. Zo kunnen meerdere mensen aan hetzelfde rapport werken.

Onderstaand een screenshot hoe dit er in de praktijk uitziet:

Alles over Google Data Studio 360

Ruimte voor verbetering

Natuurlijk is ook deze tool niet perfect en zijn er nog enkele beperkingen aan de tool. Onderstaand de belangrijkste op een rij:

  • Data Studio is nog in bèta. Er kunnen dus nog zaken zonder aankondiging veranderen;
  • Je kunt (nog) geen real-time data toevoegen, het is dus echt rapportage achteraf;
  • Je kunt (nog) geen segmenten gebruiken om data te filteren. Dit betekent bijvoorbeeld dat je niet ‘alle gebruikers die meerdere aankopen hebben gedaan’ als statistiek kunt laten zien;
  • Custom dimensies en custom statistieken zijn (nog) niet beschikbaar. Via deze custom dimensies en statistieken kun je de data in Google Analytics verrijken. Denk hierbij aan een dimensie ‘wel of niet ingelogde bezoekers’. Deze data kun je dus nog niet gebruiken in je rapportage;
  • Via de gratis versie kun je per account slechts vijf rapporten aanmaken. Echter in één rapport kun je verschillende pagina’s aanmaken. Dus over het algemeen zal één account voor een organisatie meer dan voldoende zijn.

Ik verwacht echter dat de real-time data, het gebruik van segmenten en de custom dimensies en custom metrics in de (nabije) toekomst nog wel toegevoegd worden.

 

Heb ik een apart account nodig voor Google Data Studio 360?

Als je een Google Analytics account hebt, heb je ook een Data Studio account. Dat is toegankelijk via datastudio.google.com. Hierin staan ook een aantal voorbeeldrapporten waarin je direct kunt zien wat voor mogelijkheden er zijn. Duik er dus eens in en bekijk waar de mogelijkheden liggen voor jouw organisatie. Of neem vrijblijvend contact op met onze Analytics specialisten, we vertellen je graag meer. Succes!

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF