Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Google Shopping in de SEA resultaten

Door: Rick Vugts

Geschatte leestijd: 1 minuut

Google is actief bezig met het uitrollen van Google Shopping in diverse landen. Zo zijn de VS,  UK en Frankrijk ons al voorgegaan.  Tribal is al geruime tijd klaar en actief met het inzetten van Google Shopping door middel van de tool ADChieve als voorbereiding voor de lancering in Nederland.

Wat is Google Shopping?

Google Shopping is de vergelijkingsmodule van Google. Antwan Rijkers schreef eerder al over Google Shopping.

Hoe maak ik mijn feed klaar?

Google shopping vereist een standaard feedopmaak om deel te kunnen nemen aan Google Shopping. Door het aanleveren van een standaardfeed (verrijkt met de juiste data) aan ADChieve kan deze het in de juiste format gieten waardoor uw bedrijf in enkele minuten klaar is voor Google Shopping.

Wat is de huidige status?

Helaas kunnen we hier niet al teveel over loslaten. Het is in ieder geval in enkele landen al daadwerkelijk live en Nederland gaat volgen samen met landen als bijvoorbeeld Brazilië. Het is mogelijk nu al alles klaar te zetten, zodat uw bedrijf er direct staat tijdens de lancering.

Google shopping voor SEA – Product Extension Ads

Naast de Google Shopping results in het organische gedeelte van Google zal er ook een koppeling met Google AdWords plaats vinden. Dit is een interessante ontwikkeling die Google doorvoert en maakt de advertenties in Google steeds rijker.

Voor het openklappen;

Na het open klappen;

(Afbeeldingen marketlite)

De Product Extension Ads kunnen zowel aan de bovenkant als aan de rechterkant komen te staan.

Maar wordt Google hier beter van?

Google werd altijd gesierd door zijn eenvoud. Nu zien we echter images, video images, Google Maps, de resultaten (A-F die bij Google Maps horen) en Google Shopping. De lange termijn zal vertellen of de toevoegingen een verbetering zijn en voldoende intuïtief (een lage leercurve) of dat er klachten ontstaan.

Voor de marketeer is het de vraag hoeveel procent van de dagelijkse Google gebruikers daadwerkelijk zal weten dat er op de plus geklikt kan worden om het open te klappen?  Dit zal zonder meer een leerproces zijn.

Wellicht is de volgende stap een koppeling met payment providers (zoals Google Checkout), zodat je direct in het bestelproces komt of misschien zelfs niet eens meer de website van de verkoper bezoekt. Een voordeel zou kunnen zijn dat het conversieproces van zoeken naar bestellen zo klein is dat de conversieratio toeneemt. Daar tegenover staat echter dat de website en het merk het vertrouwen van de consument kunnen winnen. Als dat erg belangrijk is in het beslissingsproces, dan zal het conversiepercentage niet veel onderhevig zijn aan zo’n verandering.

En al zou het conversiepercentage toenemen, dan is het maar de vraag of de eigen website gepasseerd moet worden. De ervaring die een consument op doet met het merk ontstaat ook door het browsen op de site, het zien van het logo, het bekijken van het assortiment en de productpagina alvorens men tot de koop over gaat. De lange termijn brandingwaarde die je niet wilt verliezen.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF