Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Geplaatst door

04 april 2017

Door te zorgen dat Google Analytics op de juiste manier geïmplementeerd is en de data te analyseren verkrijg ik inzicht in de prestaties van de website.

Lees meer over mij >>

Google Optimize nu voor iedereen beschikbaar

Door: Ineke Waas

Geschatte leestijd: 3 minuten

Afgelopen week is de A/B test tool ‘ Google Optimize ’ uit de Beta fase gekomen en per direct voor iedereen beschikbaar gesteld. Een goed moment om de voor- en nadelen van deze tool op een rijtje te zetten.  

 

Wat is Google Optimize?

Vorig jaar introduceerde Google de nieuwe A/B test tool ‘Optimize 360’. Dit was onderdeel van het betaalde Google 360. In het najaar werd deze in Beta ook als gratis versie aangeboden. Nu is de tool uit de Beta en voor iedereen beschikbaar.

Tot vorig jaar kon je A/B testen doen met Google Experiments. Een groot nadeel was echter dat je voor elke A/B test opnieuw een code op de website moest plaatsen. Voor ons een reden om voor een andere tool te kiezen, zoals Visual Website Optimizer (VWO). Maar met de komst van de nieuwe tool van Google is het zeker de moeite waard om deze keuze te heroverwegen.

 

Voordelen Google Optimize

Waarom zou je kiezen voor Google Optimize? Hieronder zetten we alle voordelen op een rijtje:

Optimize is gratis

In de eerste plaats is het natuurlijk een groot voordeel dat de tool gratis is. Voor de meeste andere tools met dezelfde functionaliteiten betaal je een maandbedrag en kun je een beperkt aantal unieke bezoekers testen. Google Optimize 360 is de betaalde versie van Optimize. Deze heeft een aantal extra functionaliteiten ten opzichte van de gratis versie, maar om te beginnen is de gratis versie voldoende.

Integratie met Google Analytics

Naast dat de tool gratis is, is de grootste toegevoegde waarde de integratie met Google Analytics. Bij het aanmaken van het account moet je direct een koppeling maken met Google Analytics. Daarna komen de resultaten van Google Analytics automatisch terug in Optimize. Een collega die voor het eerst een test opzette kwam met de volgende opmerking: “Een test opzetten in Optimize ging bijna te gemakkelijk. Ik geloof bijna niet dat het goed staat”.
Google Optimze integreert ook perfect met een Data Management Platform

Integratie gaat beide kanten op

De integratie met Google Analytics gaat twee kanten op. Aan de ene kant wordt de data van de A/B test direct naar Google Analytics gestuurd. En aan andere kant kun je in Optimize eenvoudig de doelen uit Google Analytics koppelen om resultaten te zien in Optimize. Daarnaast worden ook de filters uit Google Analytics direct toegepast op de resultaten in Optimize. Op deze manier filter je bijvoorbeeld op je eigen website bezoeken uit (als je dat ingesteld hebt), zodat je de data niet kunt vervuilen met je eigen gedrag.

De code is gemakkelijk te implementeren

Net als bij bijvoorbeeld VWO is het implementeren van de code om aan de slag te gaan met A/B testen redelijk eenvoudig. Het enige wat je hoeft te doen is de code eenmalig in de html te (laten) plaatsen. De implementatie is ook mogelijk via Google Tagmanager, echter is de kans dat een bezoeker dan eerst nog even de originele versie van de pagina ziet voordat de variant geladen wordt groter.

Gebruiksvriendelijk

Het aanmaken van varianten van een A/B test kan heel eenvoudig via een ‘what you see is what you get’ editor. Hierbij open je de website in de browser en kun je elementen op een pagina eenvoudig verplaatsen, verbergen, een andere kleur geven et cetera. Daarnaast is het ook mogelijk om aanpassingen te doen in de html en javascript of css toe te voegen. Door deze aanpassingen maakt Google het mogelijk om op dezelfde gebruiksvriendelijke manier a/b testen aan te maken als andere tools.

Uitgebreide mogelijkheden

Tot slot zijn de mogelijkheden om te bepalen welke bezoekers de test te zien krijgen erg uitgebreid. Net als in andere tools is het mogelijk om dit te doen op url, cookies, custom javascript, type apparaat en verkeersbronnen. Een bijkomend voordeel is dat Google Optimize, door de koppeling met Google Analytics, de mogelijkheid biedt om bijna alle gegevens die je meet te gebruiken om te bepalen wie de test te zien krijgen.

 

Beperkingen van de gratis versie

De gratis versie van Google Optimize heeft een paar beperkingen ten opzichte van de betaalde Optimize 360 versie. In de eerste plaats kun je maar 3 testen naast elkaar draaien, bij andere tools en Optimize 360 zijn dit er meer. In veel gevallen zal dit echter geen probleem vormen. Daarnaast is het aantal doelen dat je kunt koppelen voor de analyse ook beperkt tot drie. Het is dus belangrijk om echt de belangrijkste KPI’s te bepalen. In Google Analytics kun je wel gewoon de resultaten voor alle doelen vergelijken.

 

Starten met a/b testen via Google Optimize

Om gebruik te kunnen maken van Google Optimize moet je gebruik maken van Universal Analytics (de nieuwste versie van de code). Voeg hierin de Optimize code toe en dan kun je aan de slag. Een uitgebreide uitleg staat op de site van Google Optimize. Daarnaast is het belangrijk dat je toegang hebt tot Google Analytics om de resultaten van je a/b testen te kunnen zien.

Wil je hulp bij het starten met a/b testen en/of het implementeren van Google Optimize? Neem dan gerust contact op met één van onze CRO specialisten. En vergeet ook ons Tribal blog niet te volgen voor het laatste nieuws en handige tips.

 

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF