Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Bieden bredere blokken in SERP nieuwe kansen voor SEO?

Door: Emmy Faes

Geschatte leestijd: 2 minuten

In navolging van het verdwijnen van de AdWords advertenties aan de zijkant van de zoekresultatenpagina is Google nu aan het testen met bredere blokken in de SERP. SEO specialist Sander vertelt meer over dit experiment en de potentiële nieuwe kansen die dit biedt voor online marketeers.

Minder advertenties, meer ruimte voor andere zaken

Sinds februari 2016 is Google gestopt met het vertonen van advertenties aan de rechterkant van de zoekresultaten pagina (SERP) en de afgelopen weken is Google weer volop aan het testen met nieuwe veranderingen in de SERPs. De witruimte die is ontstaan na het verwijderen van de tekstadvertenties heeft er namelijk voor gezorgd dat Google is gaan testen met bredere blokken op de SERPs. Inmiddels zijn de tests van Google voor een groot deel doorgevoerd, wat extra mogelijkheden biedt om op te vallen en een hoger click-through-rate (CTR) te realiseren.

Wat is er veranderd?

De update van Google heeft een significante invloed op de organische zoekresultaten, waarbij we met de volgende ‘harde’ aanpassingen rekening moeten houden:

  • Meta-titel: voorheen een maximale lengte van 50-60 karakters zoals is terug te zien in een artikel van Moz.com. Met de nieuwe update van Google kun je 70 à 71 karakters in de titel tag kwijt. Een aanzienlijke stijging waardoor er zeker 1 en misschien wel 2 extra woorden toegevoegd kunnen worden. Het maximum aantal pixels was voorheen 500 en is met de update gestegen tot een maximum lengte van 600 pixels;
  • Meta-beschrijvingen: ook de meta-beschrijvingen zijn aanzienlijk veranderd. Volgens SearchEngineJournal zijn de beschrijvingen met 100 karakters per lijn toegenomen en zal de beschrijving op 3 regels te lezen zijn in plaats van de oorspronkelijke 2 regels. Dit is echter nog niet volledig uitgerold, aangezien de beschrijvingen momenteel nog steeds op 2 lijnen worden weergegeven.

Onderstaand een voorbeeld van de oude en nieuwe zoekresultaten pagina in Google.

Google experimenteert met bredere blokken in de SERP

Extra ruimte voor organische zoekresultaten?

De verschuivingen in de breedte kunnen er voor zorgen dat de organische zoekresultaten verschuiven naar een hogere positie op de SERPs, omdat de beschrijvingen in sommige gevallen een regel minder nodig hebben. Volgens TheSEMpost.com wordt daarnaast de hoogte van de overige features verkleind, zoals is te zien op onderstaande afbeelding.

Google experimenteert met bredere blokken in de SERP

Tevens wordt de breedte van de lokale 3-pack aangepast, waardoor ook hier nieuwe mogelijkheden zullen ontstaan voor het creëren van meer zichtbaarheid.

Google experimenteert met bredere blokken in de SERP

Een mooie ontwikkeling voor de SEOs onder ons, nadat we eind vorig jaar nog een flinke klap te verduren kregen door de 4 tekstadvertenties, knowledge graph en local pack.

Wat betekent dit voor de SEO activiteiten?

Aangezien Google de update vooralsnog niet heeft bevestigd, is het te vroeg om de SEO strategie aan te passen aan de hand van hetgeen hierboven is beschreven. Toch is het belangrijk om alvast na te gaan denken over de impact die het definitief doorvoeren van deze tests zal hebben op de organische zoekresultaten en de manier waarop we de SEO activiteiten uitvoeren.

Het meest voor de hand liggende voordeel is de vergrote ruimte voor de organische titels en beschrijvingen in de SERPs. Door de langere titel kunnen er meer (zoek)woorden toegevoegd worden en kan er een betere focus gelegd worden op long tail zoekwoorden.

De grotere ruimte kan tevens worden gebruikt om titels en beschrijvingen meer wervend te maken, waardoor een hogere click-through-rate gerealiseerd kan worden. CTR is op zijn beurt weer een belangrijke ranking factor volgens Google.

Ten slotte kunnen bedrijfsnamen makkelijker in de titel geplaatst worden zonder dat dit ten koste gaat van eventuele zoekwoorden of relevante content.

Denk na over je online strategie

Nog even afwachten dus. Zoals ik hierboven al aangaf heeft Google de update vooralsnog niet bevestigd en zodoende kan dit hele gebeuren nog teruggedraaid worden mochten de testresultaten voor Google niet positief genoeg zijn. Ga dus naar aanleiding van dit bericht niet meteen je meta-gegevens aanpassen aan de, hopelijk ;-), nieuwe richtlijnen. Denk er daarentegen wel vast over na hoe je jouw SEO strategie gaat aanpassen om zo een hoger CTR te realiseren en meer uit je organische posities te halen.

Zodra er meer bekend is vanuit Google over deze update zullen wij dit uiteraard meteen aan jullie laten weten! En wil je voor die tijd al meer uit je online marketing activiteiten halen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op of blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen via het Tribal blog.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF