Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Google Instant Preview: veel drukte om niets?

Door: Lenny de Rooy

Geschatte leestijd: 2 minuten

Recentelijk introduceerde Google de ‘Instant Preview’-feature: het tonen van een kleine afbeelding van de betreffende webpagina naast het zoekresultaat. Zo kun je zonder op het zoekresultaat te klikken, al zien of de website je bevalt. Overigens niet te verwarren met Google Instant, dat de zoekresultaten ververst terwijl je je zoekterm aan het intypen bent.

Sindsdien is me al diverse malen gevraagd wat Google Instant Preview voor effect gaat hebben op het gebied van usability. Worden organisaties nu gedwongen om meer te investeren in een goed design? Is het nodig om de opbouw van je pagina aan te passen, zodat hij zo goed mogelijk in het previewvenster naar voren komt?

Nee hoor, maak je niet druk…

Want wat is het geval: de previews verschijnen pas nadat je klikt op het vergrootglas-icoontje naast een zoekresultaat. Vanaf dat moment wordt bij alle zoekresultaten een preview getoond. Maar het is de vraag hoeveel gebruikers dit zullen aanzetten.

Onderzoek & ervaringen
Google beweert dat mensen die Instant Preview gebruiken, 5% meer tevreden zijn over de website die ze besloten te bezoeken dan mensen die het niet gebruikten. Maar let wel: dit gaat om de tevredenheid na de klik. Er wordt niet gemeld hoe makkelijk men de functionaliteit vindt, noch hoe makkelijk de functionaliteit te gebruiken is.

Uit mijn ervaringen met gebruikerstesten blijkt namelijk, dat de meeste gebruikers geen flauw idee hebben van de werking van Google.
Zo wordt het zoekveld van Google verward met het url-veld van de browser, waardoor mensen een url intypen in het Google zoekveld, om zo naar een site te navigeren. Als Google.nl tijdens de test niet als startpagina van de browser is ingesteld, ontstaat er lichte paniek, want hoe moet men nu bij Google komen? En hoe spel je Google eigenlijk? (Ja, dat is mij eens letterlijk gevraagd).

Slechts een zeer select groepje gebruikers is op de hoogte van het bestaan van (en gebruikt) de advanced search features. En hoeveel van jullie hebben het pijltje voor de zoekresultaten opgemerkt, waarmee je Google met de pijltjestoetsen kunt besturen? Precies.

Hoewel het vergrootglas meer opvalt dan het pijltje, is nog steeds te verwachten dat veel bezoekers deze functionaliteit over het hoofd zien, of gewoon niet gebruiken. Dit in tegenstelling tot Google Instant, dat ongevraagd in werking treedt.

Eyetracking onderzoek bevestigt dit. Want ook al doet de titel van het artikel (“Eyetracking shows it’s game changing”) anders vermoeden, uit de eyetracking video’s blijkt dat de respondenten de feature pas vinden nadat ze er expliciet op gewezen worden. En zelfs dan hebben ze moeite om het te gebruiken.

Gebruikers willen eenvoud
Het is dan ook niet voor niets dat het initiële succes van Google voor een groot deel werd veroorzaakt door de eenvoud van de pagina. Google staat voor eenvoudig en snel zoeken. Het is te hopen dat ze dit basisprincipe niet gaan verloochenen door allerlei features toe te voegen voor enkele power users zoals wij, die de basisfunctionaliteit minder overzichtelijk maken. De meeste mensen hebben er namelijk helemaal geen behoefte aan; zoeken op zich is al moeilijk genoeg voor hen!

Google Instant Preview is dus geen reden om direct naar je vormgever te rennen. Het is weer een typisch voorbeeld van vergeten dat jij zelf (waarschijnlijk iemand die wél actief op de hoogte blijft van alle nieuwe features) niet representatief bent voor de gemiddelde internetter.

Wat natuurlijk niet wil zeggen dat het niet belangrijk is om je design te optimaliseren, zodat bezoekers je vertrouwen en je hen zo snel mogelijk naar de gewenste content leidt! Usability blijft van groot belang. Want ook nadat de bezoeker heeft besloten op je zoekresultaat te klikken, wil je natuurlijk voorkomen dat hij gillend weer wegklikt…

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF