Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Google Online Reputation Management

Door: Martijn van den Bemd

Geschatte leestijd: 4 minuten

Tijdens de eerste masterclass van PubCon gaat Andy Beal van Trakur op zeer interessante wijze in op online reputatie management in Google.

Bij het bepalen van een strategie met betrekking tot online reputatie management is het verstandig met een aantal zaken rekening te houden.

Stap 1

Bepaal welke “merken” beschermd moeten worden:

  • Bedrijfsnaam
  • Producten/diensten die het bedrijf voert
  • Mensen (CEO/PR/persvoorlichter/etc.)

Stap 2

Brainstorm over welke zoekwoorden verband houden met het product of het bedrijf.

Stap 3

Gebruik Google Anaytics om nieuwe zoekwoorden te ontdekken welke belangrijk zijn voor online reputatie management. Denk hierbij aan typefouten van het merk/product of synoniemen voor een product. Ook zoeken op een gedeelte van een merknaam kan inzichten geven.

Stap 4

Monitor de social media kanalen om te controleren wat er over een bedrijf/product gezegd wordt.

Stap 5

Gebruik onderstaande cheat sheet voor andere onderdelen waar rekening mee gehouden moet worden (bijv. zakenpartners, medewerkers, concurrenten, etc.):

Cheat sheet Trackur Bron: Trackur.com

Google Sentiment Audit
Nadat de eerste stappen doorlopen zijn, kan een Google Sentiment Audit gemaakt worden. Deze audit is een (eenvoudig) overzicht waarbij de eerste 30 resultaten in Google voor een zoekwoord in kaart worden gebracht.

In deze audit worden de zoekresultaten ingedeeld naar de rank (positie), de status (owned, control, influence en third party), de paginatitel en het sentiment (positief, neutraal, negatief). Bij de status is het belangrijk te kijken of de website in eigen beheer valt/zelf gehost wordt (owned), je hier zelf aanpassingen in kan maken maar de website niet in eigen beheer is zoals social media pagina’s (control), of je de content op de pagina kunt beïnvloeden zoals blogs (influence) of dat de website volledig bij een 3e partij in beheer is waar je geen invloed op hebt zoals journalisten (third party).

Leg de focus op de 80% websites die van het bedrijf zijn.

Voorbeeld van een audit:

Google Sentiment Audit Bron: Trackur.com

Praktische tips:

  • Zorg dat woorden als “over ons”, “ons bedrijf”, “wij” en “ik” zoveel mogelijk worden vermeden. Zet in plaats daarvan de merknaam of bedrijfsnaam op de webpagina. Dit is namelijk van belang tijdens de indexering van Google. Schrijf vanuit de 3e persoon.
  • Alle webpagina’s over het bedrijf moeten de bedrijfsnaam/merknaam bevatten: www.url.nl/bedrijfsnaam. Dit geldt ook voor de sociale netwerken zoals LinkedIn en Facebook.
  • Pas op met het aanpassen van bestaande URL’s. Deze zullen al ranken en kunnen daarmee de linkkracht aantasten. Maak daarom gebruik van 301 redirects als de URL’s toch aangepast moeten worden. Gebruik bij twijfel de huidige URL en zorg ervoor dat voor toekomstige websites/profielen de merknaam/bedrijfsnaam opgenomen wordt in de URL.
  • Vermijd anchor texts zoals “over ons” of “klik hier”. Combineer in plaats daarvan de merknaam/bedrijfsnaam met het onderwerp van de pagina waarnaar de link verwijst in de anchor text.
  • Bij gebruik van bijvoorbeeld Twitter- en Facebookknoppen is het belangrijk om hiervoor ook een rijkere anchor text te gebruiken: Bedrijfsnaam @ Twitter, Bedrijfsnaam @ Facebook en niet alleen een anchor text met Twitter of Facebook erin. Google moet de relevantie kunnen lezen vanuit de (con)text.
  • Bij een zoekwoord op de merknaam is de bedrijfswebsite de belangrijkste website. Gebruik die relevantie om naar andere pagina’s te linken (bijv. Facebook of Twitter).
  • Gebruik Google om de twee na relevantste webpagina van je website te vinden. Google biedt de mogelijkheid om met twee organische zoekresultaten bovenaan te staan. Als dit niet het geval is kan de optie geavanceerd zoeken laten zien welke eigen webpagina als tweede relevante webpagina wordt aangemerkt (instant search mag hierbij niet aanstaan). Link vanaf de homepage naar deze webpagina en target de zoekwoorden naar de meest relevante webpagina’s.
  • Gebruik twee tot drie andere subdomeinen. Bijvoorbeeld voor een weblog of extranet. Ook deze subdomeinen hebben weer de mogelijkheid twee posities in te nemen in Google. Belangrijk is dat er geen duplicate content ontstaat.
  • Gebruik andere top level domains (TLD) zoals bijvoorbeeld .com, .net of .org. Ook hiervoor geldt dat deze twee posities in kunnen nemen in Google. Belangrijk is dat er geen duplicate content ontstaat.
  • Registreer meerdere domeinnamen waarbinnen een deel van de bedrijfsnaam is opgenomen zoals bijvoorbeeld www.bedrijfsnaamgoeddoel.nl.
  • Kies voor sociale profielen waar het bedrijf echt actief op is. Maak een biografie vanuit de 3e persoon. Zorg voor een goede keyword density. Link vanuit de eigen website en optimaliseer de URL zodat hier de eigen bedrijfsnaam in is opgenomen. Noem de bedrijfsnaam en zorg frequent voor verse content.
  • Favorite positieve tweets/reacties via Twitter. Dit kan een positief gevolg hebben op de social media ranking in Google.
  • Vraag partners om een persoonlijke webpagina (met bedrijfsnaam in de URL) en dus niet een vermelding op een lange (bestaande) partnerlijst. Neem werk uit handen en biedt aan deze content zelf te schrijven. Link niet terug naar de eigen website. Hoewel dit bij kan dragen aan de linkkracht van de website is de intentie het verkrijgen van een sociale vermelding. Dit doel moet duidelijk zijn. Een backlink naar de homepage is ook niet nodig als het gaat om een corporate term (het bedrijf rankt al op positie 1).
  • Google gebruikt image search via links van andere websites. Gebruik Flickr om bedrijfsfoto’s te delen.
  • Vimeo is een goede website om (bedrijfs)video’s te plaatsen. YouTube rankt echter beter. Stel hier een duidelijke titel in waar de bedrijfsnaam in naar voren komt.
  • Indien een bestaande reviewwebsite iets heeft vermeld over het bedrijf benader dan deze website om eventueel aanpassingen door te laten voeren. Zo kan een extra/andere link, een andere titel of het opnemen van bepaalde zoekwoorden zorgen voor een betere ranking zonder dat het bericht compleet veranderd hoeft te worden.
  • Indien een bedrijf regelmatig belangrijk nieuws verkondigd kan het interessant zijn bepaalde blogs exclusiviteit te geven zodat deze partij als eerst het bericht mag posten. Zoek op Google om te kijken welke blogs hoog ranken voor een specifiek product of bedrijf. Door middel van exclusiviteit kan er meer controle gehouden worden over wat er in de blogs vermeld wordt.
  • Google Suggests is een tool die los staat van ranking maar werkt op basis van zoekopdrachten die ingegeven zijn. Hier is dus weinig controle over te houden.
  • Related searches op Google kunnen een inspiratiebron zijn om bepaalde content te schrijven (ook als deze negatief is). Mocht een related search niet van toepassing zijn dan kan een webpagina over deze gerelateerde zoekopdracht laten zien wat het bedrijf wél doet.
  • Mocht een blog content publiceren die niet juist is en wellicht ook nog geschreven is door een anonieme gebruiker dan wordt het lastig deze te verwijderen. Een betere toegepaste manier (in Amerika) is Google verzoeken de blogpost uit de index te laten halen. Hiervoor is (vaak) wel rechterlijke uitspraak vereist.

De grootste tip van deze sessie was: begin NU met positieve content én overrule negatieve content.

Zelf aan de slag?

1. Brainstorm over de reputatie van het bedrijf/product.
2. Maak een sentiment audit.
3. Monitor social media.
4. Identificeer bestaande content en optimaliseer deze.
5. Breid uit met meerdere subdomeinen en of andere TLD’s

Doe het nu voordat het te laat is (positieve content is makkelijker op te bouwen dan negatieve content te overrulen)!

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF