Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Google Shopping in Google.nl | Eyecatcher in organische resultaten!

Door: Antwan Rijkers

Geschatte leestijd: 1 minuut

In verschillende landen worden inmiddels Google Shopping-resultaten getoond in de organische resultaten van Google. Naar verwachting duurt het ook niet lang meer voordat Google Shopping- resultaten onderdeel gaan uitmaken van de organische zoekresultaten in Google.nl. Kortom, Google’s Universal Search wordt uitgebreid. Dit biedt kansen!

Wat is Google Shopping?
Google Shopping is één van de Google Products en heeft als belangrijkste doel het bij elkaar brengen van online shoppers en aanbieders. Door middel van eenvoudige vergelijking van verschillende aanbieders van een bepaald product, brengt Google vraag en aanbod op een snelle manier bij elkaar. Aanbieders kunnen, door middel van het aanleveren van ‘feed’, getoond worden in Google Shopping. De ‘feed’ bestaat uit een lijst met producten met daarin per product allerlei eigenschappen. Hier vind je de eisen die Google stelt aan de aan te leveren feed.

Naast het aanleveren van ‘feed’ aan Google kun je als webmaster ook je HTML-code van je productpagina’s voorzien van verschillende producteigenschappen. Op deze manier is Google zelf in staat om data per product op te halen om vervolgens ‘rich snippets’ te creëren in de organische zoekresultaten. Hier vind je eisen die Google stelt aan een de HTML-code van een productpagina.

Google Shopping in organische zoekresultaten
Zoals veel eerder bijvoorbeeld al  Google News, Google Videos en Google Images geïntegreerd zijn in de organische zoekresultaten, zal dit ook gaan gebeuren met Google shopping-resultaten. Uit ervaring met Google Images weten we dat afbeeldingen op Google’s eerste pagina een enorme eyecatcher zijn. Google shopping-resultaten bevatten eveneens images. Zichtbaarheid op de eerste pagina kan hiermee dus zorgen voor een enorme boost van het niet-betaald en relevant verkeer. Let wel! Een Google Shopping resultaat kan op meerdere manieren linken. Enerzijds kan een bezoeker naar de Google Shopping vergelijkingspagina gelinkt worden. Anderzijds kan een bezoeker ook direct naar de landingspagina van de aanbieder gelinkt worden.

Discussie- 4 reacties

Ton van Houten

13 december 2010, 14:35

Interessant genoeg om in de gaten te houden.

Reageer hier op

Michel Tel

20 december 2010, 21:56

Mooie ontwikkeling en zeker voor webshops een mooi middel om met een productfeed bestsellers extra onder de aandacht te brengen.

Reageer hier op

Design Lampen

27 februari 2011, 20:03

Ik ga onze design lampen en kapstokken zeker hiervoor aanmelden.

Reageer hier op

Webprint

7 november 2011, 14:06

En hoe krijg ik die review sterretjes in de SERPs?

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF