Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Google geeft inzicht in nieuwe update

Door: Wiep Knol

Geschatte leestijd: 1 minuut

Hoewel zoekmachines (lees: Google) hun algoritmes en zoekresultaten continu bijwerken, zijn er af en toe grote verschuivingen zichtbaar. Tot nu toe kwamen deze grote zoekmachine-updates, zoals de Florida-update en de Vince-update, meestal plotseling tevoorschijn. Deze week vroeg Google echter om feedback op een update die nog moet komen, welke de caffeine-update genoemd wordt.

Op https://www2.sandbox.google.com kunnen zoekmachineresultaten worden opgevraagd, zoals deze (ongeveer) in de nabije toekomst ook in de ‘reguliere’ variant van Google.com terug te vinden zullen zijn. Het jammere is alleen dat het alleen op Google.com te zien is. De toevoeging webhp?hl=nl geeft wel meer Nederlandse resultaten, maar niet de resultaten zoals deze in Google.nl te zien (zullen) zijn. Toch blijft het leuk om ‘even in de zandbak te mogen spelen’.

Erg grote wijzigingen lijken op het eerste gezicht niet zichtbaar, maar dat is op zich ook wel logisch. Google geeft zelf aan dat de update aan de voorkant weinig verandert, maar eerder een “rewriting of the foundation of some of our infrastructure” is. Geen directe algoritme wijzigingen dus.

Toch een paar kleine dingen die ons, buiten wat kleine resultaatverschuivingen, opvielen:

  • Sitelinks lijken af en toe te veranderen, hetzelfde geldt voor de resultaten van sommige site:queries
  • Er komen minder beeldresultaten, zoals afbeeldingen en videoresultaten, naar voren. Vooral bij zoekopdrachten waarvoor dit minder relevant is.
  • In sommige gevallen lijken videoresultaten als een ‘echt’ resultaat te tellen. Waar deze eerder als toevoeging op de traditionele tien resultaten werden getoond, nemen ze nu in sommige gevallen de plaats in van verdere resultaten.
  • Er ligt meer nadruk op sterke, sociale domeinen, zoals Twitter en Facebook, maar ook op blogs en nieuwsbronnen.

Het blijft uiteraard koffiedik kijken hoe de toekomstige resultaten er uit zullen zien. Ook vergelijken is lastig, aangezien Google continu veranderingen aanbrengt in zowel de huidige als de caffeine-resultaten. Toch is het een interessante mogelijkheid om op deze manier een kijkje te kunnen nemen, en om mogelijke toekomstige wijzigingen te kunnen analyseren.

Discussie- 1 reactie

Google Update: Penguin 3.0

24 oktober 2014, 23:26

[…] berichten:  – Google geeft inzicht in nieuwe update  – Google’s ‘grote’ algoritme update: moet ik me zorgen maken? […]

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF