Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Google Think Performance: “The Future is Now”.

Door: Andrea Viragh

Geschatte leestijd: 2 minuten

Op dinsdag 3 juni vond de Nederlandse editie van Google Think Performance plaats en Easy was hierbij aanwezig. Het thema van deze dag was: “The Future is Now”. Inspirerende sprekers deelden deze dag hun ervaringen op het gebied van online marketing en de focus lag hierbij duidelijk op mobiel. Daarnaast waren er ook een aantal case studies van onder andere KLM en Bol.com. De belangrijkste conclusies hebben we voor je op een rijtje gezet.

Multi Screen

Peter Fitzgerald, Country Sales Director van Google UK,  trapte af. Hij legde uit dat we vooral rekening moeten houden met de verschillende devices waar consumenten vandaag de dag gebruik van maken. Het viel op dat vooral Nederland hierin voorop loopt. Het overgrote deel van de Nederlandse huishoudens beschikt over drie of meer apparaten in huis. Een interessante ontwikkeling die we niet over het hoofd mogen zien. Algemene cijfers laten zien dat:

  • Smartphone gebruikers in de afgelopen twee jaar verdubbeld zijn.
  • Het tabletgebruik in één jaar verdrievoudigd is.
  • 65% van de consumenten wisselen tussen smartphone, tablet en desktop tijdens het online shoppen.
  • 66% van de smartphone gebruikers dezelfde mobiele ervaring verwachten als van hun desktop.

multi screen

Gebruikerservaring mobiele website

Bij veel ondernemers is de mobiele website het ondergeschoven kindje. Kate Adams, Head of Performance Benelux, liet zien dat de mobiele gebruikerservaring zeer belangrijk is. Hoewel de conversies misschien niet via de smartphone binnenkomen, is het toch onderdeel van het online aankoopproces.:

  • 69% meer kans dat de klant terugkeert naar je website om mobiel de aankoop af te ronden.
  • 59% meer kans dat de klant aan je website denkt in de toekomst.
  • 53% meer kans dat de consument de verkoop afrondt op een ander apparaat.
  • 55% kans dat de klant je website aanbeveelt aan iemand anders.

mobiel

Tablet vs. mobiel

Maurice Jongerius, Manager Mobile bij Bol.com, benadrukte dat tablet en smartphones in veel gevallen onder dezelfde noemer “mobiel” worden geschaard. Terwijl het online gedrag op de diverse apparaten heel erg verschillend is. Zorg er dus voor dat je deze twee groepen los van elkaar gaat zien. Tabletgebruikers hebben meer overeenkomsten met gebruikers van desktop dan die van smartphones.

tablet vs mobiel

Bol.com merkte al gauw op dat de mobiele gebruikerservaring heel anders is dan de ervaring op de desktop website. Het mobiele team van Bol.com heeft er daarom voor gekozen om een aparte mobiele website in te richten. Klanten kunnen research doen op hun smartphone en de aankoop vervolgens afronden op hun tablet of laptop. Het maakt niet uit welk apparaat gebruikt wordt. De klant kan overal zijn winkelmandje weer openen om vervolgens de bestelling af te ronden. Rekening houden met verschillende apparaten is dan ook een belangrijk punt in de online strategie van Bol.com.

Online exportmogelijkheden

Cecile van Steenberge en David Sneddon, beiden werkzaam bij Google, legden de nadruk op de online kansen die er liggen in het buitenland. Nederland is nummer vijf van de wereld wat betreft het exporteren van goederen naar het buitenland. Als we kijken naar het aandeel dat online geëxporteerd wordt, laten we kansen liggen en zijn we dan ook nummer 20 van de wereld. Er zijn verschillende succesverhalen die bewijzen dat het zin heeft om je niet alleen op de lokale markt te oriënteren zoals bijvoorbeeld Zalando. Begonnen in 2010 bedienden zij in 2013 al 14 markten. Belangrijke boodschap: “It’s not too late to be early”.

Self-driving cars

Brad Templeton gaf de afsluitende presentatie over de ontwikkelingen van self-driving cars bij Google. In de media is hier al veel over geschreven. Brad gaf aan dat er op den duur een koppeling gemaakt kan worden tussen e-commerce en self-driving cars. Het zou in de toekomst mogelijk moeten worden om een bestelling te doen die een half uur later wordt bezorgd. Hij maakte de treffende vergelijking met pizza bestellen. Je plaatst je bestelling en een half uur laten staat de bezorger op de stoep met je pizza. Toekomstmuziek of ooit de realiteit? De tijd zal het leren. Feit is dat er een hoop gaande is op het gebied van software en techniek!

Tot slot

Al met al was Think Performance een leuke, inspirerende middag met korte maar krachtige presentaties. Belangrijkste conclusie? Zorg goed voor je mobiele zichtbaarheid! Deze is namelijk onderdeel van je online strategie. Zorg dus dat deze op orde is. De online specialisten van Easy kunnen je hierbij helpen en adviseren.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF